Een moeilijke sudoku, wie helpt? |
Reageer ![]() |
Pagina <12 |
Autheur | |
esthertje ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 09 November 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 7742 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ik ben ook al bezig geweest maar heb het na 3 pogingen uitschrijven opgegeven. vaak lukt het me ook wel maar deze is wel heel moeilijk |
|
![]() |
|
![]() |
|
L33ntje ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 15 Juni 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2047 |
Sorry, ik ben in geen dagen, weken op het forum geweest, maar hopelijk heb je nog wat aan mijn oplossing.
Ik maak graag 10 en 11 sterren-sudoku's (want 12 is zelfs mij te gek), dus dit kan ik niet op me laten zitten. Oplossen echter is een eitje, uitlegggen hoe en waarom is lastiger. Tot nu toe heb je alles goed,. Het volgende cijfer is de 3 in het middelste hokje van de onderste rij in het derde blok. In de twee lege hokjes op de onderste rij in het eerste blok kunnen namelijk alleen een 8 en een 4 (omdat die in de andere blokken al op de 1e en 2e rij staan). In het middelste blok staat al een 3. In het laatste blok moeten de 7 en de 6 in het hokje linksboven en het midden komen. Daarmee komt de drie, die in het blok middenonder al op de onderste rij staat, dus in de meest rechtse kolom van het laatste blok, en DUS niet inde laatste kolom van blok 3. Blijft voor de drie alleen het middelste hokje van de onderste rij van blok 3 over. Het volgende cijfer is nu de 9 meteen rechts naast die drie. In het tweede blok namelijk komt in het bovenste middelste lege hokje geen 5, want die staat al in het middelste blok. In blok twee komt die dus op de onderste rij, DUS niet in de onderste rij van kolom 3. Omdat in blok 6 in de meest rechtse kolom al een 6 staat, komt die ook niet in het laatste hokje van blok drie, zodat er voor dit hok alleen nog een 9 overblijft. (Uitleggen duurt beduidend langer dan puzzelen, zeg !!) Daarmee weet je meteen waar de 9 komt in het tweede hok : bovenaan in het midden dus, want op de onderste rij kan hij niet meer. Ik kan natuurlijk alle cijfers wel verder voorkouwen, maar dan wordt dit een HEEELE lange post. Ik heb dde sudoku inmiddels gemaakt, en schat hem 6 of 7 sterren. Meer dan 2 stappen hoef je dus eigenlijk nooit vooruit te denken. Nog eentje dan. Laatste blok. Door die 9 in blok drie, weten we nu dat er in de drie lege hokjes in de rechter kolom alleen nog een 1, een 3 en een 5 moeten komen. Die 5 komt niet in blok 6, maar in het laatste blok omdat hij al in het middelste blok zit. Op de onderste rij in blok 5 kan dus geen 5 meer, an omdat er ook geen 3 (blok 8) en geen 1 (blok 3) kan komen, moet het eerste cijfer op de onderste rij in het laatste blok dus een 9 zijn, waarna je in het hokje ernaast alleen nog maar een 1 kunt invullen. Daarmee komt de 1 in blok 6 automatisch in de laatste kolom. En links naast die 1 komt een 9 - maar die zie je vanzelf. Naast de basistechnieken die je gebruikt (kolommen en rijen vergelijken) moet je voor deze sudoku voornamelijk kijken of je in twee of droe blokjes maar 2 of 3 cijfers nodig hebt. Daarmee is hij eigenlijk helemaal in te vullen, zonder extreem ingewikkelde technieken voor gevorderden-waarvan ik alleen de Duitse namen ken. Ik maak ze nog even af - als mijn meiden even stoppen met ruzieen - dan plaats ik straks de hele oplossing. |
|
A clean house is a sign of a wasted life
|
|
![]() |
|
L33ntje ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 15 Juni 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2047 |
Mooie rijtjes maken gaat hier niet, dus ik zal gewoon de kolommen onder elkaar zetten. Na het beginnetje dat ik heb gegeven, is de rest eigenlijk een invuloefening. Paar kleine nadenkertjes hooguit.
Rij 1 : 7-1-6-3-9-8-5-4-2 Rij 2 : 3-5-9-1-2-4-8-6-7 Rij 3 : 8-2-4-5-7-6-1-3-9 Rij 4 : 2-3-5-4-1-9-7-8-6 Rij 5 : 6-4-7-8-5-2-3-9-1 Rij 6 : 1-9-8-6-3-7-2-5-4 Rij 7 : 4-7-1-8-8-5-6-2-3 Rij 8 : 9-8-3-2-6-1-4-7-5 Rij 9 : 5-6-2-7-4-3-9-1-8 Nu nog even de tweede oplossen. |
|
|
|
![]() |
|
Volgende ook klaar. Die was iets makkelijker - voor mij - maar vermoedelijk iets lastiger. Er zitten namelijk twee 'derde ogen' in. Dat zijn vier hokjes die samen een vierkant vormen. In drie van de vier zitten 2 dezelfde mogelijke getallen, en in het vierde zit een derde mogelijke getal. Dan is het ALTIJD dat derde getal, dat in de andere drie hokjes niet zit, omdat je anders een 'dubbele oplossing' zou krijgen (een sudoku die op twee manieren ingevuld kan worden) en dat kan nooit, dus loop je anders vast.
Het eerste getal na het punt waarop je vastloopt is de 1 naast de 3, midden in blok 8. Je kunt namelijk in blok 7 en blok 9 uitrekenen dat er in die hokken alleen inde bovenste of de onderste rij een 1 kan, waardoor voor blok 7 alleen de middelste rij overblijft, en daar is nog maar één hokje leeg. Daarna weet je ook waar de 1 in hok 7 komt, en dus ook in blok 9. Dit is de eindoplossing : 8-1-9-4-7-6-5-2-3 5-4-2-1-9-3-6-7-8 7-6-3-5-8-2-1-9-4 6-9-8-2-5-4-7-3-1 3-5-1-7-6-9-8-4-2 2-7-4-8-3-1-9-6-5 1-3-7-6-4-8-2-5-9 9-2-5-3-1-7-4-8-6 4-8-6-9-2-5-3-1-7 In Nederland heb ik ze helaas nog niet gezien, maar in Duitsland heb je Sudoku-boekjes die ook een hele uitgebreide uitleg geven voor technieken voor het oplossen (en ze kosten hier hooguit een eurootje of twee), ook op de hogere niveaus (10 tot 12 sterren). 1 van die boekjes heeft zelfs een website erbij, waar je cijfer voor cijfer stap voor stap het volgende getal beredeneerd kunt krijgen. Geweldig ! Daar kan Denksport nog een puntje aan zuigen. Nu hadik het meeste al zelf wel uitgevonden, maar ik heb er zeker nog een paar technieken van bij geleerd (zoals de Wolkenkrabber, het Stenenkruis, de Muurbloem en de Drakenbloed, (Japanse termen) die je pas na niveau 8-9 nodig gaat hebben en te ver voeren om hier even uit te leggen ; je moet het er bij zien. |
|
|
|
![]() |
|
speets ![]() Duizendpoot ![]() Lid sinds: 17 Februari 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 109 |
Hallo Leentje,
Hartelijk dank voor al die uitleg! ![]() ![]() Het is heel mooi van je dat je zoveel moeite hebt gedaan, maar Wenke had de truc al -vanuit Thailand- beschreven; had je dat niet gezien? Zie vorige bladzijde. Nou ja, een ander heeft vast ook nog wel wat aan jouw uitgebreide uitleg + oplossing! Ik heb vroeger wel eens op www.sudokuplaats.nl gekeken, dat was ik alweer vergeten ![]() Ik zal in elk geval die link in gedachten houden en als ik merk dat mijn geheugen té erg achteruitgaat dan weet ik waar ik zijn moet voor wat hersengymnastiek ![]() Fijn weekend, Chris. |
|
Je kunt de mate van beschaving van een land aflezen aan de manier waarop men de dieren behandelt (Ghandi).
|
|
![]() |
|
pralientje ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 23 Mei 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 14072 |
Mijn dochter had de laatste al opgelost die doet dat ook heel graag hoe moeilijker hoe liever dat ze het doet
|
|
![]() |
|
willywortel ![]() Duizendpoot ![]() ![]() Lid sinds: 25 April 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 380 |
Hoi Gelukkig was ik niet de enige die deze sudoku, lastig vond. Ben wel een eind gekomen.Ben ook een nacht met een zaklamp aan het sudoken geweest.Maar gelukkig is hij nu opgelost. veel plezier met de volgende
|
|
To smile , is the way to help change the world.
willywortel |
|
![]() |
Reageer ![]() |
Pagina <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |