Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

rijstepap

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mia316 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mia316 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: rijstepap
    Posted: 31 Juli 2011 om 11:13

Hoi

heb en vraagje me moeder maakte vroeger altijd rijstepap met krenten van paprijst.

nu wil ik dat hier graag proberen te maken want ik mist het.

alleen paprijst hebben ze hier niet en ook kan ik niet aan me moeder vragen want helaas is ze er niet meer hoe ze dat vroeger deed.

weet iemnd een recept voor mij hoe ik dat kan maken

alvast heel erg bedankt

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 11:22
Ik heb mijn moeders kookboek er even bijgepakt.

Rijstebrij: 1,5 l melk, 150 gr rijst, wat zout.
Voor wat dikkere: 225 gr rijst en voor dikke 300 gr rijst. Breng de melk met een snufje zout aan de kook, doe de goed gewassen rijst erbij en laat op een zeer zacht vuur 1,5 uur koken. Roer pas als het gaar is.
Begijnenrijst dito met wat saffraan erbij.

Je kunt ook pap van rijstvlokken maken, als je die ergens kunt kopen, dan kook je de rijstvlokken in 10 minuten gaar in 1¼ l melk per 100 gr vlokken.

Dit alles volgens C.J. Wanëe van de Amsterdamse Huishoudschool.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
vrioom View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vrioom Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 11:57

Volgens mij is Rijsterbrij anders dan rijstpap. Rijstpap maak je met rijst, melk en vfanillepijpje en suiker. Mret rozijnen en/of krenten er in. (Aldi heeft trouwens blikjes te koop met Rijstpap. Voor degenen die rijstpap lekker vinden. De inhoud is lekker!!!) Ik zelf ben geen liefhebber, maaar mijn man wel.

Rijstebrij maakt je inderdaad als boven en dan eet je het met (kuiltje in het midden en spekvet en spekjes of speklap en stroop. Lang niet gegeten!!!

Met google intypen rijstpap krijg je ongelofelijk veel recepten. 

Veel succes.

vrioom
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 12:02
best leuk dat dat te koop is bij Aldi, denk alleen dat ze in Egypte geen Aldi hebben.
lydia wijsbroek
Back to Top
vrioom View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vrioom Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 12:11

oh, had net wel gezien dat Mia in Egypte zit, maar dacht voor familiebezoek. Bruiloft. Dus dan heb je aan de Aldi niet veel. Maar misschien kun je ze blikjes door fam. mee laten nemen als ze op bezoek komen of mag dat niet.

Maar op google is er in ieder geval genoeg rijstepap recepten en rijstebrij te vinden.

groetjes en succes

vrioom
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 12:12
Ik vond in mijn oude kookboek geen echt rijstepap recept, vandaar de rijstebrij. Er stond niets bij over spek of stroop. Ik dacht dat wij het vroeger met suiker en kaneel kregen, maar als kind ging ik al over mijn nek van alles wat met gekookte melk te maken had, nog erger dan gewone melk.

Ik zag wel recepten over Spaanse en Deense rijst met vanille of citroenrasp en gedroogde vruchten erin. Maar dat heette weer geen brij.

Ik denk dat je al een heel eind komt met gare rijst met weinig zout en die nog even in de melk koken met opsmuk naar eigen keus of wat er te koop is in Egypte.

wat rozengeur.
Back to Top
vrioom View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vrioom Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 12:39
Dat klopt, want ik heb het nl. fout Mijn oude recepteboekje geeft dit ook
aan. Dat andere heeft een andere naam en is een recept vlgs. mij uit Drente
Nu kan Mia in ieder geval haar rijst koken.
groetjes
vrioom
Back to Top
Mia316 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mia316 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 15:15

Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Ik heb mijn moeders kookboek er even bijgepakt.

Rijstebrij: 1,5 l melk, 150 gr rijst, wat zout.
Voor wat dikkere: 225 gr rijst en voor dikke 300 gr rijst. Breng de melk met een snufje zout aan de kook, doe de goed gewassen rijst erbij en laat op een zeer zacht vuur 1,5 uur koken. Roer pas als het gaar is.
Begijnenrijst dito met wat saffraan erbij.

Je kunt ook pap van rijstvlokken maken, als je die ergens kunt kopen, dan kook je de rijstvlokken in 10 minuten gaar in 1¼ l melk per 100 gr vlokken.

Dit alles volgens C.J. Wanëe van de Amsterdamse Huishoudschool.

hoi bedankt maar nog even een vraagje wanneer en hoeveel krenten moet ik erin doen

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 15:24
was dat geen balkebrij ????  vrioom
Back to Top
labeldoekje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer labeldoekje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 17:02

Ik maak nog veel rijstepap. Inderdaad de dikkere variant, in het midden een kuiltje maken stukje roomboter erin en dan met donkerbruine basterd suiker erover. Ik doe er geen krenten of rozijnen in, mijn dochter wel.

Lekker warm eten Jammie, jammie.

In veel winkels kan je geen paprijst meer kopen, hier nog wel hoor. Op de verpakking staat dan de hoeveelheid.

Optie: opsturen vanuit nederland of is dit te duur? Wil dit wel voor je doen hoor.

EEn dag niet gelachen is EEn geleefd dag niet
Back to Top
Keetje View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Keetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 17:38

met spek en stroop is de variatie met karnemelk.

elke dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar
Back to Top
vrioom View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vrioom Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 18:16

Originally posted by Mutti Mutti wrote:

was dat geen balkebrij ????  vrioom

nee, jakkes sorry voor de liefhebber

vrioom
Back to Top
Mia316 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mia316 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Juli 2011 om 18:49
Originally posted by labeldoekje labeldoekje wrote:

Ik maak nog veel rijstepap. Inderdaad de dikkere variant, in het midden een kuiltje maken stukje roomboter erin en dan met donkerbruine basterd suiker erover. Ik doe er geen krenten of rozijnen in, mijn dochter wel.

Lekker warm eten Jammie, jammie.

In veel winkels kan je geen paprijst meer kopen, hier nog wel hoor. Op de verpakking staat dan de hoeveelheid.

Optie: opsturen vanuit nederland of is dit te duur? Wil dit wel voor je doen hoor.

hoi bedankt maar opsturen is veeeeeeeeeeels te duur

ik laat altijd ddingen meenemen als er vrienden of familie komt

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2011 om 09:30
Ik deed er ook nooit krenten in, ik vond die gekookte melk al zo vies. Maar ik denk aan het eind.

wat rozengeur.
Back to Top
vrioom View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vrioom Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2011 om 10:07
Originally posted by Keetje Keetje wrote:

met spek en stroop is de variatie met karnemelk.

Nee dat is een gelders gerecht. Ben de naam even kwijt. Gaat karnemelk in, spek, worst en ???? Heb het 1 keer gegeten. Kon me niet voorstellen dat dat lekker zou zijn. Vind karnemelk vreselijk. Maar het gerecht vond ik heerlijk. Heb rvern gegooogeld. Zie link. Recept voor kruudmoes. (Gelders gerecht.) Het andere gerecht komt echt uit Drente. Ken alleen de "rare naam" Stip in 't gat. Rijst (dik) rondje in het midden, spekvet erin en dippen maar.

link kruudmoes http://www.zelfmaakrecepten.nl/kruudmoes-zelf-maken

Stip in "t gat ook gevonden. http://www.encyclopediedrenthe.nl/Eet-%20en%20drinkcultuur

Stip-in-'t-gat (potstroop) was een stijf mengsel van boekweitenmeel met kokende melk. Het werd geserveerd op een platte schaal met een kuil in het midden van dit mengsel, met heet spekvet en stroop. Telkens werd een hap in de kuil gestipt.

vrioom
Back to Top
Keetje View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Keetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2011 om 10:16

Bedoel je grutten? Want dat is ook een prima combinatie met stroop en spek.

Het is niet een totaal gerecht maar pas op je bord deed je er dat door.

Back to Top
Keetje View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Keetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2011 om 10:25

Mia,

als je de rijst te lang op het vuur laat staan gaat het gauwer aanbranden en een beetje uitdrogen.

Mijn recept is: na het koken, de pan inpakken in een fleece deken of gewoon onder de dekens lekker een paar uur laten nagaren, dan gaat het intensiever en wordt de rijst zachter.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2011 om 11:34
Nu je het zegt, mijn moeder deed de rijst in bed, in de pan.

wat rozengeur.
Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eeyore82 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2011 om 12:41
Werd ook wel gedaan met een hooikist. Tegenwoordig weer helemaal hip http://www.hooimadam.nl/

Lijkt me ook goed zelf te maken. Wil in de winter proberen wat meer volgens dit principe te koken. Staan veel recepten op internet ook.

Groetjes Marije
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Augustus 2011 om 12:53

er staan zo veel  verschillende recepten  op het internet, ik denk dat je er gewoon even de tijd vooe moet nemen om uit te zoeken welke voor jouw het meeste doet terugdenken aan uw roets.

is een reden om u nog eens lekker uit te leven in de keuken

op www.solo.be/nl kan je al verschillende soorten vinden van de beide soorten

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.766 seconden.
Lang Yarns