Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenHoe zit deze gehaakte bloem ....

 Reageer Reageer Pagina  <1 45678 9>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
rita_1709 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 4454
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 09:12
Dikke proficiat !!! Goed gedaan !!!
Groetjes,
Rita.

Bloemen zijn om mooi te zijn..
Mensen zijn om goed te zijn !!
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 09:37

De mijne werd gigantisch en heb het geheel weer uitgehaald (was al bij de 11 toer). Was met haaknaald 3 bezig en dat is echt te groot. Leek wel een tafelkleedje....

Van het weekeinde maar weer eens proberen en dan met een kleinere haaknaald. Vond die boogjes in de het begin/onderkant zo raar, maar zie dat dat toch echt wel goed komt achteraf.

odette
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 09:47
Originally posted by Judy Judy wrote:

Laatste toer heb ik even zitten puzzelen hoe die in elkaar stak. Vooral omdat ie zo fijn gehaakt is, is het tellen erg lastig, zeker ook omdat ie al vast gehaakt was. Gelukkig met jou wiskundige inzicht ben je eruit gekomen. Mijn wiskundig inzicht is niet zo sterk dat ik het op jouw manier uit had kunnen leggen.

Nou ben ik nog wel benieuwd of jij dan ook achter het patroon kan komen van die dichte zeepbloem met 7 of te wel 14 punten, van die mevrouw uit oostenrijk die niet hierheen verzend.



Ik ben gisteravond begonnen met het herschrijven van het patroon in een vorm die ik met goed fatsoen kan publiceren ; zo ongeveer ELKE toer moet dus anders. Omdat ik de basis nog onder de knie moet krijgen ben ik aanvankelijk uitgegaan van wederom 16 punten / 8 bladen, maar is vrij eenvoudig naar 14 of eventueel zelfs 18 te vertalen. Op het basis-netwerk heb je ruimte zat voor wat speling.

In ieder geval maak ik de voorlaatste toer zodanig dat je precies kunt zien waar je moet insteken : want die laatste toer is echt mega-lastig.

Het Oostenrijkse model heeft in elk geval ook een paar gaatjes in de voorlaatste toer, maar de bladen zijn ook breder - ik wil uitvogelen of dat bewerkstelligd kan worden door meer dan twee keer drie steken te meerderen in de top, misschien zelfrs meerderen over de hele lengte of aan het begin van het ' blad' . Je zou zelfs de binenbladen anders / puntiger kunnen maken dan de buitenbladen. Allemaal ideetjes, maar helaas duurt het wel een paar uur om er eentje te maken, dus dat houdt me nog wel effe zoet.

Overigens, achteraf merk ik dat ik van de pakweg 40 proefmodellen die ik heb gehaakt een keer of vier, vijf, héél dicht in de buurt moet zijn geweest, zoniet de oplossing eigenlijk al gehad had als ik nog een of twee toeren was doorgegaan. Maar als ik dan keek hoe ver ze vouwden leek het me allemaal teveel te trekken en rafelde ik de boel weer uit. Nu weet ik pas dat je inderdaad pas in de veertiende toer echt het resultaat kunt zien en pas na vulling en sluiten écht kunt concluderen dat het gelukt is. Die kennis maakt volgende experimenten wel makkelijker natuurlijk. En ik denk dat ik voornamelijk eerst met gewone vierkanthes ga oefenen. Want uiteindelijk is elke punt 1/4 van een granny-vierkantje (dat best flink mag ruffelen trouwens). Heb je iets dat er goed uitziet, dan kun je dat natuurlijk in een heel kleedje verwerken.

Uiteindelijk lijkt het met wel sport om meerdere modellen in één patroon te kunnen zetten. En dat basispatroon ; dat moet gewoon lekker open source blijven voor iedereen die zijn eigen variaties wil bedenken. Ik word alleen op Ravelry natuurlijk plat gemaild voor het patroon, en ik vind eigenlijk niet dat ik precies DAT patroon van die mevrouw die ze verkoopt kan gaan lopen verspreiden. Dus gaan we ons uiterste best doen om het BETER te laten zijn.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 09:53
Originally posted by odette odette wrote:

De mijne werd gigantisch en heb het geheel weer uitgehaald (was al bij de 11 toer). Was met haaknaald 3 bezig en dat is echt te groot. Leek wel een tafelkleedje....

Van het weekeinde maar weer eens proberen en dan met een kleinere haaknaald. Vond die boogjes in de het begin/onderkant zo raar, maar zie dat dat toch echt wel goed komt achteraf.


Ja, mijn eerste poging past een anderhalve-liter Tupperware-kom in (met gemak). Ik denk dat ik hem ga gebruiken voor eieren (binnenblaadjes) en broodjes (buitenblaadjes) op de ontbijttafel. Het ging me ook vooral om het uitproberen. NU ben ik bezig met schippersgaren en haaknaald nummer 2 ; dat lijkt iets beter te gaan. Voor haaknaald nummer 1,5 (ik schat dat dát de juiste stekenverhouding geeft) heb ik geen garen in huis. Binnenkort effe halen. Je moet het eigenlijk haken met het materiaal waarmee je een antimakassar of kleedje zou haken. Ik heb het met naald 1 geprobeerd, maar dat was me echt te fijntjes. Dan past er ook hooguit een hotelzeepje in denk ik.

Volgens de site op E-Bay is de doorsnee ongeveer 17 centimeter ; toch genoeg voor een flink stuk Maya-zeep. Denk er wel aan dat je het 'centrum' (toer 1 tot en met 8) als diepte gebruikt, dus de uiteindelijk omtrek iets kleiner wordt dan die lijkt. Daarom moet het ook een open netwerk (van boogjes of filethaakwerk) zijn.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Mistig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Augustus 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2571
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 10:54
L33ntje en Judy ik neem m'n pet af voor jullie. Ik vind het superknap dat jullie het voor elkaar hebben gekregen  Groetjes Mistig
Bloei daar waar je geplant wordt.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 11:32
Nou, met het patroon ernaast viel het wel mee hoor - daarvoor twee jaar lang geen succes.... wat mij betreft gaat alle lof naar Judy. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 11:52
Ik heb het originele patroon even uitgewerkt in een (voorlopig) schema. Dus wie beter / liever van een tekening afhaakt, mag het proberen. Hoor het graag als het niet klopt.

Ik ga het niet op Internet zetten, dus wie een plaatje wil ontvangen moet me maar even PB-en. Zeg er even bij of je het origineel wilt hebben (linkshandig, met de klok mee) of de gespiegelde rechtshandige versie tegen de klok in.


A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 12:28
ja een tekening lijkt me handig dus als je kan stuur hem maar , vast bedankt en groetjes Corrie
Hou de eer aan jezelf
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 12:33

die van mij werd ook gigantisch. ik ga even overnieuw beginnen met dunnere wol en naald. kijken hoe hij dan wordt.

 

Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 13:49
L33ntje en Judy,wat een knap werk van jullie, om het patroon uit te werken en dat het gelukt is. SUPER!!!
Was ook als eens bezig geweest, wat niet lukte.
Groeten Creaans.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 15:09
Nou,m ik ben er in geslaagd een afwijkende versie van de zeepbloem te maken. Er moet nog veelmeer aan gebeuren van ik ben niet 100 % tevreden, maar ik ben goed op weg. Een manier om de buitenste bladen plat te laten liggen moet ik nog uitvogelen maar dat heeft OF met de breedte van de bladeren te maken, OF met de manier waarop je hem uiteindelijk sluit.

Ik had alleen ecru en beige garen, dus niet zulke vrolijke kleurtjes, maar dit is mijn voorlopige interpretatie :







Van boven gesloten, van boven open en van onderaf gezien. Moet inderdaad een flink stuk zeep inpassen ; straks even zoeken, ben ik klaar voor moederdag :lol:
De doorsnee is ongeveer 20 cm.

A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 15:49
prachtig toch
Hou de eer aan jezelf
Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 December 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5399
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 16:35

ik kijk mijn ogen uit......

super de luxe

groetjes geesje
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1614
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 16:55

He, marleen je bent in mijn ogen echt een kunstenaar. En deze zeepbloem houdt je wel lekker bezig.

Voor mij was het alleen een kwestie van afkijken en tellen om het patroon uit te schrijven. Maar om nieuwe variaties op het patroon te maken lukt mij niet. Ik twijfelde inderdaad ook of ik het patroon wel op het forum moest zetten. Is het geen plagiaat? 

Ik vind deze variatie erg mooi. Ik denk dat je de buitenste bladeren plat kunt krijgen door te meerderen, dus meer lossen bij de punten, zodat er meer stokjes in het gat gehaakt kunnen worden, worden ze volgens mij tevens puntiger van. Of 2 lossenboogjes aan de punten te doen, zodat je meer spanwijdte krijgt en ze dus automatisch platter komen te liggen. 

groetjes,



geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
wollieland View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 28 April 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 317
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 17:51
Ñàëôåòêè

zoiets??????

 

groetjes Bettie
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 18:07
Originally posted by Judy Judy wrote:

Voor mij was het alleen een kwestie van afkijken en tellen om het patroon uit te schrijven. Maar om nieuwe variaties op het patroon te maken lukt mij niet. Ik twijfelde inderdaad ook of ik het patroon wel op het forum moest zetten. Is het geen plagiaat? 


Moeilijk moeilijk moeilijk. Wat we wilden weten, primair, is hoe die bloem in elkaar zat. Daar kom je van een foto niet achter, maar heb je een live model voor nodig. Kon ik niet aankomen. Nu weet ik - door jou transcriptie - inderdaad precies hoe die in elkaar zit (althans één van de twee, maar de andere komt ook nog wel) en kan ik iets dergelijks zonder patroon maken.(Zie mijn tweede bloem, de beige). Eigenlijk zoals je helemaal uit jezelf een sjaal kunt haken als je weet hoe een normale sjaal er uitziet. Of een sok, of een muts als je de vorm van een muts weet. ("Oh, het is gewoon een lap die onderaan breder is dan bovenaan en dan met een naadje........ga ik zelf proberen"- zoiets.

Zonder de transcriptie had ik het ook wel gered, ALS ik die bloem in mijn eigen handen heb gehad. Nu was jou beschrijving - een geweldige trouwens, want patronen zo opschrijven dat een ander ze snapt valt echt niet mee - eigenlijk de enige manier voor mij om zelf een exemplaar in handen te krijgen en het patroon driedimensionaal voor me te zien. En tja, wat mijn ogen eenmaal hebben gezien, kunnen mijn handen vervolgens meestal wel maken.

Helemaal super-superofficieel zou je dus het patroon niet mogen publiceren, MITS het ergens ooit gepubliceerd is en er copyright dus op zit. Maar op Internet staat het sowieso niet, het lijkt me een oud patroontje, en het boek of tijdschrift waar het ooit in heeft gestaan zal ongetwijfeld al tamelijk oud zijn. Wil je aan de veilige kant zijn, dan zou het patroon zoals jij dat hier hebt neergezet hier eigenlijk niet mogen staan danwel weggehaald moeten worden.

Ik maak dan met het zelfde idee in mijn hoofd (dus een klein open netje met een even aantal overmatige vierkante punten zig-zag aan elkaar gehaakt -want meer is het niet - ) een patroon dat WEL 'nieuw' is en gepubliceerd mag worden. Een patroon is namelijk niet hetzelfde als een idee. Dan zou namelijk niemand ooit meer een trui. vest of sok mogen ontwerpen want 'dat-is-al-een-keer-gedaan'.

Ik ben er trouwens ook al achter hoe je de bladen platter krijgt ; mijn vermoeden is dat de basiscirkel in elk geval (veel) kleiner moet (mag/kan), de bladen blijven in grote lijnen hetzelfde (wil ik ook nog mee spelen), maar ook de verbindingspunten kunnen/mogen op andere afstanden. In plaats van op 1/4 en 1/2 bijvoorbeeld op 1/3 en 1/3, of zelfs de 'binnenbladen' helemaal niet verbinden, affijn, nog iedeeen zat om mee te spelen. Nou alleen nog ergens haakkatoen kunnen kopen - maandag maar even naar Duitsland.


A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 02 April 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5226
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 18:19

Marleen wat ik zie bij jou haakwerk is dat je in het rondje waar het begin is  stokjes zijn gebruikt, wat jij mij stuurde zijn allemaal losse toeren daarom word het groeter.

Ik heb met de tekening geen moeite ben met toer 9 bezig maar als ik dan de punten te krijgen met het 4 kantje wat getekend is verder wel weet ik niet wat ik moet doen.

je hebt 3 st 1 losse 3 st 3 losse....boven de 3 losse ga je verder met het 4 kantje van jou tekening maar hoe sla je er 1 over anders krijg je 16 hoeken, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

zie morgen wel wat de bedoeling is dan kan ik verder vast bedankt en groetjes Corrie

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 18:42
Wat ik heb gestuurd - eht schema - is het patroon zoals Judy dat heeft geschreven, met boogjes in het centrum (zoals het felgeel- met oranje exemplaar).

Ik ben begonnen met een netwerkje in - inderdaad- filethaakwerk (en heb nu alweer een ander schemaatje daarvoor in mijn hoofd). Dus de beige is helemaal anders, daar is (nog) geen patroon van, en precies zoals die nu is is die ook nog niet helemaal naar mijn zin.

Toer 9 heb ik nog helemaal uitgetekend. Daarna ga je gewoon precies daar bovenop verder met toer tien zoals ook in de beschrijving staat : dus 3 lossen in plaats van het eerste stokje, een stokje op het tweede en een stokje op het derde stokje. Dan drie stokjes in het boogje van 3 lossen, weer 3 lossen en nog 3 stokjes in hetzelfde boogje, en dan weer drie stokjes bovenop de drie stokjes uit de vorige toer. Dan meteen door met de drie stokjes bovenop de drie stokjes van het tweede puntje uit toer negen, 3 stokjes in het boogje, 3 lossen, 3 stokjes, enz.

In de elfde toer doe je dan precies hetzelfde (vervang het eerste stokje weer door 3 lossen), inclusief dat eerste 6 stokjes op de reeds gemaakte 6 stokjes, 3 nieuwe stokjes in het boogje, drie lossen, drie stokjes in hetzelfde boogje, en verder over de 6 stokjes die je al had en de 6 van het volgende puntje etc.

Ook de 12e en 13e toer ga je volgens het zelfde schema door : dus steeds een stokje op het onderliggende stokje, 3 stokjes, 3 lossen, drie stokjes in het boogje van lossen. De dertiende toer doe je in een afwijkende kleur.

En in de veertiende toer doe je dan alleen maar vasten, 1 in elke steek. Als je dan goed uittelt (en het lapje steeds op de goede manier in elkaar vouwt) zie je vanzelf waar de verbindingspunten moeten komen. Ik zou echt niet weten hoe je dat op zijn duidelijks op moet schrijven - maar ik ben er mee bezig. En je krijgt inderdaad 16 hoeken - punten ; 8 om naar binnen te vouwen en 8 om naar buiten te vouwen.

A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 18:44
Bij mijn volgende exemplaar zal ik ook even er aan denken tussendoor wat foto's te maken van hoe het er na elke toer uit moet zien ; dat maakt het vast makkelijker. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
*kathy* View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 November 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2050
Direct Link To This Post Posted: 09 Mei 2009 om 18:47
Wat schitterend!!
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 45678 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns