Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

hulp gevraagd bij tuniekje DROPS 118-3

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
ilonneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilonneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: hulp gevraagd bij tuniekje DROPS 118-3
    Posted: 27 Juli 2013 om 14:37
ja ben ik weer voor mijn 2e project!
Dit lijkt toch al wel moeilijker!

Ik plak het patroon er even bij :)
Wie kan me helpen met : M1 over alle steken,tot er 1 steek over is,eindig met 1 kantsteek. Na 1 vertikale herhaling van M1 staan er 122 st op de naald.
Ik ga dus minderen...Dat patroon M1 staat bij de tekening, maar ik snap niet wat ze ermee bedoelen...eerst 6 hokjes waarvan 2x een mindering, ik neem aan dat ik dat één pen moet volhouden?? en dan?? wat bedoelen ze met de hokjes eronder?
Wie helpt me?Star

RIBBELST (heen en weer gebreid op de nld): brei alle nld recht.
TIP VOOR HET METEN:
Vanwege het gewicht van het garen dient u het vest te meten terwijl het hangt, omdat het anders te lang wordt tijdens het dragen.
RUCHE:
Zie telpatroon M.1 (= 7 st). Het telpatroon geeft de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.
TIP VOOR HET MINDEREN (voor het voorpand):
Minder voor de armsgaten en de hals in dezelfde nld als volgt: 1 st recht, 3 st recht samen, brei de nld tot de st met de markeerdraad, 1 omsl, brei st met markeerdraad recht, 1 omsl, brei de nld tot er 4 st over zijn, 1 st r afh, 2 st recht samen, afgeh st overh, 1 st recht (= 2 st geminderd op de nld). Brei de omsl recht achter in de st in de volgende nld.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

ACHTERPAND:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld.
Zet 198-212-240-261-296-324 st op (inclusief 1 kant st aan iedere kant) met rondbreinld 5.5 mm en Bomull-Lin. Brei 4 nld RIBBELST – zie boven! Ga verder in tricotst. Zie TIP VOOR HET METEN! DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Brei bij een hoogte van 14 cm voor alle maten de RUCHE RAND in de volgende nld aan de goede kant als volgt – zie boven: 1 kant st, M.1 over alle st tot er 1 st over is, eindig met 1 kant st. Na 1 vertikale herhaling van M.1 staan er 114-122-138-150-170-186 st op de nld.

Brei 1 nld av aan de verkeerde kant. Ga verder met rondbreinld 4 mm. Brei 4 nld ribbelst, minder TEGELIJKERTIJD 0-1-3-1-0-2 st gelijkmatig verdeeld over de eerste nld = 114-121-135-149-170-184 st. Ga weer verder met rondbreinld 5.5 mm in tricotst. Brei bij een hoogte van 45 cm voor alle maten de volgende nld aan de goede kant als volgt: 1 kant st, M.1 over alle st tot er 1 st over is en eindig met 1 kant st. Na 1 vertikale herhaling van M.1 staan er 66-70-78-86-98-106 st op de nld. Brei 1 nld av aan de verkeerde kant. Ga verder met rondbreinld 4 mm in ribbelst over alle st. Kant bij een hoogte van 54-56-58-60-62-63 cm 3 st af aan het begin van de volgende 2 nld voor de armsgaten. Kant af voor de armsgaten aan iedere kant aan het begin van iedere nld: 3-3-4-5-7-8 x 2 st en 2-3-4-5-6-7 x 1 st = 44-46-48-50-52-54 st. Kant af bij een hoogte van 69-72-75-78-81-83 cm.

VOORPAND:
Zet op en brei als het achterpand tot het werk 54-56-58-60-62-63 cm meet (= 66-70-78-86-98-106 st). Kant nu af 2-2-2-4-4-4 st af voor de armsgaten aan het begin van de volgende 2 nld = 62-66-74-78-90-98 st. Zet de helft van de st op een hulpdraad (= 31-33-37-39-45-49 st) en brei iedere kant apart verder.

Kant 1: Plaats een markeerdraad in de middelste st (st nr. 16-17-19-20-23-25). Ga verder in ribbelst en minder TEGELIJKERTIJD voor de armsgaten aan de zijkant en minder voor de hals middenvoor in de eerste nld aan de goede kant – zie TIP VOOR HET MINDEREN! Herhaal dit minderen iedere 4e nld in totaal 10-11-12-13-14-15 keer = 11-11-13-13-17-19 st. Ga verder in ribbelst op deze st voor de schouderband en kant af bij een hoogte van 73-76-79-82-85-87 cm (voorpand is langer dan het achterpand omdat de schouderbanden 2 cm over de schouder heen op het achterpand vastgenaaid worden).

Kant 2: Als kant 1.

AFWERKING:
Naai de schouderbanden van het voorpand aan de 11-11-13-13-17-19 st aan de zijkant aan iedere kant op het achterpand. Naai de zijnaden dicht in de kant st.

Telpatroon

= Recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant
= 2 st recht samen

Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2013 om 15:25
Je moet bij de onderste vakjes beginnen, dat is de eerste toer, hierin 5 steken recht, 2 steken samenbreien, 5 steken recht, 2 steken samen, dit herhalen tot het einde van de toer , de 2e toer averecht breien en de derde toer 1 recht, 2 samenbreien, 1 recht, 2 samenbreien , dit herhalen tot het einde van de toer
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
ilonneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilonneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2013 om 17:06
o bedankt! dat had ik echt niet geweten! zie zo'n telpatroon voor het eerst. moet ik ook nog iets met de kantsteken? wat doe je daarmee? ( ik ben nog niet begonnen, maar kijk hoe ver ik het snap en neem het mee op vakantie :)
Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2013 om 19:17
de kantsteek is de eerste steek van een naald, deze moet je niet in patroon breien, hij wordt gebruikt om het werkstuk later in elkaar te zetten

Back to Top
ilonneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilonneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2013 om 20:37
ik heb idd besloten de eerste en de laatste steek v elke toer recht te breien...hopelijk is dat mooi.

Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2013 om 23:21
Ik zou hem in de averechtse toeren ook averecht breien, als je de eerste steek steeds recht breit gaat het trekken en is het minder mooi in elkaar te zetten.

Back to Top
ilonneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilonneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2013 om 07:50
ok, dan dus eigenlijk gewoon niks anders mee doen dan met de rest...
eerste en laatste steek recht in rechte toeren
eerste en laatste steek averecht in averechte toeren

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2013 om 08:55
Er is verschil in kantsteken .

Bij werk wat in elkaar gezet moet worden brei je gewoon zoals je steken zich voordoen Dit geeft de minst dikke naad . ( tricot kantsteek )
Brei je b.v een sjaal waarbij je de kanten blijft zien dan begin je met afhalen , .

Het belangrijkste is dat hij nooit als patroonsteek meetelt
Back to Top
xxy View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer xxy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2013 om 15:54
? pimmetje

ik zou aan de andere kant beginnen en dat is 2 samenbreien en dan 5 recht

ik ben ook echt een beginner........
zit dan ook continu met veel vragen als ik de patronen lees:
hoe weet je nou aan welke kant je moet beginnen?

jij begint aan de rechterkant van de blokjes en ik links
ik dacht ; je leest toch ook letters van links naar rechts.?????????
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2013 om 16:04
Je leest een patroon  net zoals je breit dus van rechts naar links dat is misschien een ezels bruggetje voor je
Back to Top
ilonneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilonneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2013 om 20:40
Hallo, ik weet niet of iemand mijn hernieuwde vraag nog leest nu, maar ik heb jullie hulp weer nodig!
ik ben aangeland bij einde van het achterpand ongeveer...
Maar klopt het dat je nooit afkant aan het eind van je toer/pen?
Kan iemand volgende regels voor mij uitleggen? Alvast superbedankt!
Kant bij een hoogte van 56cm 3 st af aan het begin van de volgende 2 nld voor de armsgaten. Kant af voor de armsgaten aan iedere kant aan het begin van iedere nld: 3 x 2 st en 3 x 1 st = 46 st. Kant af bij een hoogte van 72 cm.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 September 2013 om 21:10
Je kunt niet aan het einde van een naald afkanten, dan zou je immers de draad moeten afbreken en weer moeten aanhechten. Afkanten dus steeds aan het begin van een naald. Ik denk dat je nu al bijna een antwoord hebt op je volgende vraag.
Kant 3 st af aan het begin van de volgende 2 nld voor de armsgaten.
Dat betekent dus dat je aan beide kanten van het werk een keer 3 steken hebt afgekant, rechts en links, dat zijn dan de 2 naalden die met bedoelt.
Kant af voor de armsgaten aan iedere kant aan het begin van iedere nld: 3 x 2 st en 3 x 1 st = 46 st. Kant af bij een hoogte van 72 cm.
Dit betekent dat je aan iedere kant 3 achtereen volgende naalden 2 steken en daarna 3 keer 1 steek moet afkanten
Je hebt dan aan iedere kant 3 +(3 keer 2=) 6+ (3 keer 1=)3 = 12 steken., dat  zijn dus in totaal aan 2 kanten 24 steken afgekant. Je zou 46 steken over moeten hebben. Je moet dan voor het afkanten 70 steken hebben gehad.
Als je 72 cm hoog bent moet je alles afkanten.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
ilonneke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilonneke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 September 2013 om 09:08
Lidwina heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg, zo kan ik weer verder!

waarschijnlijk heb ik voor het voorpand ook weer even hulp nodig, maar dat komt later weer!

het wordt een leuk tuniekje volgens mij (voor zomer 2014 hahaha)
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns