Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenIlusiebreien

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Onderwerp: Ilusiebreien
    Posted: 15 Juli 2007 om 13:23
In het pas door mij gekochte boek van Stitch 'n Bitch staan niet veel geweldige patronen (daar kocht ik het ook niet voor), maar wel een geweldig idee : Illusiebreien of Schaduwbreien.

Ik heb van het voorbeeld in het boek twee proeflapjes gebreid met wat restjes garen, en daar een kussentje van gemaakt om het eens uit te proberen, en jawel hoor, we hebben weer een beerput aan mogelijkheden opengetrokken.

Het is echt heel simpel en heel leuk. Je breidt streepjes voor steeds 2 naalden tricot van de ene kleur en dan twee naalden ribbels van de andere kleur te breien. Door op geregelde plaatsen het tricot en de ribbels te verwisselen (dus in de 'verkeerde' kleur) krijg je een soert reliefeffect, waardoor de afbeelding bij de juiste lichtinval / kijkhoek verschijnt.

Recht van boven zie je dus alleen maar tamelijk slordig gebreide streepjes :



maar als je het werkstuk kantelt en tegen de zijkant aankijkt, zie je de afbeelding (in dit geval een Alien-hoofd, rechtstreeks uit het boek.)



Was natuurlijk cooler geweest in groen met zwart, maar die kleuren had ik niet meer . Ik ga nu voor mijn dochter eentje breien in zwart met rood, met het dooddoenersteken uit Harry Potter erop (soort schedel met slang erdoor). Heb er zo veel zin in, kan haast niet tot morgen wachten ! Superleuk werkje, en het breidt als een trein !!

Hebben jullie dit ook al eens geprobeerd ? Het kan behalve met Aliens natuurlijk ook heel leuk met hartjes, sneeuwvlokjes, rondjes, beertjes, nouja, wat je maar leuk vindt, als de afbeelding maar simpel is.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
BreienHaken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2485
Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2007 om 13:29
wat een leuk idee!!!
Back to Top
miep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru



Lid sinds: 17 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3972
Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2007 om 13:30
Jeetje, dat is echt hartstikke leuk. Dit voorbeeldje heb je uit het boek, maar bedenk je die van Harry Potter zelf?? Je bent wel heel erg creatief!
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2007 om 13:39
Euh...nee. een gegoogled ! Ik vond het eerst wel gewoon een coole doodskop, en mijn dochter herkende hem als het Dooddoenersteken.

Hij staat om precies te zijn hier

Op zich moet het ontwerpen hieran echter niet al te moeilijk zijn. Maar nu heb ik er effe de energie niet voor.

Op deze site vind je een heleboel verschillende voorbeelden, ook wat minder heftige.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2007 om 15:52
ik heb dat hoofdstuk ook gelezen maar dnekbegin er niet aan werkt toch nietmaar het ziet er gaaf uit!!!!!
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2007 om 17:34
Werkt perfect en is SUPERsimpel ! Echt proberen hoor ! Dat kussentje (twee keer het motief) heb ik in minder dan twee uur gebreid op pennen ummer vier ca. 20 x 30 cm. Al is het maar voor een pannelap ofzo (wel katoen gebruiken dan). Na minder dan tien centimeter ben je gegarandeerd verslaafd !
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2007 om 17:53
er staat ook dat je zelf patronen kan maken maar dat snap ik niet helemaal, dat ga ik wel proberen aangezien ik het niet zo op aliens heb hihi, wil graag dan een bloeme sjaal maken met zwart en roze of zo lijkt me geweldig!! weet in iedergeval wie ik om hulp kan vragen...
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2007 om 22:37
In principe kun je het patroon gewoon ontwerpen op normaal ruitjespapier. Dan deel je elk ruitje door tweeen, en op de plaatsen van de hokjes brei je dan de 'verkeerde' steken in de teruggaande naald. Supersimpel..............maar zoals ik het nu zeg klinkt het wel ene beetje ingewikkeld ja.

Maar via de links die ik heb gegeven (en als je een beetje googeld) vind je sneeuwvlokken, cirkels, pianotoetsen,  poesjes, geometrische figuren; voor elk wat wilt eigenlijk. Zelf vind ik juist de Alien / Skull motieven wel goed passen bij het soort breiwerk.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2007 om 23:14
Ik ben al 2 uur bezig omdat ik gegoogled heb en heb een leuk hartjes patroon maar snap er niets niet van
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2007 om 23:28
Wat snap je niet ? Msschien kan ik je helpen ?

In het kort :
- je breit steeds een heengaande en een teruggaande naald per kleur; een lichte kleur en een donkere kleur.
-De hoofkleur / lichte kleur (nouja, misschien maakt dat niet eens uit, maar bij mij was dat tot nu toe zo) is steeds een toer tricot (dus heen recht, terug averecht)
- de contrastkleur is steeds een toer ribbels, dus heen recht, terug recht.

Tot zover is hoop ik alles duidelijk ??

Dan komt het inbreien van het patroon.
Alle heengaande naalden, de goede kant dus, zijn ALTIJD RECHT, van BEIDE KLEUREN.
De teruggaande naalden zijn dus averecht bij de hoofd- recht bij de contrastkleur.
De hokjes in het patroon moet je dus PRECIES TEGENOVERGESTELD breien, dus averecht in de naald die anders recht terugkomt, en recht in de naald die averecht terugkomt.
Je krijgt dan hoogteverschillen die het schaduweffect geven.

Ik hoop dat je het nog steedsk unt volgen.

Voorbeeldje : patroon van éé
n blokje van 3 steken.

pen 1 : 5 recht met kleur 1
pen 2 : 5 averecht met kleur 1
pen 3 : 5 recht met kleur 2
pen 4 : 5 recht met kleur 2

Dat is de basis. Nu het patroon :

Pen 5 : 5 recht met kleur 1
Pen 6 : 1 averecht, 3 recht, 1 averecht met kleur 1
Pen 7 : 5 recht kleur 2
Pen 8 : 1 recht, 3 averecht, 1 recht met kleur 2

Het beste kun je gewoon met een proeflapje beginnen, goed kijken en PRECIES doen wat er staat.

Ma een tijdje werk je liever met een voorgeteld patroon waarin alleen staat hoe groot de afwisselende groepen steken op de teruggaande naald zijn.
In bovenstaand voorbeeld :
1-3-1
1-3-1

Ik ga het ook nog met gedetailleerde foto's uitgebreid op mijn website uitleggen, maar vrees dat dat wel een project voor na de vakantie wordt. Op internet staan echter ook heel vele tutorials, hoor.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2007 om 23:45
o ok, ik deed het dus idd verkeerd!!! ik ga het nog eens proberen met jou uitleg en het patroon, je hoort het wel!! maar heb me trouwens suf gelezen op internet maar nergens staant dat je de hoofkleur in trico steek moet breien dat deed ik dan ook fout!! dankje wel
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 15 Juli 2007 om 23:54

Maar hier staat het anders als ik het patroon goed zie??

http://heidisknittingroom.com/IllusionHandKnittingChart.htm

niet dat van de hoofd kleur...??

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2007 om 00:04
Die is inderdaad net effe anders, en niet duidelijker als ik het zeggen mag. Wit en rood zijn altijd recht, groen is altijd averecht. Na een paar pennen ben je er aangewend.


De ene kleur is dus rood, de andere wit, en groen zijn alle averechte steken, aan beide zijden.
Ik vond dat trouwens ook niet duidelijk.

In elk geval brei je van de hoofdkleur alle heengaande naalden recht en de teruggaande averecht, en voor mij is dat toch echt de tricotsteek !
En van de bijkleur alle heengaande recht en teruggaande ook, dat noem ik ribbels.

Dus krijg je steeds hoge (donkere) ribbels met lage (lichte) strepen er tussen, en met dat contrast ga je spelen. Duurde ook effe voor ik het doorhad .
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2007 om 00:09
maar id de hoofd kleur staan hier ook avrechtse stukken?? dat is dan toch vreemd??
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2007 om 09:31
Nee, dat zijn precies die structuurribbels waar ik het over had.
In de regel begint (en eindigt) de teruggaande toer van de hoofkleur met een paar averechte steken, en dan rechte om de sructuur te vormen.
De teruggaande toer in de contrastkleur begint (en eindigt) met rechte steken, waarna het patroon met averechte steken ingebreid wordt.

Je zou het gewoon een keer moeten zíen, het is zo eenvoudig, maar het klinkt zo achterlijk moeilijk als ik het probeer uit te leggen (blij dat ik nooit heb besloten juf te worden !!)


Heengaande toeren  : altijd alle steken  recht
(goede kant van de sjaal)

Teruggaande toeren : hoofdkleur : begin met averecht, patroon in recht
                                   contrastkleur :  begin met recht, patroon in averecht
(verkeerde kant van de sjaal)
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2007 om 09:36
ja ja bla bla snap het nog niet maar het lukt wel whoehoe en heb je die sokken al gezien die ik heb gepost echt geweldig, al kan ik geen sokken breien snik, maar vond ze wel leuk voor jou!!!
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2007 om 09:53
Die gaan er ook zeker komen ! Ik heb ook nog nooit sokken gebreid, maar vorig jaar wel vier paar handschoenen-met-vingers-zonder-top en wantflap (ik noem ze postbodehandschoenen; hoeven niet helemaal uit als je je vingertoppen nodig hebt, alleen de wantflap terugslaan), dus sokken moet ook wel lukken dacht ik zo.
Van die handschoenen ga ik van't winter nog een paar maken, dan zal ik het patroon eens opschrijven en kan dat ook op m'n site. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Ratlover View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 27 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 805
Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2007 om 10:16
Dat wil ik nog steeds eens proberen. *zucht* gingen er maar meer uren in de dag.
Groetjes van Lieke

Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2007 om 10:17
in mijn dag zitten veel uren hoor, ik slaap 4 uur dus brei lekker door!!!
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2007 om 10:22
Wow, maar vier uur slaap ! Ik wou dat ik dat trok, dan kwam er echt nog eens iets van de pennen ! Ik heb aan 8 eigenlijk al niet genoeg. Maar dat kan ook komen omdat ik de uren dat ik wakker ben vaak wel erg druk ben. Probeer altijd 28 uur in ene dag te proppen. 

Overigens, Lieke, als je dit eenmaal doorhebt, gaat het wel ontzettend snel en makkelijk; als je niet af en toe op het patroontje hoefde te kijken (ik zet ze om in cijfers, is makkelijker) zou ik het lopend kunnen ! (Zo zijn de pantoffels van mijn site gewoon lopend / wachtend / wandelend gebreid). Heerlijk voor tussendoor !

Ik heb nu trouwens ook ontdekt hoe je het makkelijkst patronen hiervoor kunt ontwerpen : gewoon op ruitjespapier tekenen wat je hebben wilt, en ieder ruitje is dan twee strepen, (vier pennen) waarbij je in de ene kleur de zwarte hokjes averecht tussen recht en bij de andere kleur het omgekeerde breit. Easy does it !
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns