Breien of haken voor het goede doel
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=13692
Print Datum: 17 November 2025 om 07:17 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: Breien of haken voor het goede doel
Bericht van: Annemaries
Onderwerp: Breien of haken voor het goede doel
Datum bericht: 01 Maart 2010 om 22:02
|
Afgelopen week hoorde ik over de organisatie Knit A Square. Heel erg in het kort: haak of brei een vierkantje voor weeskinderen in Zuid-Afrika. Locale vrouwen daar breien of haken de vierkantjes aan elkaar zodat het dekentjes worden. Kijk voor een uitgebreide uitleg op mijn blog. Wie vindt het leuk om mee te doen?
------------- Annemariesbreiblog.blogspot.com
|
Antwoorden:
Bericht van: caelum
Datum bericht: 01 Maart 2010 om 22:57
Bericht van: *kathy*
Datum bericht: 01 Maart 2010 om 23:03
|
Ik wil best een paar lapjes haken, maar als er meer mensen zijn kunnen we misschien ook samen iets betekenen voor het inzamelen en verzenden?
|
Bericht van: rita_1709
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 06:47
Ja hoor, wil best wel meehaken of -breien !!!
------------- Groetjes,
Rita.
Bloemen zijn om mooi te zijn..
Mensen zijn om goed te zijn !!
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 08:06
Leuk dat jullie mee willen doen! Ik wil me best opwerpen voor het
verzamelen zodat we bijvoorbeeld alles in 1 doos kunnen versturen. Is
dat een idee? Ik woon in Delft dus wat mij betreft mag wie mee wil
doen squares bij mij afgeven. Opsturen mag ook natuurlijk. Is dat een
idee of heeft iemand een ander voorstel?
|
Bericht van: chrisje
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 09:50
|
ik denk dat ik hier al eens ven gehoord heb, en wil ook wel meedoen! maar ik had nog even een vraagje over het opsturen... Volgens een kennis van mij die daar familie heeft, is opsturen nogal moeilijk en komt soms niet goed terecht..; Ik dacht dat deze organisatie daar speciale tips voor gaf? Ik weet echter de site niet meer... Misschien iemand die dat weet? Ik dacht dat het in eenplatte omslag moest en daarop vermeld wat er in zat of zoiets?
een doos is daarom misschien minder veilig? Dit bedoel ik niet als kritiek natuurlijk, ik vind het juist heel goed dat er zulke voorstellen komen!  
|
Bericht van: Guests
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 10:14
Goed idee, ik doe wel mee!
Ik heb via de weblog van Annemarie (klik bij haar post op www), de website bekeken van dit project. Daar staan tips in voor het opsturen. Wanneer er (te) grote pakketten worden gestuurd moeten ze daar invoerrechten over betalen (als ik het goed begrepen heb). In de meeste landen kun je 3 vierkantjes opsturen voor dezelfde prijs als 1. De envelop vochtvrij inpakken en zo mogelijk ook luchtvrij, het moet door een brievenbus kunnen (of de verzendkosten worden hoger).
|
Bericht van: Mistig
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 11:06
Ik doe met alle plezier mee, laat je even weten wat voor vierkantje het moet zijn ? Materiaal, afmeting etc?
------------- Bloei daar waar je geplant wordt.
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 11:42
|
Chrisje, je hebt gelijk. Goed gezien! Ik heb het even uitgezocht en het volgende is van belang. Op je pakje/envelop moet je zetten No Commercial Value en For Charity Only. Zorg dat in de envelop/het pakje plastic zit of dat de lapjes omwikkeld zijn met plastic zodat ze niet nat worden bij het verzenden. Maak het pakje goed dicht en zet je naam op de envelop of doe in de envelop een briefje met je naam en adres zodat ze jouw squares mee kunnen tellen. Er staat ook bij dat 'do not register' je pakje of envelop. Ik weet niet wat ze daarmee bedoelen maar ik denk dat daarmee aangetekend verzenden wordt bedoeld. Dat moet je dus niet doen omdat de pakjes volgens hun gewoon aankomen en kennelijk brengt dat ook kosten met zich mee bij de ontvangst. Over pakjes van boven de 20 kg die uit Australie, de USA, Canada of de UK komen moeten ze ook extra belasting betalen. Volgens mij kan vanuit NL dus gewoon een groot pak verstuurd worden als ik het zo lees. Als iemand wat anders leest laat het dan even weten!
Mistig, het vierkantje moet 20 bij 20 cm zijn. Het mag van wol of acryl, maar als het acryl is moet je dat op de verpakking vermelden. Van de vierkantjes van wol maken ze dekens die bedoelt zijn voor kinderen die geen electriciteit hebben en die zich verwarmen aan open vuur. Die kinderen mogen dus geen acryl-deken krijgen, vandaar dat je het moet vermelden als het acryl is. Doe je dus materiaal door elkaar, zet dan overal op wat wat is, anders gaat het misschien niet goed.
Mijn aanbod staat nog steeds. Als iemand gezamenlijk wil versturen en (al dan niet) in de buurt van Delft woont, stuur mij dan even een PB. Misschien kan ik ze dan verzamelen. Als je zelf wilt versturen is dat ook prima, maar misschien is het wel leuk als we dan foto's verzamelen van alle squares zodat we uiteindelijk kunnen laten zien wat we gezamenlijk verstuurd hebben? Dat we daar een aparte blog over maken of zo?
|
Bericht van: Josl
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 11:45
|
Dit doet mij denken aan de Kika-beren van vorig jaar (of is dat al weer langer geleden) en ik doe in ieder geval mee (Renate, maak er ook wel een paar namens jou!!).
Zodra duidelijk is hoe het moet/mag gaan worden ga ik aan de slag.
Annemarie, waar woon jij in Delft?? Wil je mij dat eens privé mailen?? Ik ben bijna iedere donderdag in Delft; heerlijk naar mijn zwager en zus en samen markten/boodschapjes doen. (Verkoopt die mijnheer met de handwerkkraam op de donderdagmarkt trouwens geen Zpagetti??)
Groetjes, Joke
------------- Frutseltante, alles wat ik met mijn handen kan maken probeer ik graag uit.<a rel=nofollow href="http://imageshack.us">[IMG]http://img293.imageshack.us/img293/3491/nwscan73jo1.jpg"></a> Jong he?
|
Bericht van: boek
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 14:12
ach een paar lapjes wil ik wel breien, graag even een adres dan waar ik ze heen kan sturen en voor wanneer je ze moet/wil hebben
------------- <a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"> </a>
|
Bericht van: Corry R
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 15:09
|
Ik wil wel wat haken.
Lijkt me inderdaad handig om een verzameladres te hebben.
veel leuker om straks al die lapjes in een keer te versturen,net zoals de beren van het motherbearproject,wat we vorig jaar hebben gedaan.
Een pakket van 2 tot 5 kilo,is ongeveer 33 euro.Dat zijn aardig wat lapjes ..
Spreken we een einddatum af?
Misschien een idee ,om een aparte topic te hebben over de lapjes,dan kan iedereen zijn vorderingen vertellen.
------------- https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 15:38
|
Ja misschien is het wel een goed idee om te verzamelen. Ben ik het wel mee eens. We kunnen natuurlijk een einddatum over een maand doen of zo? Dat is toch wel een redelijke termijn of vinden jullie van niet? Dat we bijvoorbeeld 31 maart als einddatum doen?
Leuk ook om een apart topic te doen!! Goed plan!
Nogmaals, ik wil als aanstichter van dit plan best de verzameling op mij nemen alleen moeten we dan wel even afspreken hoe we dat dan met de verzendkosten doen. Ik vind het helemaal niet erg om een groot/groter deel te betalen maar 33 euro is best veel. Iemand suggesties?
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 16:05
|
Ik heb vorig jaar de beren verzonden,er waren toen een aantal hobbydoosje,die een bijdrage hebben geleverd,voor de verzendkosten.we hadden toen drie dozen,veel volume,die beren.
Ik wil best een deel betalen.
Lijkt mij,dat eind maart wat snel is,niet iedereen kan zo snel wat haken.Misschien beter om eind april als einddatum aan te houden..Voor mij maakt het niet uit,maar misschien willen er nog meer mee doen,dan hebben ze iets meer tijd .
Is katoen een optie?Een niet te dikke,voor haaknaald drie?
Wol is lastig wassen,maar wel warmer,acryl gaat zo plakken,dus mijn idee ging uit naar katoen.
|
Bericht van: Leonie_y
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 16:19
Ik wil wel meedoen. Katoen lijkt me idd een goed idee. Ik hoor nog wel hoe en wat neem ik aan?
------------- Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is
het glas is altijd halfvol
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 17:24
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 17:30
|
Oh ja, als het al eerder gedaan is ben ik ook wel benieuwd hoe het dan toen met de verzendkosten ging?
Leuk dat iedereen zo enthousiast is zeg! Is het dan een idee dat iedereen die dat wil zich in een pb bij mij aanmeld. Ik stuur dan mijn adres in een PB terug. Dan hoef ik het niet hier voor het hele volk en vaderland leesbaar neer te zetten namelijk Wie wil kan het dan bij mij in de bus doen, afgeven, opsturen etc. Ik zorg dan voor de uiteindelijke verzending en dat van die verzendkosten, daar komen we wel uit. Is het dan een idee een nieuw onderwerp te posten met een oproep om mee te haken of breien? Misschien werkt dat beter dan via dit topic of niet?
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 17:40
|
annemarie, toen werd er katoen ingezameld voor een project van vrouwen die leren haken (en daar al goed in zijn ondertussen!) en zo voorzien in hun eigen levensonderhoud; het is dus nog niet al eens gedaan, hoor. maar ik dacht hier ineens aan, omdat er toen ook een flink pakket moest weg geraken; daarom ga ik haar even vragen of ze voor het opsturen eventueel nog verdere tips voor je heeft... Maar eens maar eens gaan haken en breien dus... 
Ik zou inderdaad even een nieuw topic opstarten en is een goed idee om een pm met je adres te sturen. Lijkt me een goed plan!
veel succes en ik hoop dat er veel hobbydoosjes mee doen! wel even op tijd gillen wanneer je er te veel zou binnenkrijgen, hihi! (want als we eenmaal in gang schieten... )
|
Bericht van: Miepje
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 17:54
|
Goedemiddag,
Leuk plan dit zeg! Ik weet niet of ik tijd heb om te breien/haken, aangezien ik niet eens aan mn eigen toekom. Maar ik zou graag wat willen betekenen.
Ik wil sowieso meebetalen in de verzendkosten.. en als ik tijd heb dan maak ik ook een lapje. Ik heb nog wol liggen wat denk ik wel geschikt is.
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 17:56
Ok, ga ik proberen vanavond een nieuw topic te starten. Kan iemand zeggen waar ik dat topic het beste neer kan zetten zodat het op de juiste plek staat en iedereen het kan lezen? Leuk hoor!
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 18:23
|
misschien gewoon ook bij de koffiecorner? daar komt toch veel volk!
leuk idee! 
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 18:31
|
Wij houden wel van koffie leuten.
goed idee,garen ,half wol,half acryl.heb ik nog veel kleurtjes van.
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 18:34
Corry R wrote:
Wij houden wel van koffie leuten.
goed idee,garen ,half wol,half acryl.heb ik nog veel kleurtjes van.
|
ik ook! en sokkenwol dubbel breien? is dat een idee of haken kan ook gewwon, denk ik... (kleine steekjes in breien, brrrr! )
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 19:18
|
Super leuk! Misschien is het een idee om het begintopic aan te passen steeds, en dan een lijstje te maken met wie er mee doet, en dat wie dan mee doet er mee instemt om mee te betalen aan de uiteindelijke verzendskosten? Stel de verzendskosten zijn 30 euro en er doen 15 mensen mee, dat zodra het verzonden moet worden we allemaal 2 euro overmaken naar Annemarie, is zoiets handig? :-) Er gaan vast veel meer mensen mee doen want iedereen hier zal toch wel een beetje tijd hebben voor een lapje? Ik denk ook dat we als einddatum beter eind april kunnen doen, dan kun je ook meer lapjes versturen denk ik!
Liefs
|
Datum bericht: 02 Maart 2010 om 22:10
Caelum, dat vind ik eigenlijk wel een heel goed idee. Einddatum begin
mei, en ik laat dan weten wat de verzendkosten zijn zodat we het
kunnen delen. Ik hoop dat veel mensen mee gaan breien en haken. Ik
zag trouwens vandaag op de site dat ze willen proberen bij de Oprah
Winfrey Show te komen met hun project.
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 09:18
|
ik had nog even op de site gekeken, en misschien is het wel handig om hier nog even te noemen, dat er een meter draad aan het blok moet blijven hangen.
|
Bericht van: saskia welmoed
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 10:49
|
Prachtig initiatief ! Ik doe mee !
Misschien is het handig om bij een nieuwe topic te starten met de algemene gegevens: hoe groot een vierkant moet worden,welk materiaal; welke naalddikte, en dat van die meter draad die er aan moet blijven.
groeten,
Saskia
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 10:55
Ik doe ook mee!
Volgens mij mag je zelf kiezen wat voor materiaal je gebruikt, alleen als je acryl gebruikt moet je dat erbij vermelden. Dat geven ze dan niet aan kindjes die zonder elektriciteit leven, omdat dat gevaarlijk is i.c.m. open vuur.
De vierkanten moeten volgens mij 20x20 cm worden, naalddikte hangt natuurlijk af van het materiaal.
Je mag volgens mij ook zelf weten wat voor patroontje je maakt, maar ik zou zelf niet hele opengewerkte vierkanten maken.
|
Bericht van: saskia welmoed
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 11:00
|
Ik heb nog even de site bekeken, bij de gebreide vierkanten staat dat er een meter draad aan moet blijven zitten (voor het aan elkaar zetten), bij de gehaakte staat er 2 meter. Zullen we dat dan maar doen voor de zekerheid ?
Ik ga nu een duik in mijn wol voorraad nemen.......het zal wel weer net zo gaan als met de beertjes........overal een rommeltje in huis, want ja: goede doelen projecten gaan voor 
groeten,
Saskia
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 11:24
|
Even het topic door om te kijken wie er al meedoet, leuk hoor:
Annemaries Caelum
*
kathy*
rita_1709
chrisje
carlaevelien
Mistig
Josl
boek
Corry
R
Leonie_y
Miepje(?)
saskia
welmoed
Pluk
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 11:35
|
. Het gaat goed! Dus wat hebben we vooralsnog aan eisen:
-Einddatum begin mei, dus proberen op te sturen voor 1 mei.
-2 meter draad aan ieder vierkant laten zitten
-Vierkanten moeten 20x20 cm zijn
-Vermelding maken bij je vierkant als er acryl in zit (Annemarie kan die denk ik makkelijk even apart verpakken in een andere plastic zak die in de envelop gaat? ze moeten toch in plastic), want we willen geen brandwonden
-Het is de bedoeling dat degenen die meedoen ook een bijdrage betalen in de uiteindelijke verzendskosten naar Afrika. Deze bijdrage zal per persoon niet hoger worden dan 3 euro denk ik?
Wat verder?
|
Bericht van: esthertje
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 13:57
|
Ik wil ook heel graag meedoen. Ik heb dit even allemaal gelezen en ik vind het een reuze idee.
Ik ga straks even kijken wat voor een wol ik nog heb liggen.
is er iemand die patroontjes heeft van vierkantjes? Uit het hoofd vind ik vrij moeilijk. al haak ik al een tijdje. maar het liefst via patroon.
-------------
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 15:08
Er is wat onderweg ,Esther.
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 18:04
|
het breien viel me een beetje tegen net, dus mijn moeder neemt het even van me over, die doet het breien dan in mijn plaats! 
haken lukt me al wel, maar moet ik nog even wol zoeken, want wat ik had gekozen is te dik, dan heb je zo'n dikke lappen, lijkt me niet zo handig... 
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 18:25
|
heeft iemand misschien ook wat patroontjes voor mij?
|
Bericht van: Leonie_y
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 18:26
Als jij patroontjes hebt van vierkantjes Corrie houd ik me aanbevolen. Ik ben ook niet zo goed in uit mijn hoofd iets maken. Alvast bedankt
------------- Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is
het glas is altijd halfvol
|
Bericht van: esthertje
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 18:35
|
kathy en leonie,
ik zal ze jullie even sturen.
-------------
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 18:50
|
ik heb gewoon effen rechts genomen in streepjes, en mijn moeder zou gerstekorrel kiezen... Voor mij dus geen ingewikkelde patroontjes...
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 19:03
|
Een simpel patroon van een gehaakt vierkant is hier ook welkom!
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 19:26
|
Ok hartstikke leuk Ik ga zometeen een oproep plaatsen. Daar zet ik de punten hieronder in en ik verwijs voor uitleg over het project naar dit onderwerp en naar mijn blog. Als iemand nog iets mist in het lijstje hieronder, geef dan zo gauw mogelijk even een gil zodat ik het nog aan kan passen. Het is nl niet handig als ik later nog allerlei regeltjes toe moet voegen, dat is te verwarrend. Dit zijn de punten:
- Brei of haak een vierkantje van 20 cm breed en lang. Het maakt in principe niet uit hoe dik je brei- of haaknaald is, zolang het vierkantje maar 20 cm lang en breed is.
- Is je vierkantje van acryl, zet dat er dan duidelijk bij zodat ik dat uiteindelijk apart kan verpakken.
- Vermeld op een apart briefje in de envelop duidelijk in blokletters je naam en je mailadres als je een vierkantje naar mij verstuurd of bij mij afgeeft. Zo kan ik je uiteindelijk laten weten wat de verzendkosten zijn en zo kan ik bij het versturen van het pakket ook jouw naam doorgeven zodat je vierkantje geregistreerd wordt bij het Knit-A-Square Project.
- Stuur je vierkantje(s) voor 1 mei a.s. naar mij op of geef ze af/doe ze in de bus. Wie meedoet kan via een PB mijn adres opvragen.
- Er worden dekentjes van gemaakt dus let er op dat er niet te veel openingen in zitten. Je kunt elk materiaal en alle kleuren gebruiken die je wilt.
- Aan een gehaakt vierkant moet je twee meter draad laten zitten. Aan een gebreid vierkant moet je een meter draad laten zitten. Dit is bedoeld voor het aan elkaar naaien.
- Ik laat zo snel mogelijk na 1 mei weten wat de verzendkosten zijn en bericht iedereen dan via email wat de uiteindelijke bijdrage zal zijn. Ik deel de totale kosten door alle hakers en breiers bij elkaar. Ik maak geen aparte berekening tussen mensen die veel en mensen die weinig lapjes haken of breien. Dat wordt te ingewikkeld. Als je een vierkantje opstuurt, dan ga ik er ook van uit dat je bijdraagt aan de verzendkosten.
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 20:14
|
carlaevelien wrote:
Een simpel patroon van een gehaakt vierkant is hier ook welkom! |
Ze zijn onderweg.
|
Datum bericht: 03 Maart 2010 om 20:49
Het nieuwe topic is geplaatst. Is het niet handiger om deze te sluiten om verwarring te voorkomen? 
|
Bericht van: Aagje
Datum bericht: 15 April 2010 om 12:58
Er is ook een nederlandse versie van breien voor een goed doel nl
"knit2help"
kijk op de website voor meer uitleg. Er worden lapjes gevraagd die verwerkt
worden tot lappendekens waarna ze verkocht worden de winst is voor het
goede doel.
|
Bericht van: Prideke
Datum bericht: 15 April 2010 om 17:22
Ik heb liever dat een product naar een goed doel gaan dan geld. Maar dat is mijn persoonlijke mening
------------- http://enoos-creation.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://enoos-creation.blogspot.nl/
|
|