Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Duitse taal

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Duitse taal
    Posted: 19 Augustus 2014 om 14:24
Bij de hele leuke gehaakte hond van Teunie staat als naam van het topic: Schweinehund.
Ik moet eerlijk zeggen mijn maag draait bijna om bij dit woord.
Het is nl voor Duitse begrippen een behoorlijk negatief scheldwoord. Dus aub niet in het Duits gebruiken.
ik begrijp wel dat het hier niet zo bedoeld is, maar toch...
Hier wat meer uitleg.
Ik ben geen Duitse, maar woon vlak bij de Duitse grens, mijn man heeft in Aken gestudeerd en we hebben altijd veel Duitse vrienden en kennissen gehad.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 14:52
zulke dingen zouden ze beter in de duitse les op school ook meegeven vind ik ipv sachertorte mit sahne oder ohne sahne. Maar misschien ook niet om misbruik van het woord te voorkomen. Ach wie ben ik.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 15:29
Dank je wel, Lida. Altijd belangrijk om zulke dingen te weten. 

Zo is het is in' om allerlei Engelse woorden te gebruiken die je van de doorsnee Engelse man/vrouw niet in conversatie zult horen. Vloeken in een andere taal heeft ook niet de impact die het heeft op native speakers. Zulke woorden kun je als buitenlander dan ook het best vermijden, maar ja, zeg dat maar eens tegen de gemiddelde scholier die de hele dag f*ck en sh*t roept. Confused
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 20:38
och lidwina toch, wist ik allang hoor, mn ouders hebben de oorlog meegemaakt en de enige duitser was volgens hen een dooie duitser,behalve die ene die melk meebracht!
en dan kon ik praten als brugman, maar t zat te diep
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 20:53
Lieve lieve meisjes, lees eerst het blog waar Teuni het patroontje vandaan heeft, dan zie je dat het woord juist bedoeld is..als in de uitdrukking.mein innerer schweinehund...een heel gewone uitdrukking in het duits dus helemaal niet als scheldwoord bedoeld in dit geval...ik heb, sinds de oprichter van MIJN Alpe d.HuZes verguisd werd door mensen die de feiten niet kenden minder snel de neiging om mee te gaan in oordelen over zaken maar probeer uit te zoeken hoe het werkelijk zit en in dit geval...storm in ein glas wasser...op zn rudi carrells gezegd..hoop dat m.n reactie goed "valt" ...
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 21:13
Ik heb heel erg getwijfeld of ik dit zou aankaarten omdat ik weet dat het ook  een andere betekenis heeft. Maar dat weet niet iedereen. Helemaal niet bedoeld als kritiek op het een of ander, maar alleen als waarschuwing voor diegenen die het misschien niet weten en het woord op een manier gebruiken die verkeerd uitgelegd zou kunnen worden. Ik heb daarom ook extra de link erbij gezet zodat men de diverse betekenissen kan lezen.
Groetjes, Lida.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 21:16
Originally posted by nldutchy nldutchy wrote:

Lieve lieve meisjes, lees eerst het blog waar Teuni het patroontje vandaan heeft, dan zie je dat het woord juist bedoeld is..als in de uitdrukking.mein innerer schweinehund...een heel gewone uitdrukking in het duits dus helemaal niet als scheldwoord bedoeld in dit geval...ik heb, sinds de oprichter van MIJN Alpe d.HuZes verguisd werd door mensen die de feiten niet kenden minder snel de neiging om mee te gaan in oordelen over zaken maar probeer uit te zoeken hoe het werkelijk zit en in dit geval...storm in ein glas wasser...op zn rudi carrells gezegd..hoop dat m.n reactie goed "valt" ...

ik wist zelfs niet dat mala designs een blog had.
en de tolk van meneer goegel kan mij niet in het nederlands zeggen wat mein innerer schweinehund wil zeggen.
maar een uitdrukking en een woord hebben niet altijd dezelfde betekenis heb ik ook al ondervonden.
en het woord schweinehund op zijn eigen heeft dus blijkbaar een andere betekenis, en die stond boven het mooie badzwijntje met de eendensloefkes.

Kan er mij dus iemand de vertaling van de uitdrukking in het nederlands zeggen?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 21:21
Die vertaling met de diverse betekenissen van het woord staat in de link die ik erbij gegeven heb Bep.
Groetjes, Lida.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 21:21
Teuni schreef er bij dat het een Mala patroontje was dus googlede ik daar op en begreep wat er bedoeld werd....ook al kun je amper duits is het toch te begrijpen volgens mij....er zijn zelfs standbeelden van de I.S. ;-) en in goed nederlands..sja..ik zoek het even voor je op ...en aangezien mn frankske kwa links plaatsen nog steeds niet. gevallen is hoop ik dat iemand m goed wil plaatsen, als er interesse is...
http://www.coolduits.nl/2011/03/innerer-schweinehund/

Marlene aka nldutchy
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 21:27
Gelukkig hebben we dus allemaal de beste bedoeling Lidwientje

Marlene aka nldutchy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 21:45
ja Lidwina die had ik allemaal gelezen maar er stond nog een werkwoord bij, überwinden en dan is het nog net een ietsje andere betekenis.
dus heb ik nl.dutchy gekopieerd en geplakt en het gevonden.

Dus ik moet mijn inneren schweinehund bijeen vegen en terug volledig werkbekwaam worden ipv selectief onbekwaam

en zeg me nu niet dat ik weeral verkeerd ben he.

Ondanks alles blijft het desalniettemin een plezant varkentje dat in bad moet.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 21:50
Inderdaad nldutchy.
Groetjes, Lida.
Back to Top
iepie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer iepie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 21:50
Ik vind het aan de andere kant ook altijd wel respectvol richting een patroonmaker om t beestje bij z'n naam te noemen, en mala designs (Duits notabene) heeft het beestje schweinehund genoemd... Zo kunnen anderen ook het patroontje vinden.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 21:55
Volgens mij hoefde gij nixnie bij mekaar te vegen Bep, hoewel....jouw humor ligt hier overal ...

Marlene aka nldutchy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 21:59
Originally posted by nldutchy nldutchy wrote:

Volgens mij hoefde gij nixnie bij mekaar te vegen Bep, hoewel....jouw humor ligt hier overal ...

ja sorry, ik weet het. Schandalig vind ik het van mijn eigen. Maar binnenkort hebben wij (allé mijn man toch) vakantie (ik heb altijd vakantie) en dan zullen jullie blij zijn dat ik er een paar weken niet ben.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 22:02
ja, schuldigung, ich weisse es. ich finde das schandelig von michselbe.
Aber innerkurze haben wir (mein mann doch) urlaub (ich habe immer urlaub) und dan solsten sie froh sein das ich hier ein paar wochen nicht bist.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2014 om 22:04
Awel, dan zijde gij veul mis Beppeke want ik geniet van jouw spassmacherei....

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2014 om 09:51
Het is een Duits patroon en door de Duitse ontwerpster zo genoemd. Dus ik heb alleen de naam gebruikt die zij ervoor bedacht heeft
Groetjes Teunie
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2014 om 11:07
Originally posted by Teunie Teunie wrote:

Het is een Duits patroon en door de Duitse ontwerpster zo genoemd. Dus ik heb alleen de naam gebruikt die zij ervoor bedacht heeft

och Teunie, er wordt u niks kwalijk genomen hoor. (Waarschijnlijk weet die duitse zelf het verschil niet tussen met inneren en zonder inneren)

Maar wij weten het nu wel, en kunnen er alleen maar profijt uit halen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Augustus 2014 om 19:33
Originally posted by Teunie Teunie wrote:

Dat wist ik Teunie. Zij heeft dat natuurlijk als grapje bedoeld. Maar als je dit zomaar evn tussen neus en lippen zou zeggen kijkt men je op zijn minst raar aan.
Ik zal maar meteen vertellen hoe ik ooit de mist ben ingegaan.
Ik stond in een stofwinkel in Aken. De winkelruimte was niet echt groot en het was er heel erg druk omdat de opruiming net begonnen was en die winkel er bekend om stond dat ze heel erg veel van de prijs afdeden. ik vroeg om stof voor een poef. Op dat moment werd het doodstil in de winkel. Gelukkig kon ik nog net uitbrengen dat ik stof voor een "Sitzkissen" wilde en een heel vriendelijke verkoopster zei dat met daar in het nederlands poef tegen zei en dat het echt geen Puff (bordeel) was die ik wilde gaan stofferen!!! 

Groetjes, Lida.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.281 seconden.
Lang Yarns