Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Een moeilijke sudoku, wie helpt?

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer speets Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Een moeilijke sudoku, wie helpt?
    Posted: 10 Juli 2011 om 16:36
Ha dames,

Ik kom er niet uit!

Ik sudoku al jaren (ook vormsudoku's en diagonaalsudoku's) maar deze dingen krijg ik niet opgelost. Dat vreet aan me, kennelijk is er een truc die ik nog niet ken    

Het gaat me niet om de uiteindelijke oplossing: ik kom er wel uit met potlood en gum, maar het moet ook in 1 x kunnen. Alleen begrijp ik niet hoe. Wie wel? Het gaat dus om de eerste stap:

Welk cijfer moet waar komen, en waarom?

Ik ben heel benieuw!

Je kunt de mate van beschaving van een land aflezen aan de manier waarop men de dieren behandelt (Ghandi).
Back to Top
diny183 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer diny183 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2011 om 16:55
Hier kan ik je echt niet mee helpen.
Back to Top
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lizzi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2011 om 17:01
Pfff, daar ben ik ook echt niet goed in! Is er trouwens normaal een trucje voor? Heb er geen idee van! 
groetjes, Marlies
Back to Top
willywortel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer willywortel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2011 om 17:07

hoi

wil hem zo overschrijven, gaan straks weg. maar neem deze

mee en ga een poging doen voor je. ik doe ook sudoku maar

heel de oplossing altijd uit de boekjes en die gaan weg.

gr.

To smile , is the way to help change the world.

willywortel
Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer speets Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2011 om 17:20
Originally posted by willywortel willywortel wrote:

wil hem zo overschrijven

Overschrijven kan natuurlijk, maar makkelijker (?) is rechtsklikken en uitprinten
Je kunt de mate van beschaving van een land aflezen aan de manier waarop men de dieren behandelt (Ghandi).
Back to Top
willywortel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer willywortel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2011 om 17:22

weet ik, maar heb daar geen tijd voor.

heb hem al overgeschreven, zonder jouw cijfers er in.

To smile , is the way to help change the world.

willywortel
Back to Top
*kathy* View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer *kathy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2011 om 17:26
Ik ga er even naar kijken, maar zijn het 2 losse sudoko's aaneen gelegd?
Back to Top
Ennas View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ennas Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2011 om 18:28

Ik begin altijd met horizontaal en verticaal de vakken af te gaan. Kan ik in de 1e/2e/3e vak/kolom al cijfers invullen?
Daarna kijk ik met wat ik al kon invullen of ik verder kan, anders kijk ik per rij welke cijfers er nog ingevuld moeten worden (1 t/m 9) daarna per vak.

Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pralientje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2011 om 20:44
Ik heb hem afgeprint wil wel proberen een uitdaging
Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer speets Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Juli 2011 om 21:01
Ben heel benieuwd!

Het gaat me dus niet om de oplossing van de puzzel hoor!

Het gaat echt om de eerstvolgende stap, en hoe je daar bij komt

En ja: het zijn twee puzzels.

@Ennas: zo doe ik het ook altijd, maar deze puzzels zijn een ander verhaal
Back to Top
smimske View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer smimske Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 09:11

oooh, heb er hier ook zo een liggen waar ik niet uit kom.....Heb wel vaker dat ik even tijdelijk vast zit en het echt niet zie maar dan leg ik hem even weg en dan pak ik hem op een gegeven moment weer en is de puzzel in no time klaar.

Maar ben er nu dus ook met eentje al 3 dagen aan het stoeien en heb die van jou ff bekeken en zie het zo ook niet.....hmmm,heb even gekeken, tis niet eens dezelfde....

Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mineke.j Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 10:52
Hij is echt lastig ..... ik kom ook niet verder en ik dacht ook er best goed in te zijn. Maar ik geef niet op, ga straks weer verder!!
http://minekeswerkjes.blogspot.com/
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pralientje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 11:54
Mijn dochter is ook er al mee bezig die is er normaal een krak in
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 12:10
sorry ik snap daar nooit ene bal van (was vroeger blond, nu grijs)
lydia wijsbroek
Back to Top
Lizzi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lizzi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 12:39
Originally posted by l.wijsbroek l.wijsbroek wrote:

sorry ik snap daar nooit ene bal van (was vroeger blond, nu grijs)

groetjes, Marlies
Back to Top
malofa View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer malofa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 13:35
Ik ben een getal verderbij de linker sudoku, zal proberen het uit te leggen.

In het 9-vak links boven kunnen alleen de 4 en de 8 in de 2 onderste vakjes. Dit betekent dat de 3 op de middelste rij moet komen.

In het 9-vak  rechts onder kunnen de 6 en de 7 ook maar in twee vakjes. Nl. 1e van de 1e rij en 2e van de 2e rij. In dee twee vakjes kunnen dus geen andere getallen. Aangezien de 3 ook niet op de onderste rij van dit 9-vak mag. moet hij in de rechter kolom.

Nu kijk ik naar het 9-vak rechts boven. De 3 mag niet op de bovenste rij (staat al in het middelste 9-vak) De 3 mag niet in de middelste rij (daar MOET de 3 komen in het linker vak). Blijven er nog 2 vakjes over. Vakje 2 en 3 van de onderste rij. Maar hij mag ook niet in het 3 e vakje (zie hierboven, moet de 3 van het onderste 9-vak komen) Dus blijft alleen vakje 2 van rij 3 over.

Verder heb ik niet gekeken. Hoop dat je nu weer een eind op weg bent (als je mijn uitleg tenminste begrijpt)

groetjes Wenke
Sawadee ka (zoals ze hier zeggen)
Back to Top
malofa View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer malofa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 13:50
Nu de rechter sudoku,

Ik kijk naar de eerste kolom. De 1 kan alleen in de twee vakjes van het onderste 9-vak. de 4 kan ook alleen in deze twee vakjes, dus er kan GEEN ander getal hier.
Dit betekent dat in de twee lege vakjes van het bovenste vak kunnen dan alleen de 5 en 7.

Kijk ik nu naar de bovenste rij, dan kan de 5 alleen in het 1e vakje van de rechter 9-vak. in het linker 9-vak mag de 5 niet op de bovenste rij (hij moet nl in de eerste kolom. in het middelste 9-vak is de bovenste rij al bezet. in het rechter 9-vak kan hij maar op een plaats want in de laatste kolom staat al een 5.

Hoop dat je nu met deze ook verder komt.

Mocht je de uitleg niet begrijpen, laat het maar weten, probeer ik t nog een keer

groetjes Wenke
Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer speets Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 17:05
GOED VAN JOU!!!

Bij deze sudoku's moet je inderdaad meerdere stappen vooruit denken en de helft van de keren kan ik ze oplossen, maar deze was me té ingewikkeld omdat je kennelijk 'van twee kanten tegelijk' moet denken

1e puzzel: rechtsonder 6 en 7 had ik wel gezien, maar linksboven niet. En al helemaal niet de combinatie!
Jij moet wel een ijzeren geheugen hebben!
Fijn dat ik weer wat verder ben, nu kan ik er ook beter op verdacht zijn.

We puzzelen lekker door, hartelijk dank voor je hulp!!!
Back to Top
malofa View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer malofa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 17:27
Succes verder, enneh...... Ik heb al heel wat jaren ervaring. soms zie ik ze heel snel, meestal moet ik ook nog wel even denken hoor!

groetjes Wenke
Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer speets Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2011 om 18:38
Ja, gelukt, allebei

Ik moet dus mijn hersens nog net iets harder laten kraken en vooral ook m'n geheugen op volle toeren laten draaien.

Lekkere hersengymnastiek!
Waar een breiforum al niet goed voor is

Nogmaals dank! Chris.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns