Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenpatroon vertaalen en online zetten

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
tammie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: patroon vertaalen en online zetten
    Posted: 06 Juli 2009 om 13:17
ik heb dit ff na gevraagd op ravelry of dit mag:

Dit heb ik geschreven:

Hi, I am from holland. In our country we have a website where someone translated English patterns and then put online. Now, my question may be because usually there is a copyright on the pattern.

tammie

Dit kreeg ik als antwoord:

Usually one should contact the author or the original pattern to ask if they have any objection to the translation. As a very broad generalisation, many designers of free patterns are often happy to have this done as long as they know about it in advance and are able to link to it from their site as it helps people access their work.

Where its likely to be harder to get permission is if the pattern is for sale elsewhere, as the translation is effectively offering it for free without the designer getting anything.

Every single pattern should though be first checked with the original designer and publisher. There won’t be any single right answer that fits all patterns

even met google vertaald:

Meestal moet men contact opnemen met de auteur of de oorspronkelijke patroon om te vragen of zij nog een bezwaar tegen de vertaling. Als een zeer brede generalisatie, vele ontwerpers van gratis patronen zijn vaak blij dat ik dit gedaan zolang ze weten op voorhand en in staat zijn voor een link naar hun site als het helpt mensen hun werk.

Waar zijn waarschijnlijk moeilijker te krijgen toestemming wordt wanneer het patroon is te koop elders, als de vertaling is effectief voor het aanbieden van het vrij zonder de ontwerper krijgt niets.

Elk patroon moet echter als eerste worden gecontroleerd met de originele ontwerper en uitgever. Er is geen enkele goede antwoord dat past bij alle patronen

Dit heb ik na aanleiding van topanga vertaalde patronen gedaan. Ik wil hier geen kwaad mee doen ik doe dit zodat mensen geen problemen krijgen.
http://tammysplace1.blogspot.nl/
http://www.tammysplace.nl/
http://tammie1990.multiply.com
https://www.facebook.com/tamara.denos
http://tammy190.hyves.nl/
http://pinterest.com/tammie1990/
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 Juli 2009 om 17:57
Tammie, wat Ravelry zegft klopt. Je mag nooit, onder geen beding, zomaar een patroon vertalen en het opnieuw publiceren in een andere taal. Helaas.
Wanneer het om een gratis patroon gaat, zou je de auteur kunnen vragen of je een vertaling mag plaatsen, en wanneer het om een heel oud patroon (ik meen ouder dan 20 jaar) gaat en het copyright is vervallen zul je er ook geen problemen mee krijgen, maar een engels (of duits, of frans) patroon kopen en de vertaling ergens neerzeten : NO WAY ! Daar krijg je de grootste problemen mee.
Ik ben er ook niet blij mee als ik patronen verkoop en iemand strooit vervolgens vrolijk de vertaling rond - of erger : verkoopt die zelf door !!

Gratis patronen : vindt eigenlijk iedereen goed, vooral als je de naam van de ontwerper met een linkje van de website erbij zet.
Kooppatronen : helaas pindakaas ; die moeten mensen zelf kopen en (laten) vertalen, want er zit gewoon copyright op, klaar. Hoe lullig dat ook lijkt.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
BreienHaken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2009 om 12:06
Natuurlijk weten we dit allemaal prima. Maar Tammie, ik vind dit een typisch geval van " Slapende Honden Wakker Maken". Als je ontdekt dat iemand iets illegaals doet, spreek je eerst die persoon zelf er op aan zodat deze de kans krijgt er wat aan te doen. Om meteen een bedrijf aan te schrijven vind ik nogal vergezocht en zelf een beetje gemeen. Je zegt niet te willen dat mensen problemen krijgen maar dat is precies wat je nu wel doet.
Iedereen weet dat op patronen copyright zit en als mensen bewust de regels hierin overtreden, spreek je die mensen er eventueel op aan. Het is niet aan jou of wie dan ook om hier Ravelry bij in te schakelen. Welke organisatie er mijns inziens ook volledig los van staat. Ik heb geen idee over wie zijn site dat gaat of wie/wat Topanga is maar vind dit niet zo netjes.
Zo werk je ook in de hand dat mensen straks niet meer kunnen ruilen. En ja L33ntje, ik weet dat dat ook niet mag maar dat is wel gangbaar op een hobbyforum.
Dit onderwerp is in mijn visie reeds uitgekauwd op het forum.

Van mijn kadootjeslijst ga je af, want tja ruilen mag nu eenmaal niet he...
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2009 om 18:49
Ik heb hier geen zin meer in!!!
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2009 om 19:44

Knitalot en Corry : 200 procent gelijk !!!

Zoiets doe je niet en we worden het eeuwige gezeur allemaal beu !

Ik krijg steeds meer en meer de indruk dat sommigen dit forum meer kwaad dan goed willen doen........ dus aub : stop ermee ....

Nadine

Back to Top
caelum View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2009 om 20:41

Ik weet niet precies waar dit over gaat, maar als iemand een patroon vertaalt om een ander een plezier te doen  omdat sommige mensen niet of nauwelijks Engels kunnen en dan zo heel veel leuke patronen mislopen, dan vind ik het nogal rot dat het op deze manier 'verklikt' wordt.

Als mensen patronen vertalen die andere mensen in de VS bijvoorbeeld met veel moeite zelf hebben geschreven en ze dan zelf weer op marktplaats doorverkopen terwijl ze het alleen maar vertaalt hebben, dan vind ik dat niet kunnen, dat geld behoort dan aan de schrijver..

Maarja zoals een ander al zegt; als het je niet aangaat, waarom dan slapende honden wakker maken.. Ik ben allang blij als er wat vertaalt wordt, ondanks dat ik atheneum examen heb gedaan in Engels en me vloeiend uit kan drukken online vind ik het met haken erg moeilijk hoor! En bij Duits is een vertaling wel helemaal op zijn plek.. Gelukkig laat ik de moeilijke Engelse particulier voor mij vertalen.

Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2009 om 11:59
Sluit me aan bij de vorige vier schrijfsters.

Ik snap ook niet waarom je dit doet Tammie. Je zegt geen kwaad te willen doen, maar dan is deze stap in mijn ogen zeer naief.
Het is ook wel een beetje dubbel, als je zelf wel patronen vraagt.

Groetjes Marije

Back to Top
chantallekuh View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2009 om 12:15
Originally posted by dine dine wrote:

Knitalot en Corry : 200 procent gelijk !!!

Zoiets doe je niet en we worden het eeuwige gezeur allemaal beu !

Ik krijg steeds meer en meer de indruk dat sommigen dit forum meer kwaad dan goed willen doen........ dus aub : stop ermee ....

Nadine

ik sluit me volledig bij jullie  aan. We handwerken toch voor ons plezier? En als we kunnen helpen we elkaar toch? pfffffffffffffff

groetjes van chantal

Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2009 om 12:49
Ook ik sluit me helemaal bij de vorige sprekers aan.Helpen staat bij mij nog steeds hoog op mijn lijstje van dingen die ik graag doe.
Groetjes Teunie
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2009 om 17:14
Ik snap deze aanval op Tammie niet helemaal, want volgens mij was haar aanvankelijke insteek om ZELF te vragen of ze patronen mocht vertalen en op haar website zetten. Niet in het beste en meest volledige engels, maar volgens mij mag je dat ook niet verwachten. Ondanks dat Engels haakt ze overigens wel uitstekend van Engelse patronen. En bij gratis patronen mag dat inderdaad.
Overigens vind ik iemand helpen en illegaal patronen doorgeven niet hetzelfde, maar ik weet dat daar sommigen hier heel anders over denken. Een normen- en waardendiscussie hoeven we hier dan ook niet te voeren zonder een paar gevoelige tenen te raken, maar ik betwijfel of dat Tammies bedoeling was.

Back to Top
jantinavv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2009 om 17:58
Zullen we dan lekker van het goede van de mens uitgaan? Tammie heeft het goed bedoeld, en idd voor zichzelf. De een denkt er zo over, de ander weer anders.
Wel is het goed, denk ik, je bewust te zijn van wat je doet.
Mijn man is hobbyfotograaf, en heeft een site waar dus ook foto's die hij gemaakt heeft opstaan, waar hij dus de maker van is, en dus dit niet gekopieerd of zomaar zonder kennisgeving gebruikt mag worden.
Dit gebeurt weleens, en daar wordt dan dus ook echt wel werk van gemaakt, hoewel het heel erg verschil maakt waarvoor het gebruikt wordt.
Paul de Leeuw heeft in het verleden een concertenreeks gehad waar hij als achtergrond een foto had waar een soort mijter opgeplakt was, en een soort tabbert aan.
Echter, deze foto was door JJ (mijn man) gemaakt, en zij hadden die dus van zijn site gejat en groooooots gepubliceerd.
JJ heeft hier uiteindelijk een geldbedrag voor gekregen en de rechten aan het team van Paul de Leeuw verkocht.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je gewoon moet weten dat je wel op moet passen met hetgeen je doet, mensen accepteren het niet zomaar als ze erachter komen dat er met hun spullen iets verdient wordt, ofzo.

Maar nogmaals, laten we een beetje lief zijn voor elkaar, das toch veel gezelliger?
Vooral op zo'n forum, daar hoort een lekker sfeertje te hangen, vind ik, jullie ook?!

Back to Top
inge.v View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2009 om 18:39

Maar nogmaals, laten we een beetje lief zijn voor elkaar, das toch veel gezelliger? Vooral op zo'n forum, daar hoort een lekker sfeertje te hangen, vind ik, jullie ook?!

Daar sluit ik me volledig bij aan!
En laat ons er allemaal van uitgaan dat niemand slechte bedoelingen heeft en zijn die er toch dan vallen ze vroeg of laat toch door de mand.
Inge
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2009 om 18:54

Originally posted by tammie tammie wrote:

Dit heb ik na aanleiding van topanga vertaalde patronen gedaan. Ik wil hier geen kwaad mee doen ik doe dit zodat mensen geen problemen krijgen.

Belangrijke opmerking  : Topanga is wel degelijk 1 van onze nieuwe hobbydozen

Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2009 om 18:56
Originally posted by L33ntje L33ntje wrote:

Ik snap deze aanval op Tammie niet helemaal, want volgens mij was haar aanvankelijke insteek om ZELF te vragen of ze patronen mocht vertalen en op haar website zetten. Niet in het beste en meest volledige engels, maar volgens mij mag je dat ook niet verwachten. Ondanks dat Engels haakt ze overigens wel uitstekend van Engelse patronen. En bij gratis patronen mag dat inderdaad.Overigens vind ik iemand helpen en illegaal patronen doorgeven niet hetzelfde, maar ik weet dat daar sommigen hier heel anders over denken. Een normen- en waardendiscussie hoeven we hier dan ook niet te voeren zonder een paar gevoelige tenen te raken, maar ik betwijfel of dat Tammies bedoeling was.

het grootste deel weiger ik op in te gaan. Maar Tammie geeft zelf duidelijk aan dat het om een website van Topanga ging en niet om haar eigen site. Daarbij zet ze dat het hier gebruikelijk is in NL om het wel te doen en ze vraagt of dat mag.

Back to Top
caelum View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2009 om 20:31

Ja, er staat:  we have a website where someone translated English patterns, en niet 'were I translate'. Die someone verwijst dus naar Topanga..

Dit leek me juist zo'n gezellig forum na de ruzies die ik al mee heb gemaakt op hondenforums en knaagdierforums. Op een forum heb je nou eenmaal te maken met veel verschillende denkwijzen en dat kan soms botsen.. Toch moeten we daar misschien maar overheen stappen? Iedereen doet soms dingen waar een ander het niet mee eens is, soms kun je dat beter negeren..

Nou dames bij deze nog een fijne avond!!!!

Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Juli 2009 om 20:53
Ze zegt inderdaad dat het om dit nieuwe lid gaat (met naam erbij), het was gepaster geweest wanneer ze dit in een pm had gestuurd of in elk geval zonder naam had gepost. Wat ze nu samengevat zegt is: "Deze persoon heeft engelse patronen vertaald en geplaatst en dit mag niet want dit heb ik gevraagd".

Dat komt niet zo vriendelijk over, wat je standpunt verder ook is of waar mensen hun normen en waarden ook laten beginnen. Daarom denk/ hoop ik dat dit gewoon naiviteit van haar kant is.

Marije

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2009 om 13:07
Originally posted by jantinavv jantinavv wrote:

Zullen we dan lekker van het goede van de mens uitgaan? Tammie heeft het goed bedoeld, en idd voor zichzelf. De een denkt er zo over, de ander weer anders.
Wel is het goed, denk ik, je bewust te zijn van wat je doet.

Helemaal mijn punt. Niemand bedoelt het opzettelijk slecht of vervelend, maar wees je er wel van bewust wat je doet en dat het stelen van intellectueel eigendom (waar patronen onder vallen, maar ook foto's, muzeik, films, boeken etc) ook diefstal is, al is de maker/schrijver/bedenker strikt genomen niks 'kwijt'.
Wat Tammie  in mijn ogen - heeft gedaan is (zonder naam te noemen) en mijns inziens ook ten overvloede bevestiging vragen of dat inderdaad niet mag. Met het bekende antwoord.

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2009 om 13:11

Leentje,

Het patroontje van de zeepbloem die die Oostenrijke dame ontworpen heeft en te koop aanbied heb jij proberen te ontcijferen en bied jij zelf nu ook te koop aan ? Mag dat dan wel ?

Nadine

Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2009 om 13:55
Back to Top
inge.v View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 18 Juli 2009 om 14:01
Originally posted by dine dine wrote:

Leentje,

Het patroontje van de zeepbloem die die Oostenrijke dame ontworpen heeft en te koop aanbied heb jij proberen te ontcijferen en bied jij zelf nu ook te koop aan ? Mag dat dan wel ?

Nadine

neen, dit mag niet. Staan zelfs serieuse boetes op. Ik ga er persoonlijk niet van wakker liggen maar als iemand anders er over struikelt...
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns