Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenVoor 1970 geboren ?

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mistig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Voor 1970 geboren ?
    Posted: 31 December 2009 om 12:56

Pré 70-ers : Lees maar eens door.

Na 1970 geboren ? : Ach je gelooft het toch niet.

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij die in de jaren 50 en 60 geboren zijn nu nog leven ?

Volgens de theorieën anno 2009 zouden we toch allang dood moeten zijn ?

Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.

Onze bedden en het speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.

Boven aan de trap was géén hekje, wie te ver ging kukelde naar beneden. Als je wakker werd in bed merkte niemand dat, en als er écht iets was moest je behoorlijk schreeuwen voordat je ouders het hoorden.

Flessen met gevaarlijke stoffen stonden in het aanrechtkastje en die flessen konden we ook zomaar met onze handjes openmaken.

Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je er met je vingers tussen zat, nou dan waren ze weg.

Op de fiets zat je achterop, met je gat op de bagagedrager en dan probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.

Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.

Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles. Brood stond stijf van de conserveringsmiddelen,

na twee weken was een Bums nog nèt zo vers als in de winkel.

Kleur en smaakstoffen moeten toen ook al bestaan hebben, want zo rood, groen en geel als die limonade toèn was, zie ik ze nu ècht nergens meer.

Een stukje kauwgum ? Dat legde je 's avonds op je nachtkastje en je stak het de volgende morgen gewoon weer in je mond.

Op school hadden ze maar één maat bank, met zo'n heerlijk gevaarlijke klep er aan.

Schoenen waren meestal ingedragen door je broer, zus of neef of zo. Je fiets was òf te groot òf te klein. Een fiets had ook geen versnellingen en als je band kapot was dan leerde je vader je zo snel mogelijk hem zelf te plakken.

We gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging.

Niemand die wist waar we in de tussentijd uithingen, en wij hadden geen GSM mee.

Het bos of een park was een plek om te spelen een géén vieze mannetjes verzamelplek.

Als we naar een vriendje gingen, nou dan lièp je daar naar toe, je hoefde niet aan te bellen,

je ging gewoon achterom en afspraken maken......wie had daar ooit van gehoord ?

Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en toch werden wij niet dik.

Als we bij het spelen dorst hadden dronken we uit dezelfde fles als onze vriendjes en zijn daar nooit ziek van geworden.

Wij hadden geen Playstation, Nintendo, X-box ,64 televisiezenders, videofilms, een eigen televisie, computer of internet, weet je… wij hadden vrienden !

De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam er een uurtje wat leuks voor kinderen

en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen

(die knopjes zaten toen nog gewoon aan het toestel vast).

Pa bepaalde wàt je zag èn hoelang je daar nog naar keek.

We hebben ons aan dingen gesneden, botten gebroken en tanden er uit gevallen en daar werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon " ongelukken " en heel soms kreeg je voor deze ongelukken zelf ook een pak slaag.

Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten pas onder aan de berg dat we de remmen vergeten waren.

We voetbalden op straat en alleen wie goed was mocht meedoen; wie niet goed genoeg was moest maar aan de kant blijven staan en leren omgaan met de teleurstelling.

Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen dezelfde lessen. Ze deden soms een klas nòg een jaar over en daarover waren geen uren lange discussies  op ouderavonden. De meester had simpelweg altijd gelijk.

Wij smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je je boterhammen vergeten was had je pech want je kon op school echt niks kopen ! En als je de korst van je boterham niet op at had je een beetje meer honger de rest van de dag.

Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter !

En als je moeder aan de huisdeur nog naar je zwaaide, nou dan was je een watje.

Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie.

Ze kwamen wel naar het bureau om je te halen, maar niet om je er uit te kletsen.  

Bloei daar waar je geplant wordt.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 13:34
Je vergat nog:

Als er iets rampzaligs was gebeurd mocht je dat zelf verwerken, er kwam geen traumateam naar school of naar de buurt.
Als je in het ziekenhuis lag, kwamen je ouders op het bezoekuur, broertjes en zusjes waren niet welkom, en huilen mocht niet.
En hoezo autostoeltje, het hele jeugdelftal paste achterin.

Inderdaad, ik ben er nog.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 13:36
Goed gezegd Magtelt ik zou het niet beter kunnen verantwoorden bij ons is er nooit een psygoloog bij te pas gekomen
Back to Top
breigek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 14:02
          ook ik leef  en hoe!  
Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 14:07

...en wij hadden de kinderwagenbak of een reiswieg gewoon los op de achterbank...helemaal naar Luxemburg ...in een Datsun Cherry waar werkelijk alles, ook de tent enz. inpaste.

Veilig???? Nu niet meer, het is nu anders geworden.

Groetjes Catharina

Back to Top
klamadi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 14:13

ja ik ben het met je eens

groetjes
        KLAZIEN
Back to Top
inge.v View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 15:00
Volledig mee eens!! En ben er ook nog!
Back to Top
seat67 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 15:32

Heb dit net aan mn jongens voor gelezen en ze keken idd als of het een verzonnen verhaal is..meteen vragen ze mogen we op de WII...nee riepen wij allebei..'ga maar lekker buiten spelen!!'...haha...

seat67

Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 15:32
Ook ik ben het er helemaal mee eens.
Groetjes Teunie
Back to Top
MaaikeA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 15:50
Wat vreselijk herkenbaar!
Maaike
https://nl.pinterest.com/speldennaald/
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 19:05
Heel herkenbaar. Ik ben ook van voor 1970.
Ik had dit al eens ergens gelezen en als mijn kinderen het lezen, kijken ze hun ogen uit.

Groetjes
Leonie
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Back to Top
tammie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 19:26
ik ben dan nog maar 19 maar geloof het wel. mijn vader komt uit die tijd en vertelt wel eens verhalen er over. maar ik ben ook altijd met de fiets naar school gegaan ook in de winter en gan nu ook op de fiets naar mijn werk. ik speelde ook altijd buiten lekker hutten maken of verstoppertje spelen in het hoge gras. maar mijn vader zegt dat niet alles uit die tijd zo goed was dat er nu ook veel dingen zijn verbeterd.
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 20:10
Inderdaad als je het zo leest, raar, maar waar. Komen wij (pre 1970) soms van een andere planeet???
Groetjes,
Dorine
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 December 2009 om 20:36
Daar lijkt het wel op. De telefoon zat vast aan de muur en je had geen privacy bij het bellen. De vuilnis werd in een ijzeren emmer met deksel buiten gezet, later in plastic zakken. Er was woningnood, heel wat mensen gingen voor de wet trouwen en bleven elk bij hun ouders wonen tot er een huis voor ze vrijkwam, dan werd er voor de kerk getrouwd en mochten de kindjes komen. Wij hadden geen tv tot ik 20 was en mijn broer 15, mijn jongste zusje 13. Want volgens mijn vader ging het gezinsleven dan naar de maan, net als die mannen die daar rondsprongen en die wij dus niet gezien hebben. We luisterden naar hoorspelen op de radio, terwijl we monopoly ed speelden, boeken lazen of poppenkleertjes maakten, mijn broer zat met lego en meccano te spelen, mijn vader met zijn trein. Mijn moeder las detectives en luisterde met een half oor mee. Ik ging bijna elk weekend en soms ook door de week naar film, toneel, ballet of concert met mijn CJP samen met mijn oudste zus en twee buurmeisjes/vriendinnen. Mijn kinderen gingen hoogstens naar de bios, verder hapten ze geen cultuur.

Dus ja, het was een andere planeet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2010 om 14:51
Als je het leest lijkt het prehistorisch....maar het roept toch een heleboel leuke herinneringen op....

-moeder die altijd thuis was en regelmatig tijdens de winter op woensdag toen we van school kwamen een hele berg wafels gebakken had (zoals bij de strips van Nero... )

-in de winter tot 's avonds laat 'ijsbanen' maken in de straat, bijna niemand had toen een auto bij ons in de straat, ze werden zo glad dat we er op de duur zelf schrik van kregen

-elke dag met de fiets naar je boezemvriendin en regelmatig bij elkaar es blijven slapen, kletsen en lachen tot laat in de nacht en stilletjes een reep chocolade uit de koelkast halen

-uren gespeeld met lego, puzzels, gezelschapsspelen, kaarten, ja toen al breien en haken

-een dagje aan zee was al een reis op zich 

-in de zomer vrij rondlopen op weiden, kikkers en vlinders vangen, ijsje kopen aan de ijskar die rondreed, 1 bolletje ijs kostte toen 5 eurocent !!!!!   

-geen stress, het leven kabbelde rustig voort  

Hebben onze kinderen het nu zoveel beter ? Er wordt tegenwoordig zoveel van hen verwacht, ze moeten in alles de beste zijn, er wordt met hen rondgezeuld dat het niet meer leuk is (muziekschool,jeugdbeweging,3tal hobby's, enz...)
Ze spelen niet meer buiten en zitten constant achter de pc, tv, sommige leerkrachten sturen zelfs het huiswerk door via de pc.....zoveel kinderen met adhd.....??? Niet moeilijk, vroeger konden die zich buiten uitleven, nu zitten ze 'opgesloten' en moeten maar pilletjes nemen....

Ach, zo slecht was onze tijd niet hoor ....  
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2010 om 16:40

ik ben van 1976, dus vandaar dat ik er nog zo goed bij zit!!!!!!!!!!!!!

het is allemaal wat.

Back to Top
Tul!p View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2010 om 17:02

Helemaal waar en ook ik leef nog pfffffffffffffffffffffff

GROETJES
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2010 om 18:21

Tjee,wat herkenbaar,ook ik ben er nog,heb het allemaal overleefd.

veel in deze tijd is beter,maar de invloed van media,internet is erg groot.

maar ook hier spelen kinderen gewoon nog steeds buiten.Maar ik denk dat het voor veel vrouwen veel zwaarder is,er is zoveel,ze moeten en willen veel meer.

Er wordt veel van ze verwacht,er is veel meer te kiezen,dus een grotere druk op alles.

Toen was het allemaal iets simpeler.

Back to Top
miep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2010 om 18:35

Eigenlijk knap dat we het hebben overleefd .

Back to Top
stridje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2010 om 19:11
vond die tijd toch ook wel wat hebben,dedouche was toen ook pas uit gevonden,kan me nog heugen dat ik voor de kachel in een teil werd gewassen en de douche werd toen gemaakt in een grote kast.
de wasmachine moest nog heet water in gedaan worden en als het schoon was moest het door een mangel gehaald worden.
later kwam de centrifuce.
ging met opa door de buurt schillen op halen  voor zijn dieren en daar zat ik dan in, fietsbak,de voorlichten werden aan gestoken met  ollie lampje.opa zette op de hand koffie en die rook je nog door het hele huis,de deur stond voor iedereen open en zat er zo,n trektouwtje door de brieven bus.
heb ik nog voor korte duur op een nonnenkleuterklas gezeten.het enige wat ik nog weet was dat ze nog helemaal in gewaad liep en niet zo lief.
je naar de coodiewinkel ging en oma niet meer terug kwam daar ze daar haar sociale contacten vervolgde.iedereen kon iedereen.
je nog kleine winkeltjes had en kleine kroeggies de slager je altijd een plakje worst gaf.
je nog met poppen speelde en de jongens met auto,s.
vader en moedertje werd er nog gespeeld.
je tegen een leraar op keek,je haast niet naar voren durfde als je iets moest vragen.de kinderen die goed konden leren voor de minder bedeelde gingen.
nou ik stop er maar mee er komt zoveel boven drijven groetjes stridjemaar ik heb de mooiste kindertijd gehad ,kijk er veel op terug.op het land tussen de dieren de paarden de varkens enz,je voelde je er zo vrij.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns