Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

boekweitmeel

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: boekweitmeel
    Posted: 20 Oktober 2014 om 00:14
waar in godsnaam kan ik boekweitmeel kopen? Ik heb alles in huis om die ezelsbalk te maken behalve dus die boekweitmeel.

Op goegel gezien (winkels zijn nu toch dicht) en hier in de contreien is het precies niet te vinden. Op zoek naar dus dat meel kwam ik een recept van Jan in de zak tegen wat ook met boekweitmeel gemaakt wordt.
Het zou dus ook al bijna verdwenen zijn in de keuken. Heeft er al iemand dat al gemaakt of kent iemand het nog van vroeger? Het zou dus een pappig deeg met rozijnen zijn die je in een kussensloop moet stoppen en dan een kleine drie uur moet koken. Moet je het warm eten of is het koud ook lekker? Of is het helemaal niet lekker en daarom misschien een bijna verdwenen recept?
En is het als broodvervanger bedoeld of eerder als een snoepje/vieruurtje?
Back to Top
engeline View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer engeline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 09:00
ik koop boekweitmeel gewoon(Nederland) in de supermarkt,gebruik het voor de balkenbrij.Van Koopmans! Ik heb weleens gehoort van Jan in de zak,maar verder ken ik het niet,Ik denk wel dat je het uit jouw kussensloop moet halen voor je gaat slapen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 09:04
hier is het in geen enkele supermarkt waar ik geweest ben te vinden. Zal straks eens naar een Aveve winkel gaan en anders in de natuurwinkel proberen.

Jan in de zak wil ik ook wel eens proberen te maken maar dat doe ik dan wanneer de lakens moeten ververst worden. Kan mijn kussensloop ineens afgekookt worden. (na drie uur gaat die wel proper zijn dan denk ik)
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 09:39
Bep, ik haal mijn boekweitmeel bij de Aveve of in Nederland
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 09:42
oke bedankt dan ga ik seffes is naar den aveve. Die is in Belgische (en niet in Noorse) normen juist achter de hoek
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 09:46
sterker nog, voor ons is het de dichtstbijzijnde winkel. en je kunt er met de kruiwagen terecht!
Back to Top
JokeP View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JokeP Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 09:48
Mijn moeder maakte vroeger regelmatig Jan in de Zak. Van gewoon meel zover ik weet. Inderdaad een pappig deeg met rozijnen. Zij deed het in een theedoek en het werd daarna in water gekookt.
Ze sneed daar als het koud was (of misschien ook nog wel een beetje warm) plakken van. We aten het altijd met boterjus (puur gesmolten boter/margarine) en bruine suiker (die dan smolt door de warme boterjus). Vond het als kind erg lekker.
Groetjes,
Joke

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, and today? Today is a gift, that's why we call it present.
Back to Top
JokeP View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JokeP Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 09:49
P.s. wij aten het i.p.v. de broodmaaltijd.
Groetjes,
Joke

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, and today? Today is a gift, that's why we call it present.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 11:19
Boekweit is een gewas dat op arme (redelijk onvruchtbare) gronden groeit, daarom raakt het uit beeld. Maar volgens mij is
er geen man/vrouw over boord als je dus een andere meelsoort gebruikt. Bij natuurwinkels hebben ze het altijd wel, in de gewone
super is het even zoeken.

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 12:33
missie geslaagd. Staat nu op het vuur. alleen het meel heb ik er nog niet ingekapt. 'k denk dat het binnen een half uurke ongeveer moet, niet engeline? of moet het ineens mee gekookt worden?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 12:43
Mijn moeder gebruikte vroeger boekweitmeel en een andere meelsoort voor pannekoeken, maar het recept ben ik kwijt. Ik pak gewoon Koopmans pannenkoekmix en halveer alles, we zijn maar met zijn tweeën.

Zoals je ziet, gebruikte mijn moeder de oude spelling en Koopmans de nieuwe.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
engeline View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer engeline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 13:00
Eerst het spek en de lever zachtjes koken,daarna eruit halen en heeeel klein snijden.terug in de pan.vuur op zijn kleinst laten.voorzichtig onder voortdurend stevig roeren het meel toevoegen,het moet zo stevig worden dat je het eigenlijk niet meer omgeroerd krijgt.Volgens oud recept moet het ook 3x ploffen??.Daarna in met koud water omgespoelde borden scheppen even met natte handen glad maken.goed af laten koelen en dan in folie of plastic in de koelkast bewaren.In plakken van een halve cm snijden in ruim boter lekker knapperig bakken .lekker op een witte boterham met boter met een beetje zout. ben benieuwd!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 13:03
ja ik dacht dat het al zoiets was. Nog efkes en ik kan mijn forsbollen nog eens oefenen.

Het ruikt hier in ieder geval al heel lekker
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 13:55
vwalla. 'k Heb hem juist in een schaal geplamuurd of af te laten koelen.
Maar volgende keer doe ik er al zeker meer vlees in.
Back to Top
engeline View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer engeline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 13:58
super,nu moet het goed afkoelen en daarna de koelkast in ,het moet zo stijf worden dat je het kunt snijden. Ik doe het snijden dan meestal met een broodmes(kartels)
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 14:01
ik denk dat ik een bijl of zoiets ga nodig hebben, het kwam er nu al als 1 blok uit en dermee dat ik heb moeten plamuren om het wat gelijk te krijgen.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 14:03
LOL Je maakt 't spannend, Bep! Ben benieuwd. Wink
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 14:22

Moet het er zo uitzien? Of heb ik iets helemaal anders?

Dit noemt men dus online koken.
Back to Top
engeline View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer engeline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 14:32
Het ziet er voor mij heel smakelijk uit.Ik maak er met natte handen meer een blok van,dan krijg je mooiere plakken.Wel in ruim boter lekker knapperig bakken,OO ik ga dit eind vd week ook maken.Heerlijk!!! hoop dat je het net zo lekker vind als wij!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2014 om 15:29
Ik heb er zo al stukjes van gegeten en dat mocht ik toch al. Als ik nu boebelen krijg dan weet ik waarvan.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.016 seconden.
Lang Yarns