Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Weten jullie dit al

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Weten jullie dit al
    Posted: 15 November 2011 om 16:30

Dit gaat over het redden van een mensenleven met de letters
” P.L.A.T.”

Een voorbeeld: tijdens een BBQ feestje struikelde een vrouw en viel. Ze verzekerde iedereen dat ze zich niet bezeerd had en wees medische hulp van de hand. Volgens eigen zeggen was ze gestruikeld over een steentje vanwege haar nieuwe schoenen.
Ze hebben haar een beetje gefatsoeneerd en een nieuw bord met eten gegeven. Hoewel ze een beetje ontdaan was heeft ze zichzelf goed geamuseerd de rest van de avond.
De man van Jane echter belde na de BBQ iedereen met de mededeling dat zijn vrouw naar het ziekenhuis was gebracht.. Om 06.00 uur stierf Jane.
Ze had een herseninfarct gehad tijdens de BBQ. Als zij geweten hadden wat de signalen van een infarct zijn, zou Jane misschien vandaag nog bij ons zijn geweest. Sommigen sterven echter niet, maar worden invalide; hulpeloos en hopeloos.

Neem even één minuut om het onderstaande tot je te nemen…
Een neuroloog zegt dat als een slachtoffer van een beroerte binnen 3 uur bij hem is dat hij de effecten van een attack volledig ongedaan kan maken.
Volgens hem is de truc om de signalen te herkennen en vast te stellen en dan de patiënt binnen 3 uur de nodige zorg te laten ontvangen.
Soms is het moeilijk om te zien dat het om een hersenaandoening gaat. Helaas, het resultaat is een ramp.
Het slachtoffer kan ernstige hersenbeschadiging hebben opgelopen als omstanders niet in staat zijn om de symptomen te herkennen.

Lees dit en leer het van buiten!!
Omstanders kunnen een infarct herkennen door slechts vier simpele opdrachten te geven:

P : Praten; laat de persoon een simpele zin uitspreken
L : Lachen; Vraag het slachtoffer te lachen
A : Armen omhoog; laat de persoon beide armen tegelijk omhoogsteken
T : Tong; vraag om de tong uit te steken.

Als hij of zij moeite heeft met één van deze opdrachten bel dan onmiddellijk 112 en beschrijf de symptomen aan de telefonist(e).

Een cardioloog beweert dat als iedereen die deze e-mail krijgt hem doorstuurt naar 10 andere mensen, je er van uit kunt gaan dat er tenminste een leven is gespaard.

Back to Top
corine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer corine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2011 om 16:46
Mijn man heeft eind juni een hersenbloeding gehad.

Maar hij leeft gelukkig nog.
Back to Top
droppie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer droppie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2011 om 17:06
Dat zijn inderdaad goede tips...
Dat vindt ik het moeilijke aan ziektes...
Zodra je de symptomen kent ben je gewoon veel beter
voorbereid...
Bijvoorbeeld bij suikerziekte zijn de symptomen:
Veel drinken en plassen kan een te hoge bloedsuiker
betekenen
Gewicht verliezen zonder rede
Slap en vermoeid zijn
Tintelende handen en voeten ( kramp ) komen voor bij te
hoge bloedsuiker
Ook ik wist dit niet tot ik mijn partner leerde kennen
die suikerziekte heeft. Het heeft mij mijn ogen doen
openen.
Hopelijk doet iedereen ook hier zijn voordeel mee. Een
gewaarschuwd mens telt ten slotte voor 2.
Groetjes, Suzanne
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2011 om 18:29
Wat een goede tips! Ik sla ze op maar hoop ze nooit toe te hoeven passen.
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2011 om 19:34
Goed om te weten!!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 November 2011 om 20:09
Goed om te weten inderdaad. Ik had het wel eerder gelezen, maar het kan nooit kwaad om eraan herinnerd te worden.
Back to Top
Lenie25 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lenie25 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2011 om 00:49
dank je wel ik kende ze niet en je weet natuurlijk nooit waar je voor komt te staan

http://spelen-met-kleurige-draadjes.blogspot.nl/
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2011 om 13:28

ik heb zelf een hele zware beroerte gehad, zelf besef je dat niet, ik dacht toch echt dat ik duidelijk praatte, maar volgens mijn man was ik niet te verstaan. Ik was in de keuken koffie aan het zetten en werd niet lekker, kon niet meer staan(achteraf was de helft van mijn lichaam verlamd) het enigste wat ik me realiseerde was dat de vloer wel veraf was en ben over de tafel gaan hangen, ondertussen pratend tegen mijn man. Hij verstond er niets van. Ik werd op een bepaald moment boos en bleef maar zeggen, verdomme ik praat toch niet buiten de deur, volgens mij was dat heel duidelijk, maar hij verstond er niets van. heb een maand in het ziekenhuis gelegen en een half jaar gerevalideerd, er zijn nog wel restverschijnselen, maar daar kan ik nu mee leven. Heb zelfs zelf de dokter gebeld en toen de noodarts, die gaf aan dat het beter was dat mijn man me zou brengen, dat was sneller als een ambulance sturen, hij heeft me met pijn en moeite in de auto gekregen en naar het ziekenhuis gebracht, van daaruit met loeiende sirene naar de intensive care van het Dijkzicht in Rotterdam ( moet zeggen dat is een beetje langs me heen gegaan)

het belangrijkste voor iemand die dit meemaakt is KNOKKEN en niet zielig doen ( heb ik ook effe gedaan hoor), je moet vechten voor je herstel, je moet het zelf doen. En je omgeving krijgt ook te maken met een acceptatieproces, je bent niet meer dezelfde, er is nu eenmaal een stukje kapot in je bovenkamer, dingen die vroeger heel vanzelfsprekend waren, moet je nu opnieuw leren,  gewoon lopen, praten (daar ben je 's avonds hondsmoe van) dit is voor anderen al niet te begrijpen, de eerste keer weer eten klaarmaken en dan geestelijk aan je eindje zijn, voor een kast staan en maar zoeken waar ligt dat nou (staat het voor je neus en je ziet het niet)

lydia wijsbroek
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2011 om 15:35
Wat heftig Lydia, en wat goed dat je er weer bovenop bent gekomen.
Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rittepetit Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2011 om 16:54

goed om weten, bedankt voor de tips

Back to Top
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke01 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2011 om 20:07
Originally posted by carlaevelien carlaevelien wrote:

Wat heftig Lydia, en wat goed dat je er weer bovenop bent gekomen.

Dat is het zeker, jij hebt het zelf aan den lijve ondervonden.

Hopelijk kan ik voornoemde tips onthouden, al hoop ik natuurlijk dat ik er nooit gebruik van hoef te maken.

Groetjes, Tineke01   
Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2011 om 20:12
Corine, hoe gaat het nu met je man?

Lydia, heel fijn en goed dat je er weer bovenop bent gekomen.

Ja, ik vond zo goed om te lezen, dacht dat is ook iets voor hier, om het neer te zetten.

Back to Top
corine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer corine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2011 om 20:25
Originally posted by creaans creaans wrote:

Corine, hoe gaat het nu met je man?

Lydia, heel fijn en goed dat je er weer bovenop bent
gekomen.

Ja, ik vond zo goed om te lezen, dacht dat is ook iets
voor hier, om het neer te zetten.

Haalo Creaans,

Hij gaat gelukkig vooruit,zijn evenwicht is nog wel
verstoord en hij spuugt nog veel.
Maar de neuroloog zei al dat we pas eind Juni kunnen
zeggen hoe hij er nu voor staat, er is een gedeelte in
zijn hersenen beschadigd maar wij weten nu nog niet of
het blijvend is en of de andere hersenen dit over kunnen
nemen.
Ik ben heel blij met het stukje wat jij geschreven had,
zo kan je direct handelen als je het weet.
Bij mijn man waren de symptomen niet heel zichtbaar, maar
achteraf bekeken hing zijn mond een beetje en stond zijn
oog heel raar.
Bedankt voor je reactie
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2011 om 21:05
inderdaad alles wat er na een halfjaar niet meer is of kan, komt ook niet meer terug. Het is inderdaad belangrijk dat men dit herkent als zoiets gebeurd, maar nog belangrijker (vind ik dan) is de periode erna, mensen die je kennen vinden je veranderd en kunnen er vaak niet mee omgaan. Mijn eigen zus beweerde dat ik gek was, en o ja je korte termijn geheugen is aangetast ( volgens haar dan). Dit heb ik me allemaal zo aangetrokken, dat dit me inderdaad haast gek heeft gemaakt. Ben toen via via bij de afasievereniging terecht gekomen, en heb daar heel veel geleerd, ze helpen ook de familleden die ermee om moeten gaan(partner e.d.). Corine je zult nog heel wat op je pad tegenkomen, maar wees tevreden met de kleine stapjes vooruit, altijd 3 vooruit en 2 achteruit. en in de ogen van gezonde mensen zijn woordpuzzels domme en simpele spelletjes, maar niet voor een afasiepatient, die moeite heeft dingen te benoemen. probeer een afasievereniging bij je in de buurt te zoeken, die kunnen jou helpen maar ook je man, daar zitten allemaal mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Ze kunnen je precies vertellen tegen welke problemen je allemaal oploopt, een wereld van herkenning en erkenning. 
lydia wijsbroek
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2011 om 21:43
Bedankt voor je verhaal Lydia.

@ Creaans: ik wist dit inderdaad
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Back to Top
corine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer corine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 November 2011 om 13:35
Originally posted by l.wijsbroek l.wijsbroek wrote:

inderdaad alles wat er na een halfjaar niet meer is of
kan, komt ook niet meer terug. Het is inderdaad
belangrijk dat men dit herkent als zoiets gebeurd, maar
nog belangrijker (vind ik dan) is de periode erna, mensen
die je kennen vinden je veranderd en kunnen er vaak niet
mee omgaan. Mijn eigen zus beweerde dat ik gek was, en o
ja je korte termijn geheugen is aangetast ( volgens haar
dan). Dit heb ik me allemaal zo aangetrokken, dat dit me
inderdaad haast gek heeft gemaakt. Ben toen via via bij
de afasievereniging terecht gekomen, en heb daar heel
veel geleerd, ze helpen ook de familleden die ermee om
moeten gaan(partner e.d.). Corine je zult nog heel wat op
je pad tegenkomen, maar wees tevreden met de kleine
stapjes vooruit, altijd 3 vooruit en 2 achteruit. en in
de ogen van gezonde mensen zijn woordpuzzels domme en
simpele spelletjes, maar niet voor een afasiepatient, die
moeite heeft dingen te benoemen. probeer een
afasievereniging bij je in de buurt te zoeken, die kunnen
jou helpen maar ook je man, daar zitten allemaal mensen
die hetzelfde hebben meegemaakt. Ze kunnen je precies
vertellen tegen welke problemen je allemaal oploopt, een
wereld van herkenning en erkenning. 

Bedankt, hier hebben wij veel aan, en wat jij schrijft is
heel herkenbaar voor ons.Ons leven is al erg veranderd
maar we zijn er met zijn allen heel sterk uitgekomen.We
weten dat we er nog lang niet zijn maar gaan ervoor.
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Koningsdochter Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 November 2011 om 15:54

Heel veel sterkte Lidia. Wat ontzettend dapper om het hier zo te vertellen. Het moeilijkste lijkt me dat je zelf beseft dat je anders bent. En dat dingen die vroeger vanzelf gingen nu ineens zoveel moeite kost. Vooral als je voor het oog de dingen weer op gaat pakken denken mensen dat je dan ook wel weer helemaal opgeknapt bent. Maar niets is minder waar.

Ik wil jullie ook heel veel sterkte wensen Corine. Steeds opnieuw dingen ontdekken die ineens niet meer lukken moet een grote frustratie zijn. Maar ik kan me voorstellen dat de dankbaarheid voor alles wat er nog is ook heel groot is.

Ook ik heb vanaf de zijlijn meegemaakt wat het met je doet als je familielid een hersenbloeding krijgt. Mijn opa is inmiddels overleden maar heeft nog jaren geleefd na zijn eerste hersenbloeding. Die kreeg hij als ik het goed zeg rond zijn 40e. Na een leven van hard werken (hij was bakker, bakte 's nachts en verkocht het overdag) was het ineens over en uit. Toch was hij in mijn eerste kinderjaren een hele actieve man. Hield van zijn groentetuintje, ging op stap met zijn kleinkinderen (uiteindelijk had hij er 30) en was altijd in de weer. Later kreeg hij nieuwe herenbloedingen en infarcten. Zelfs zo heftig dat hij uiteindelijk volledig in een rolstoel terecht kwam. Een zwaar jaar voor mijn oma en de familie toen hij in een verpleegtehuis terecht kwam en de artsen vonden dat hij nooit meer thuis zou kunnen wonen. Maar mijn familie was niet voor een gat te vangen. De oudste zoon kocht een ander huis waar opa en oma bij in konden wonen. Ze hadden een eigen ingang, eigen slaapkamer, eigen douche en toilet maar konden toch binnendoor naar elkaar toe. Ze hebben er jaren gewoond. En toen overleed mijn oma. Voor de familie weer een moeilijke periode. Want wat moesten we nu met mijn opa die volledig hulpbehoevend was en niets zelf kon. Maar ook dat hebben ze weer met elkaar opgevangen en tot zijn overlijden is mijn opa in zijn eigen huisje blijven wonen liefdevol verzorgt door zijn dochters en schoondochters. Alle hulde natuurlijk voor zijn oudste zoon en zijn vrouw die werkelijk alles aan de kant hebben gezet om voor hun (schoon)vader te kunnen zorgen. Mijn opa heeft zeker (even vlug gerekend) 14 jaar bij hun in huis gewoond. Waarvan de laatste 5,5 jaar alleen.

Ook hij was geestelijk veranderd. Wat hij vroeger nooit gedaan zou hebben deed hij nu. Hij dronk bier bijvoorbeeld. Terwijl hij dat nog nooit had gedaan. Een heel simpel voorbeeld. Maar nog steeds denkt de familie in dankbaarheid terug aan de vele jaren die ze met hem hebben gehad. Terwijl ze dachten dat hij niet meer uit het verpleegtehuis thuis zou komen.

Wat er wel bij gezegd moet worden is dat mijn opa en oma zes kinderen hadden. Die allemaal getrouwd waren. Ik denk dat het met 12 man makkelijker op te hoesten is dan wanneer je alleen bent. Dan zou dit gewoon niet mogelijk zijn.

Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns