Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

nieuwjaarsmaaltijd

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke01 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: nieuwjaarsmaaltijd
    Posted: 02 Januari 2011 om 21:29
Eugenie schreef op 31 december: Eet op nieuwjaarsdag zuurkool met spek en je hebt het hele jaar geen geldgebrek. Ik hoop dat het waar is.
Bij ons in de Betuwe/Rivierenland is het traditie om op nieuwjaarsdag snijbonen uit het zout met witte bonen erdoor en gerookt doorregen spek met een grove slagers- rookworst erin te eten.Dat noemt men : Lang van nat. Ze zeggen ook wel: Blote kontjes in het gras.
De eerste dag wordt het apart met gekookte aardappelen gegeten. De volgende dag maken ze er stamppot van.
Ik eet er altijd een paar augurkjes en zilveruitjes bij.
Heel voedzaam en calorierijk. Maar wel erg lekker!
Groet, Tineke01   
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2011 om 21:44
Mijn schoonmoeder maakte dat vroeger nog wel eens toen mijn schoonvader nog leefde en een volkstuintje had. Ze maakte dan zelf de snijbonen in en kookte er nadat ze er een bepaalde tijd in het inmaakvat hadden gezeten een stamppot van. Heerlijk, maar inderdaad wel calorierijk. Jammer genoeg heb ik het al jaren niet meer gegeten
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 10:33

Mijn Groningse oma maakte altijd stamppot zoute boontjes als wij kwamen, yummie!

Inderdaad snijbonen uit het zout en dan spoelen en er stamppot van maken. Wij aten het met grove groningse worst.

Ik maak het zelf nog wel eens, dan haal ik bij de groenteboer zoute boontjes die verpakt zitten zoals de zuurkool verpakt is bij de supermarkt. Heerlijke herinneringen!

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke01 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 20:12
Ik heb het met deze jaarwisseling ook weer gemaakt.
Lekker hoor! Alleen zijn de echte snijbonen in 't zout bijna niet meer aan te komen. Eerst zat in de buurt nog een ouderwetse groenteman die echt van alles verkocht.
De winkel is sinds een half jaar weg en dus wordt het inkopen bij een supermarkt of op de warenmarkt. Maar dan zijn het dus inderdaad gesneden boontjes.
Met alles erop en eraan smaken die ook goed hoor.
Er is nog genoeg over om van de week gestampt te eten, dus dat wordt nog een keer smullen.
Groet, Tineke01   
Back to Top
Claire View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Claire Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 21:39
Originally posted by Tineke01 Tineke01 wrote:

Eugenie schreef op 31 december: Eet op nieuwjaarsdag zuurkool met spek en je hebt het hele jaar geen geldgebrek. Ik hoop dat het waar is.
Bij ons in de Betuwe/Rivierenland is het traditie om op nieuwjaarsdag snijbonen uit het zout met witte bonen erdoor en gerookt doorregen spek met een grove slagers- rookworst erin te eten.Dat noemt men : Lang van nat. Ze zeggen ook wel: Blote kontjes in het gras.
De eerste dag wordt het apart met gekookte aardappelen gegeten. De volgende dag maken ze er stamppot van.
Ik eet er altijd een paar augurkjes en zilveruitjes bij.
Heel voedzaam en calorierijk. Maar wel erg lekker!
Groet, Tineke01   

O, hoe herkenbaar is dit, ik kom van oorsprong uit de Betuwe en blote billetjes tussen het gras (zo noemde wij het) aten wij vroeger ook. Nu eten we het nog sporadisch, maar je hebt me wel weer op een idee gebracht.
Zeg nooit: dat kan ik niet
Maar zeg: ik zal het proberen
Dan zul je versteld staan
Hoeveel een mens kan leren

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns