Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Meebreideken

 Reageer Reageer Pagina  123 11>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Meebreideken
    Posted: 03 Januari 2011 om 10:17
Omdat ik het leuk vind om allerlei breisteken uit te proberen was ik voor mezelf begonnen aan een soort lappendeken; vierkante blokken die later aan elkaar gezet worden.
Toen stuitte ik op internet op het fenomeen Groninger meebreideken, en ik dacht dat is het eigenlijk..!
Maar de site is van het net verdwenen en de patronen konden alleen verkregen worden als je ook wol bestelde.
 
Nu ben ik van plan om mijn eigen breideken te ontwerpen. Het worden blokken van 20 bij 20 cm.
Maar waarom zou ik het voor mezelf houden? Ik las op internet dat er best wel mensen zijn die alsnog mee hadden willen doen....
Wie van jullie vind het leuk om met mij mee te doen?
Er zijn geen kosten aan verbonden. Ik zet de patroontjes voor de blokken gratis in dit topic.
Nou, ik ben heel benieuwd of er animo is onder de dames...!

Groetjes, Elizabeth
Back to Top
Hetteke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 03 November 2007
Locatie: Uithuizen
Status: Offline
Points: 3767
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hetteke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 10:39

Leuk idee Elisabeth maar ik heb al een paar dekens gemaakt.

Ik kan even geen blokken meer zien.

Veel succes er mee groetjes Hetty.

Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corry R Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 10:54

leuk idee,maar ikheb twee groninger meebreidekens gemaakt,dus voorlopig even niet.

Misschien zijn er genoeg anderen.

Er zijn er ook die meedoen bij ravelry,om een deken te haken.

Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7299
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 10:55
Misschien ga ik wel mee doen.
Groetjes Teunie
Back to Top
muis28 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer muis28 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 11:19
Lijkt me heel leuk om mee te doen, alleen mag ik op dit moment niet handwerken ivm schouderklachten.
Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte



Saskia
Back to Top
Marlan View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 20 November 2010
Status: Offline
Points: 391
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marlan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 12:08
Ik wil wel mee doen Maar is het dan de bedoeling om 1x per week of 1x per maand zo,n blok te breien 
groetjes Marlan
Back to Top
smimske View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Augustus 2010
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1204
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer smimske Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 12:11
Laat ff wat meer weten, wat de bedoeling precies is enzo en waar de deken dan naar toe gaat of ?? Snap het nog niet helemaal denk ik zo
Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 13:37

Het is de bedoeling dat ik iedere maand een nieuw blok op internet zet. De ene keer zal dit een reliëfpatroontje zijn, dan weer een ajour- of een kabelpatroontje of een combinatie. Je verzamelt op deze manier een heleboel blokken, die later aan elkaar gezet worden.

Misschien vind je een deken te groot, je kunt dan ook kiezen voor een kussen of een kleiner formaat dekentje. Het is het mooist om alle blokken van dezelfde wol te breien. Sommige mensen vinden het leuk om de blokken van verschillende kleuren te maken. Het kan een leuk effect geven als je de kleuren laat verspringen. Zelf maak ik het meebreideken van wolwitte wol.

Als er nog meer vragen zijn, stel ze gerust!

Groetjes, Elizabeth

Back to Top
smimske View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 20 Augustus 2010
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1204
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer smimske Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 13:48

De deken of wat je er dan ook van maakt,maak je dus gewoon voor jezelf maar het idee erbij is dan dus dat je met meerder mensen tegelijkertijd met het zelfde bezig bent?!!

Ben helaas niet zo'n breier,maar misschien trekt dit me dan wel over de streep,

Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 13:54

Ja, je maakt em voor jezelf. Maar het is wel leuk om met elkaar je ups en downs te bespreken rond de blokken. Of je werk te laten zien, ieder doet het toch weer op zijn eigen manier.

Het is ook een goed project om het breien weer eens ter hand te nemen. Er is zoveel mogelijk en ik probeer echt te streven naar variatie.

 

Groetjes, Elizabeth

Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corry R Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 13:58
Originally posted by smimske smimske wrote:

De deken of wat je er dan ook van maakt,maak je dus gewoon voor jezelf maar het idee erbij is dan dus dat je met meerder mensen tegelijkertijd met het zelfde bezig bent?!!

Ben helaas niet zo'n breier,maar misschien trekt dit me dan wel over de streep,

Lekker meedoen,zo leuk om met elkaar iets te maken.

Back to Top
Marlan View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 20 November 2010
Status: Offline
Points: 391
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marlan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 19:34
Het lijkt mij heel leuk maar hoeveel maanden ga je er dan mee door ?

Het lijkt me handiger als je van te voren aangeeft dat het om zoveel maanden gaat.
Want ik heb een beetje zitten rekenen (is niet een favoriet van me) maar na een jaar heb je ongeveer een dekentje voor een ledikantje.

 
groetjes Marlan
Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 20:24

Je kunt een blok ook meerdere keren maken zodat je deken harder opschiet. Ik kan ook per 2 weken een nieuw blok plaatsen voor degenen die een beetje willen doorbreien. De dames die langzamer willen kunnen dan zelf een keuze maken welk blok ze nemen. Het enige nadeel is dan wel dat we niet meer gelijk op lopen. Maar als je in je berichtjes steeds aangeeft om welk blok het gaat moet het te doen zijn. Verder kun je ook zelf een extra blok verzinnen als je dat ziet zitten, misschien een goede optie als je een bepaald blok niet leuk vindt.

In totaal wil ik minimaal 25 verschillende blokken publiceren. Als er behoefte is aan meer, dan is dat geen enkel probleem. Zelf wil ik een grote deken maken en ik ben van plan om geen enkel blok dubbel te maken. Dus voor de enthousiastelingen wil ik best 50 blokken online zetten in de toekomst.

Mocht je je deken niet al te groot willen maken, dan kun je er ook een mooi wandkleed van maken. T.z.t. zal ik ook een mooie afwerkrand beschrijven.

Ik heb er zin in...! Jullie ook?

Groetjes, Elizabeth

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2011 om 23:57
Héél veel zin....maar vrees dat ik door tijdsgebrek een eindje achterop zal raken e
Back to Top
Brei-meisje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 20 Oktober 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 388
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Brei-meisje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2011 om 08:28
ik wil graag mee doen! heb laatst van allemaal hobbydoosjes blokken gekregen maar nog niet de motivatie gevonden er aan te beginnen!
Back to Top
rita_1709 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 4454
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rita_1709 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2011 om 08:30
Zou wel graag willen meedoen, maar momenteel lukt breien me niet zo goed... misschien een volgende keer.
Groetjes,
Rita.

Bloemen zijn om mooi te zijn..
Mensen zijn om goed te zijn !!
Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2011 om 09:39

Leuk dat er zoveel enthousiasme is! Als je een visuele indruk wil krijgen hoe het deken er uit kan komen te zien, kijk dan op  http://www.google.nl/images?q=meebreideken&hl=nl&saf e=active&biw=1276&bih=615&rlz=1W1SUNC_nl&prm d=ivns&wrapid=tlif12940011594921&um=1&ie=UTF-8&a mp;source=og&sa=N&tab=wi   en je ziet een heleboel foto's van breisels.

Ik ga vandaag het eerste blok op het forum plaatsen, zodat we kunnen gaan starten zo aan het begin van het nieuwe jaar. Ik hoop dat ik ook de foto geplaatst kan krijgen van het blok.

Ik maak het deken van goedkope wol (acryl) van de Wibra, de Saskiabollen kosten maar één euro, breien fijn, er zit 100 gram op met een looplengte van 260 meter. Het is verkrijgbaar in diverse kleuren. Maar je kunt ook voor dikkere of dunnere wol kiezen en afhankelijk daarvan je blokken groter of kleiner maken dan 20 bij 20 of de blokpatronen aanpassen via een stekenproef. Er zit altijd herhaling in de blokken. Maar je moet dan wel wat brei ervaring hebben.

Groetjes, Elizabeth

Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Status: Offline
Points: 588
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2011 om 10:17

">

Blok 1 golvende vakjes

Opzetten 48 steken met naald 4. Brei 3 toeren ribbelsteek.

Blokjespatroon:

Let op; alle even toeren de steken breien zoals ze zich voordoen. Bij de oneven toeren geldt:

toer 1 t/m 8: 2ribbelst, 2av,* 6r, 4 av* (herhaal 4x), eindig met 2r en dan 2 ribbelst.

toer 9 t/m 16: 2 ribbelst, 3r, *4av, 6r* (herhaal 4x), 1 av, eindig met 2 ribbelst.

Herhaal toer 1 t/m 16 drie keer, brei dan nog toer 1 t/m 8 zodat er 7 regels met blokjes zijn. Sluit af met 4 toeren ribbelsteek en kant in de laatste toer de steken af.

Back to Top
marlene View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 17 September 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1512
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marlene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2011 om 10:22

IK DOE MEE, HOOP IK

IK MOET OVER 10 MINUTEN NAAR DE FYSIO, MET DIE RARE DUIM,  EN IK HOOP DAT IK STRAKS NOG STEEDS KAN BREIEN

Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7299
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2011 om 10:26
Nou ik doe ook mee hoor. Ik heb er zin in.
Groetjes Teunie
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns