Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Ovaal vermeerderen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
ikkie1202 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ikkie1202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Ovaal vermeerderen
    Posted: 09 Augustus 2012 om 16:18
Ik ben een tasje aan het haken (de vorige was niet groot genoeg voor de super mooie applicatie die ik van sarabi09 heb gekregen) en vond een leuk patroon.
Maar nu loop ik al vast bij de basis.
Het patroon: http://www.chocolatemintsinajar.com/craft/2012/05/rainbow-drops-free-pattern/

Het gaat om het stukje:

Round 4: SC in the next 30 stitches. *SCINC, SC* (3 times) in the next 6 stitches. SC in the next 30
stitches. *SCINC, SC* (3 times) in the next 6 stitches. Slip stitch into first SC, turn and chain 1 [78sc]

Hier moet je dus vermeerderen aan de uiteinden. En als je kijkt naar de vorige ronde (daar moest je er 72 hebben) zitten er dus 6 bij. Wil dus zeggen dat je 3 keer moet vermeerderen. Tot zo ver snap ik het.

Maar dan komt de vraag: waar? er staat: in de volgende 6 steken. maar hoe kan je netjes 3 keer vermeerderen in 6 steken?

Als x een vermeerdering is, en - een gewone, dan zie ik de combinaties:
x--x-x of, x-x--x. Dit is niet echt symmetrisch. Als je het anders doet, namelijk -x-x-x zit het eigenlijk in de 5 steken, en niet in de 6, en als je hem omdraait natuurlijk ook.

Het klinkt misschien heel raar, maar weet iemand hoe dit "normaal gezien" gedaan wordt?
Back to Top
Petronette View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Petronette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2012 om 16:34
Ik heb net een giraffensnuitje gehaakt in de vorm van een ovaal, maar daar wordt om de zo veel steken gemeerderd. Dus net als een rondje, alleen begin je met een ovaal en dan groeit die mee.

Ik zou denken dat je in jouw geval de meerdering precies op de punt zou moeten doen en 2 steken ervoor en erna, dus x-x-x. Misschien moet er 5 st staan ipv 6 ?!?

Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2012 om 18:10
Round 4: SC in the next 30 stitches. *SCINC, SC* (3 times) in the next 6 stitches. SC in the next 30
stitches. *SCINC, SC* (3 times) in the next 6 stitches. Slip stitch into first SC, turn and chain 1 [78sc]

ronde 4 : vaste in de volgende 30 steken, * 2 vasten in de volgende steek , 1 vaste * x 3  ( dit gaat over de 6 steken ) 30 vasten .
* 2 vasten volgende steek, 1 vaste * x 3 ( gaat over de 6 steken ) halve vaste in de eerste vaste, draai en maak 1 losse alles samen zouden dit 78 steken moeten zijn

klopt toch 30 + 9 + 30 + 9 = 78

Back to Top
ikkie1202 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ikkie1202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2012 om 18:47
het klopt inderdaad, maar hoe, waar moet je vermeerderen. je moet van 6 9 maken, dus in welke steek doe je er 1 extra om het mooi gelijk te maken?

dat er 5 moet staan dacht ik eerst ook tot ik verder las. dan staat er 3 vermeerderen in 9 steken, enz enz.  dus je blijft het probleem houden dat het niet gelijk op gaat :s

Back to Top
ikkie1202 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ikkie1202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2012 om 20:45
oh joh wat deed ik moeilijk! ik heb hem door. Je moest ze niet eerlijk verdelen onder die 6 steken, de volgorde stond al aangegeven. je moest gewoon 1x vermeerderen, en 1 keer niet, en dit 3 keer herhalen...
Stomme fout, sorry om jullie hiermee lastig te vallen!

*gaat al schamend verder aan haar tasje*
Back to Top
Petronette View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Petronette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Augustus 2012 om 09:38
Je hoeft je helemaal niet te schame hoor !
We leren er allemaal weer van, toch ?

Succes verder met je tasje.
Ik ben benieuwd naar je eindresultaat !
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns