Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vraag over gebreid truitje

Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: vraag over gebreid truitje
    Posted: 09 Januari 2014 om 16:26
Hallo,
Ik ben bezig met een patroon van drops.
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=89&d_id=21&lang=nl

En ik loop helaas vast.
Ik ben bezig met het voorpand en ben aangekomen bij het afkanten.

Er staat al dat je aan beide kanten af moet kanten. Iets wat al niet mogelijk is omdat als je aan het eind afkant je elke x een nieuw draad moet opzetten. Niet echt fijn.
Dus ik heb ervoor gekozen om het om en om te doen aan elk begin van de naald.

Dit gaat goed, tot ik nu beland ben bij het laatste gedeelte van afkanten. In mijn geval 4x 1 st.
Het probleem is dat ik in mijn telpatroon uitkom.
Er word natuurlijk een reliëf zichtbaar in het breiwerk. En deze wil je natuurlijk niet onderbreken.
Er word gezegt rekening te houden met het aantal steken in het telpatroon.
Waar ik moet gaan afkanten ligt direct bij het gedeelte waar je 2 steken samen moet breien, 1 r afhalen, 1 r breien en overslsg maken. Maar je moet wel het telpatroon aanhouden en eerst de 2 steken in 1 breien. Anders klopt het aantal steken niet meer.

Moeilijk uitleggen en hoop ook dat iemand snapt wat ik bedoel.
Voor nu houdt het voor mij op en kan ik geen oplossing verzinnen.

Alvast bedankt voor diegene die even met me mee wil kijken :)

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2014 om 17:25
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=89&d_id=21&lang=nl
Voorpand: zet 98-110-122-134-146-158 st op (incl. 1 kantst aan beide kanten) met 2 breinld nr. 3,5 met 1 draad Safran + 1 draad Glitter (dit is bedoeld om de rand elastisch te maken). Trek de ene nld uit het werk en brei 2 nld ribbelst (1e nld = heeng nld). Brei vervolgens teltekening M.1 met 1 kantst aan beide kanten. Vanaf een hoogte van 10 cm 5 x 1 st meerderen aan beide kanten op elke 5e cm = 108-120-132-144-156-168 st - de nieuwe st in tricotst breien. Kant bij een hoogte van 36-37-38-39-40-41 cm af voor de armsgaten aan beide kanten in elke 2e nld: 1-1-2-2-3-3 x 3 st, 0-2-3-3-4-6 x 2 st en 2-4-5-5-6-8 x 1 st = 98-98-98-110-110-110 st. NB: zorg ervoor dat het aantal st van teltekening M.1 klopt bij het afkanten voor de armsgaten. Brei door in het motief met 1 kantst aan beide kanten. Bij een hoogte van 45-47-48-50-52-53 cm 6-6-6-8-8-8 st gelijkmatig minderen tussen de middelste 24-24-24-34-34-34 st (de overige st op gewone manier breien). Kant in de volgende nld de middelste 24-24-24-34-34-34 st af voor de hals. Kant hierna af aan de halszijden in elke 2e nld: 2 x 2 st en 4 x 1 st keer = 26 st voor elke schouder. Brei door in het motief met 1 kantst aan beide kanten. Bij een hoogte van 54-56-58-60-62-64 cm 4 st gelijkmatig minderen tussen de st op elke schouder, en kant daarna alle st af (op deze manier gaat het motief niet rekken).

Ik heb het even gecopiëerd. Voor anderen die je willen helpen is dat iets gemakkelijker. Ik zit eerlijk gezegd te zoeken naar waar je nu precies bent.
Voor de rest kan ik zeggen dat het bij breiwerk gebruikelijk is dat je aan het begin van een naald afkant. Het verschil in hoogte zie je bij breiwerk niet. Verder kant je altijd in patroon aF. Dus zou je 1 recht ,1 averecht breien dan brei je ook 1 recht ,1 averecht tijdens het afkanten. Zo dus ook bij jou patroon. Daarna is het een beetje proberen hoe het in jou geval het mooiste uitkomt met die overgehaalde steek. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2014 om 17:47
Hoi Lidwina,
Ik dacht kopieer even het stukje waar ik nu ben.

Kant bij een hoogte van 36-37-38-39-40-41 cm af voor de armsgaten aan beide kanten in elke 2e nld: 1-1-2-2-3-3 x 3 st, 0-2-3-3-4-6 x 2 st en 2-4-5-5-6-8 x 1 st = 98-98-98-110-110-110 st. NB: zorg ervoor dat het aantal st van teltekening M.1 klopt bij het afkanten voor de armsgaten.

De teltekening is: kantsteek, 2 steken in 1 breien (hierdoor meerder je 1 steek) dan 3 st r , dan 2 steken samen breien, 1 steek r afhalen, 1 st recht breien en dan voorgaande steek overhalen (hierdoor minder je 2 steken). Dan 3 st r breien en weer 2 steken in 1 breien en eindigen met kantsteek.

Door die 2 steken in 1 breien worden de minderingen van het andere gedeelte gecompenseerd waardoor het aantal steken gelijk blijft.
Nu beland ik met het afkanten midden in het relief van 2 st samen breien enz, waardoor ik dus dat relief onderbreek en ik dus niet meer weet hoe ik het vanaf daar op moet pakken.

Het is niet de bedoeling dat over het complete breiwerk het relief zich verplaatst. Dat ziet er niet uit.

Maar hoe, wat, waar dan
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2014 om 18:43
Het klinkt misschien flauw .maar je moet er een beetje creatief mee omgaan .Zorgen dat je het juiste aantal steken houdt en dat je patroon door blijft lopen .

Aan de kant va je armsgat mag er best een steek extra tricot naast zitten b.v of je breit 3 steken samen om maar wat te noemen
Misschien is het handig als je je steken voor je zelf even op ruitjes papier uittekent .

Ik denk dat je straks bij de hals het zelfde probleem tegen komt
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2014 om 10:38
Klinkt helemaal niet flauw hoor, alle advies is mooi meegenomen
Ik ga het voor mezelf eens rustig bekijken om te kijken of ik aan de zijkanten wat spelings mogelijkheden heb.

En even alle manieren van minderen uit proberen om te kijken welke het minst zichtbaar is.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2014 om 13:19
Als eerste sneuvelen die 5 extra steken aan de zijkant, daarna is het als volgt je hebt een patroon van 12 steken, daar zitten meerderingen en minderingen in. Dan kijk je hoeveel je in de toer moet minderen oftewel hoeveel steken mogen er van die 12 nog overblijven. En dat los je dan zo goed mogelijk binnen het patroon op. Vanaf het moment dat die rechtersteek uit het patroon vervalt (brei 2 steken in 1) moet je ook op gaan letten met die minderingen (steek 5&6), zodat je niet ongewenst nog meer minderingen maakt. Het zou kunnen dat je die 4x1 minderingen gewoon daarmee op kunt lossen, dus niet vanaf rechts met de 1e paar rechte steken minderen, maar met die 1e 2 st recht samenbreien (dat kun je links en rechts in dezelfde naald doen). Andere minderingen doe je inderdaad pas in de teruggaande naald.
Waar ikzelf hartkloppingen van zou krijgen is het afkanten van de hals, heb je dat al gezien - daar willen ze dat je 6 of 8 steken gelijkmatig mindert op de middelst 24 of 34 steken. Het afkanten van de hals (ik weet niet of dat hier zo is) valt vaak ook samen met het minderen voor de armsgaten (een gewaarschuwde breister telt voor 2)
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2014 om 14:37
Ik begrijp helemaal wat je bedoeld in het begin met de meerderingen en minderingen.
De eerste paar steken op de naald en aan het eind moet ik daarmee gaan spelen.
Alleen ook niet vergeten op te schrijven wat ik doe, want het achterpand is precies het zelfde.

De hals, euh.., nee dat had ik nog niet gezien.
Het probleem bij mij is dat ik nog niet zo lang brei. En hierdoor niet precies begrijp wat er geschreven staat, ik moet het doen en dus ook zien om te begrijpen wat er bedoeld word.
Hopelijk snap je wat ik bedoel

Dus tegen die hals ga ik vanzelf aanlopen LOL

Voor nu ga ik eerst verder waar ik nu ben en de rest.... komt vanzelf.

In ieder geval bedankt van iedereen voor de tips en hulp.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2014 om 15:18
We zijn allemaal ooit begonnen en hebben het verdrongen LOL. Ik had de maat met 110 steken voor mezelf als voorbeeld genomen, dan wordt er 1x 3 steken, 2x2 steken en 4x1 steken geminderd - daarna heb ik het voor mezelf doorgerekend = 120-6-8-8 = 98 steken, precies wat ze ook aangeven. Dat betekent dus dat je op moet letten dat je niet onbewust te veel mindert.
Het halsgat in dit patroon zit redelijk hoog, dus je hoeft niet alles tegelijk te doen :-)
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2014 om 15:23
Hihihi, grapig. Je hebt dezelfde maat genomen als mij.
Het patroon zit al helemaal ingebakken, dus denk niet dat perongeluke minderingen gaan gebeuren. En had al even naar de halslijn gespiekt na jouw advies. Maar die duurt gelukkig nog even hihihi
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2014 om 16:33
Ik ben het afkant gedeelte voorbij en heb er maar een creatieve bewerking van gemaakt. Ben benieuwd hoe het er verder eruit gaat zien nu.
Merk het vanzelf
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2014 om 10:57
We wachten af tot we de foto's zien . . . brei maar rustig door
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2014 om 10:10
Zal uiteindelijk wel heel simpel wezen, maar dacht vraag het toch even.
Ben bezig met de twee schouder gedeeltes, heb 98 steken staan, moet de binnenste 36 afkanten. Dan houd je twee gedeeltes over van 28 steken.
Nou word er gezegt dat ik daarna aan de halszijde 2x1 st moet afkanten in elke 2e naald. Nou gaat dit prima op 1 helf, want deze is klaar en afgekant.
Nou kom ik bij het tweede schoudergedeelte en dan is die afkanting precies de laatste steek op mijn naald. Zou betekenen dat ik de draad moet afknippen. Naar mijn idee is dat niet praktisch. Zou beteken dat ik op de nog 6 toeren die ik moet breien 3x een nieuwe draad moet aanzetten??

Nu heb ik ervoor gekozen om in de heengaande naald die afkanting te doen.
Kan dat of krijg ik dan straks problemen met afwerking?

Hoor graag jullie advies :)
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2014 om 10:18
Is geen enkel probleem .Breiwerk is elastisch genoeg omdat op te vangen .

Hoe is het verder afgelopen ???

Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2014 om 10:30
Hoi Mutti,

Bedankt voor je (zeer snelle) antwoord. :)
Ik dacht dat het wel zou kunnen, maar wist het niet zeker.
Beetje lullig als je alles afhebt en dan......hihihi

Hoe het is afgelopen.... heb op laatste moment besloten om van het voorpand (want dat was de bedoeling) het achterpand te maken. Dit kon.
Had zoiets van, dan kan ik nog even oefenen whahaha en het is de achterkant, dus die zie ik niet LOL
Heb maar wat verzonnen om te zorgen dat ik het juiste aantal steken had met afkante van de armsgaten. Of het hoort en moet weet ik niet.
Maar ik vind het er niet lelijk uitzien.
Heb achterpand dus bijna klaar.

Zal waarschijnlijk steeds meer ervaring opdoen om dit soort dingen op te lossen. Maar voor een beginneling is het soms nog wel abracadabra :)

Ben van de week een paar dagen vrij, ga ik eens even erachteraan hoe je foto's kunt posten hier. Dan kan ik het achterpand al even showen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2014 om 10:39
Het is gewoon een ingesleten manier van omschrijven die botst met het daadwerkelijke breien. Afkanten doe je op de heenweg aan het begin of op de terugweg aan het begin. Verder ben ik het met Mutti eens. Als je vaker breit zul je merken dat je je over dit soort dingen niet echt druk meer maakt, o zul je dan denken - dat doe ik zó (=jouw manier).
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Januari 2014 om 10:45
Originally posted by Ien Ien wrote:

Ben van de week een paar dagen vrij, ga ik eens even erachteraan hoe je foto's kunt posten hier. Dan kan ik het achterpand al even showen.

Ik heb daar pas wat berichtjes over gezien - ik ben zelf ook nog niet zo ver, terwijl mijn huidige werkstuk toch ook het foto stadium nadert.
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maart 2014 om 18:50
En daar was ze weer.
Ben nog steeds met hetzelfde truitje bezig.
1mouwdeel bijna af, maar loop nu tegen wat vraagtekens.

Ik heb de afkantingen gedaan voor de mouwkop.

Nu word er gezegt dat ik tot een totale hoogte van 26 cm (ben nu op 22 cm) aan beide zijde twee steken moet afkanten. Gaat natuurlijk niet.
Maar als ik het om en om doe dan hou ik dus in verhouding teveel steken op mijn naald.

Hoop dat iemand tips heeft. Want ik weet het even niet.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maart 2014 om 19:36
Je kunt het op twee manierenoplossen.

Begin van de pen 1 afh 2 samenbreien overh en aan het eind van de pen 3 samen breien ,maar je kunt net zo goed of misschien wel beter aan het begin afkanten en dan weer aan het begin van de volgende pen je afkanting maken . Die ene pen verschil maakt niets uit en zie je niet als je werk in elkaar zit .

D rest van je verhaal snap ik niet van die verhouding misschien een ander ???
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maart 2014 om 19:58
Allereerst super bedankt voor de snelle reactie.
Ben ik echt blij mee :)

Wat ik bedoel met de verhouding is .... Dat ik op elke pen zowel aan het begin als aan het eind 2 steken moet afkanten.
Dus 4 steken op 1 pen. Als ik het om en om zou doen, dan minder ik als ware maar 2 steken per pen. Dat bedoel ik met verhouding qua aantal steken. Hoopt dat ik het nu wat beter uitleg.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maart 2014 om 22:30
Kant maar rustig aan het begin van iedere pen af tot je het aantal steken op je pen overhoudt zoals aangegeven

Zo gaat het nu eenmaal bij breien . Het blijft ongelijk en daar zie bij het in elkaar naaien echt niets van
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.094 seconden.
Lang Yarns