Wat ben je aan het haken/breien?
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=40782
Print Datum: 17 November 2024 om 04:45 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: Wat ben je aan het haken/breien?
Bericht van: Magtelt
Onderwerp: Wat ben je aan het haken/breien?
Datum bericht: 03 November 2014 om 16:37
Ik blaas dit onderwerp nieuw leven in.
Ik wilde uit een Patricia een kaftan haken in zigzag patroon, met Fenna. Nu heb ik daar veel kleuren van en van sommige erg veel. Dus ik begon een proefje te haken met een kleur waarvan ik maar 3 bollen heb. Dat werd zo leuk, dat ik nu eerst een zigzagsjaal ga haken voor ik aan de kaftan begin. Natuurlijk heb ik het patroon ietsje veranderd. Er waren afwisselens open en dichte zigzagstokjestoeren met daartussen toeren vasten, maat die doe ik ook in stokjes.
Verder ben ik met poppen bezig, poppenatelier Het warme stoeltje, dat 's zomers Het zonnehoekje heet.
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
Antwoorden:
Bericht van: bep
Datum bericht: 03 November 2014 om 16:48
Ik ben dus nog altijd aan die kleine frutseltjes bezig (haken) maar het einde is in zicht aan het komen, nog maar een stuk of 25. Ondertussen ben ik ook een sjaal aan het haken, kwestie van afwisseling te hebben.
-------------
|
Bericht van: omajan
Datum bericht: 03 November 2014 om 17:39
Ik snuffelde in een oud boekje, heb ik toen mijn moeder is overleden meegenomen , Heet "Met Durable katoen zit u op de goede toer". Er staan allemaal kleedjes in. Ben met 1 ervan begonnen met van dat meerkleurig katoen.Begint er aardig op te lijken.
Mvrgr, Omajan
|
Bericht van: kvdl
Datum bericht: 03 November 2014 om 18:43
- een sjaal bijpassend bij de koalamuts van mijn dochtertje - saaie griijze sokken voor mijn geliefde - het rode autootje van Christel Krukkert voor mijn zoontje (nog wel aan het wachten op rode wol - aangezien het mee in bed moet toch maar niet van de standaard Catania katoen) - een kippenmuts voor mijin nichtje - een trui voor mijn dochtertje
Vroeger was ik maar met één ding tegelijk bezig...
|
Bericht van: Amethyst
Datum bericht: 03 November 2014 om 18:47
Ben nog steeds bezig met het vest met het nona garen, en ja nog steeds met het idioot scheef trekkende voorpand. Was net begonnen met het stuk mouw(wordt meegehaakt in dit patroon)en had die toer af om vervolgens erachter te komen dat ik de meerdering voor de mouw aan de verkeerde kant gedaan heb, nu dus weer uitgehaald.
------------- All true artists, whether they know it or not, create from a place of no-mind, from inner stillness
|
Bericht van: Hobbydoos_gebruiker
Datum bericht: 03 November 2014 om 19:26
Ik ben eigenlijk net klaar met het breien van een vest en nu alleen nog een borduurwerk onder handen (Heaven and Earth). Maar ik ben toch bezig met alweer uit te kijken naar een eventueel volgend project; breien van een sjaal met unicat garen of het haken van een tapestry/mochilla tas. Wie weet!
|
Bericht van: lw1463
Datum bericht: 03 November 2014 om 20:15
Ik brei eindelijk weer eens sokken - met een restje waar ik lang geleden mn 1e sokken mee gemaakt heb (enorm saai grijs grijs wit) als boord en dan verder met comedy kleuren van on line. Nu twijfel ik nog of ik ook een gekke hiel (met ander garen erin) zal maken) ik heb nog tijd om te beslissen. Sok 1 is op toer 21 na de boord en sok 2 op toer 10 in de boord. Ik was haast vergeten hoe leuk ik sokken breien vind en de haarbal klimt op schoot en bijt dan in de naalden anders komt hij haast nooit op schoot !!!
------------- http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/
|
Bericht van: petraco
Datum bericht: 03 November 2014 om 21:00
ik ben bezig met de traktatie van ons zoontje die januari jarig is namelijk 25 schaapjes sleutelhangers aan het breien. Daarna ???? nog vele leuke patroontjes moet gaan kiezen.
|
Bericht van: Lelie
Datum bericht: 03 November 2014 om 21:17
Ik ben m'n sjaal aan het overnieuw breien, nu net iets over de helft Mijn vest (nog steeds...) nog 40 naalden tot mindering, dan nog 45 te gaan. Een olifanten knuffel voor vriendin van mijn moeder Granny van de Scheepjes cal (A) (ik mocht er niet aan beginnen van mezelf, maar ben toch gezwicht) Deken andere cal moet ik nog steeds afmaken Dat zijn wel mijn grote projecten die nog af moeten.
|
Bericht van: carolina2
Datum bericht: 04 November 2014 om 18:23
afgelopen week n kleine jongens trui gebrei (128) donkerrood van wibra met zo'n klein 'spikkeltje' in de wol. erg mooi geworden. voorpand met verschillende kabels, de rest glad maar binnenstebuten in elkaar gezet. nu voor zn zusje n roze vestje, (98) aan het haken met soft van wibra. gaat reuze snel en wordt ook mooi. doe onderaan n rand van granny's
|
Datum bericht: 04 November 2014 om 18:30
oja, ik had nog wat andere zaken op de pennen staan, een tweepersoons deken van handgesponnen wol van bonte schapen, een onderbroek van handgesponnen poll dorset schaap en n hemdje, half wol half kantoen. overbodig om te zeggen dat dat allemaal tot het voorjaar moet wachten omdat de kindertruien voor alles gaan......
|
Bericht van: Janne Marie
Datum bericht: 06 November 2014 om 15:08
Ik ben bezig met de 'over the rainbow' deken (van Hobbydoos: al een tijd niets meer aan gedaan, wil eerst de andere dingen afmaken.) De sjaal 'dreambird', de scheepjes CAL. een ketting van kralen, een cape met manchetten die ik bijna af heb, twijfel of ik er een poncho van zal maken door ook de voorkant te sluiten, of dat ik er knopen aan zet. Deze cape is al wel gehaakt. En ik zit alweer te kijken naar allerlei andere dingen die ik wil maken.
|
Bericht van: simonevv
Datum bericht: 06 November 2014 om 15:16
Voorzichtig begonnen ( na een jaar geen handwerk mogen doen) met rupsje nooit genoeg haken.
-------------
|
Bericht van: geesje
Datum bericht: 06 November 2014 om 15:18
---ik met een niet te tellen creaties bezig ben ---maar wel het aller belangrijkste nl. voor 2 baby"s een mutsje en dasje, voor de feestdagen----dit voor een project voor onze mede-mensen die het niet zo breed hebben en daarna gewoon weer knuffels haken voor veel goede doelen
------------- groetjes geesje
|
Bericht van: Nespa
Datum bericht: 06 November 2014 om 22:29
ik heb net een sjaal afgerond, ik moet alleen de draden van de intersia aan de uiteindes wegwerken en de sjaal blokken, intussen ben ik begonnen aan een hippie hamster van alan dart en hierna maak ik waarschijnlijk de kalkoen van gebreide boerderij dieren
------------- when i smile beware, when i am grinning like the cheshire cat you beter run
|
Datum bericht: 07 November 2014 om 08:34
Ik ben net klaar met een vest en nu heb ik alleen nog een borduurwerk onderhanden!
|
Bericht van: Creananske
Datum bericht: 07 November 2014 om 09:54
Ben bezig met de picotboord van m'n omslagdoek... Het zal spannend worden...mogelijks kom ik er niet en moet ik de laatste gehaakte rij terug uithalen... Ik denk dat ik wat te ver gehaakt heb en wol tekort zou kunnen komen We zien wel.
------------- Groetjes Creananske
|
Bericht van: lidwina
Datum bericht: 07 November 2014 om 09:55
Ik brei een vest. En voorlopig heb ik meer uitgehaald dan gebreid. Ik geloof dat het nu goed is. Daarna moet ik nl de kerstgroep af gaan breien waar ik verleden jaar aan begonnen ben.
------------- Groetjes, Lida. Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
|
Datum bericht: 08 November 2014 om 17:28
Ik ben begonnen met het haken van een zorgenvriendje , met dank aan Claire Haakmuts voor het doorgeven van het gratis patroon van Monique Kwakernaat, dit vriendje moet een voorbeeld worden, als het lukt gaan cliënten en collega's er ook mee aan de gang. Voor wie niet weet waar een zorgenvriendje voor dient, het is een knuffel waar een mond in is gehaakt die dmv een ritsje kan worden geopend . Kinderen kunnen daar briefjes of tekeningen in stoppen met dingen die ze dwarszitten, dit kan helpen bij het verwerkenvan vervelende dingen. Ik werk bij een crisis- en vrouwenopvang. Daar komen ook vaak kindertjes mee die soms veel hebben meegemaakt. We zagen die vriendjes ook in het speelgoedboek van Intertoys, kosten € 16,99, dit past niet in ons budget, bovendien is het leuker om het met elkaar te doen. Als het af is zal ik hem op het forum plaatsen
|
Datum bericht: 08 November 2014 om 18:30
Vandaag een bol Unicat garen ontvangen (kleur druif) en hier ga ik een ajoursjaal mee breien!
|
Datum bericht: 08 November 2014 om 20:08
Omajan, ik had ze ook gezien en meteen gedacht, dat ze zelf te maken zijn. Als je eerst een (voering)zakje aan de rits naait en aan twee kanten van de rits een toer vasten haakt, zal het later makkelijk te bevestigen zijn als mondje.
wat rozengeur.
|
Bericht van: Oepske
Datum bericht: 08 November 2014 om 20:12
Ik ben benieuwd naar het "gehaakt zorgenvriendje" van omajan. Prachtig initiatief! Ikzelf ben eindelijk gestart met het Fenna garen: een gehaakte capuchonsjaal. Het verwerkt heel vlotjes - echt een plezier om te haken! Enige nadeel is dat het zich moeilijk laat uittrekken. De proeflapjes heb ik niet allemaal kunnen recupereren. Die heb ik dan maar eens laten meedraaien in de wasmachine als test. En ze zijn er prima uitgekomen!
------------- Grx
|
Datum bericht: 08 November 2014 om 20:16
Ik was ook net met Fenna begonnen, ik word aldoor verrast door een nieuwe kleur. Het was op zich een simpel haakpatroon, maar ik las het twee maal verkeerd en toen lukte het nog om een paar toeren uit te halen. Maar toen ik eenmaal goed begonnen was met de proeflap, werd het toch maar een sjaal. Ik zit al op 170 cm, ik wil hem minstens 2 meter maken. Het is een open zigzagpatroon heen en een vastentoer terug, een dichte zigzagtoer heen en weer een vastentoer terug, alleen doe ik stokjes in plaats van vasten. Beetje van mezelf beetje van Maggi zei de reclamespot vroeger.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 08 November 2014 om 20:22
Het patroon dat ik volg is me niet helemaal duidelijk. Ik zie wel waar ik uitkom. Uittrekken is geen optie, dus mogelijks wordt het ook een beetje van mezelf...
------------- Grx
|
Datum bericht: 08 November 2014 om 20:49
ik ben blij dat ik niet de enigste ben die nooit een patroon volgt.
ik heb die boekskes en patronen in feite alleen maar voor de 'kijk, da is mooi, en da zou ik willen maken' en daar blijft het dan bij.
ik brei altijd op goed geluk.
-------------
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 10:47
Ja, Bep, het ergste is het bij mij met de poppenkleren, een plank vol boekjes voor de inspiratie. Maar ik zit in de huiskamer met een blote pop, garens, haak- en breinaalden en een centimeter en de boekjes staan één verdieping hoger te niksen in de kast. Leuk voor de heb.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 12:39
Ik ben aan het corner-to-corner begonnen met rode Bianca en de sokken liggen even stil, want gister de kleine hiel gebreid en ontevreden
over het resultaat, dus dat moet even bezinken. Nu had ik steken geminderd door de steken over een gebreide steek te halen
maar ik vind het niet mooi - hmm (denken en ondertussen haken)
------------- http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 13:27
Iw1463, wat is 'het corner to corner'?
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 14:03
carolina2 wrote:
Iw1463, wat is 'het corner to corner'? | Het is hier vaker ter sprake gekomen, ik zal zo even een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=sNrS4s5C8vc" rel="nofollow - linken . Corner to corner is haken, je haakt diagonaal dmv blokjes.
Ik heb 6 bollen Bianca en ik wilde aan een deken voor op de bank beginnen, dus ik dacht waaiers of een zigzag patroon, maar ik wist
niet hoeveel steken ik daar voor op moest zetten. Terwijl ik op zoek was op internet kwam ik weer de corner to corner tegen, daarmee
begin je simpelweg en haak je een driehoek zodra je vindt dat iets breed/lang genoeg is maak je het niet meer breder of langer en
vul je het ontbrekende deel van de driehoek op (voor een sjaal hoeft dat niet eens).
Ik heb wel net zitten rekenen en weet dat ik met 6 bollen geen bankdeken krijg, maar ik heb zat andere kleuren wol boven en
dat moet dan maar helpen om aan het juiste formaat te komen
|
Bericht van: C4th
Datum bericht: 09 November 2014 om 14:32
Ben bezig met mijn vierde mocihllatas... als die af is ben ik er wel even klaar mee
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 14:38
ik ben benieuwd naar die tassen. Dat zijn die toch waar je die letters voor nodig had?
-------------
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 15:01
Lw 1463, als je na 3 bol Bianca kijkt of je op de helft bent, kun je gaan minderen of een heel stuk van een andere kleur diagonaal er tussen haken en daarna weer verder gaan met Bianca voor de andere punt.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 15:21
@bep: Klopt. Ik had in augustus al een tas klaar voor mijn nichtje Lieke. Die is daar in de familie zo goed bevallen dat het neefje en nichtje van de vriend van mijn zus ook zo'n tas wilden. Dus ik in een vlaag van verstandsverbijstering maar toezeggen dat ik het wel zou doen... zucht.
Die voor Lieke had ik al eens onder mijn creaties neergezet:
Die voor het jongetje (Nino) die is (op de voering na) nu ook af:
Persoonlijk vind ik die kleuren mooier.
Nu bezig met die voor het meisje. Daar zit de letter M in, ook zo'n lekkere.
Als die af is ga ik eerst even wat voor mezelf doen, een sjaal of een omslagdoek en dan rond juli ga ik maar eens beginnen met de Mochilla voor mijn nichtje, de zus van het meisje dat hem afgelopen september kreeg. En dan denk ik niet dat ik voorlopig nog zo'n tas ga maken :)
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 15:40
die zwarte is ook schoon ja. je hebt toch ineens een programma geschreven voor de verdeling van de letters? zeker als je er zo vier moest maken. Ze zouden moeten verplichten om de kinderen gewoon hoofdletter i te noemen of kleine letter llll.
-------------
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 15:51
Magtelt wrote:
Lw 1463, als je na 3 bol Bianca kijkt of je op de helft bent, kun je gaan minderen of een heel stuk van een andere kleur diagonaal er tussen haken en daarna weer verder gaan met Bianca voor de andere punt. | Ben al naar zolder gehobbeld en terug en heb 5 bollen royal gehaald. Net de 1e baan ertussen gehaakt. Kijk zo'n corner to corner is kaasie voor wiskundigen en je kunt met een beetje rekenwerk nu al weten dat ik met die 6 bollen een driehoek van 1m35 x 1m35 krijg, dus ik ga vanaf nu 9 rijen Bianca, 1 rij royal haken. En dan zie ik wel weer . . . naar de Wibra fietsen voor meer Bianca ? Zou kunnen, wie weet zie ik die Fenna dan ooit nog een keer
Voor de liefhebbers, de formule van het rekenwerk (n*(n+1))/2 n staat voor het aantal blokjes, als je dus de rij van 20 blokjes af hebt, heb je (20*21)/2 blokjes gehaakt
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 15:53
@c4th, hoogste tijd voor me-tijd zou ik zeggen. Die bruin blauwe is inderdaad heel mooi geworden.
|
Bericht van: engeline
Datum bericht: 09 November 2014 om 16:17
ik ben (als mosterd na de maaltijd) met de eerste AH tas begonnen.en zit te denken om voor een ideetje voor de club,toch ook het engeltje op de kerstbal te maken.Moet niet te lang denken want wil het dinsdagavond meenemen,met een paar kopietjes van het patroon.
|
Bericht van: MariaMaria1959
Datum bericht: 09 November 2014 om 16:46
"Jip en Janneke" voor mijn kleindochter. Het patroon heb ik van Janneke via de mail ontvangen. Nogmaals hartstikke bedankt. De vriendjes worden perfect, nu nog een doosje zoeken en daarbij een fel dekentje haken zodat het een bedje lijkt. Wat zal ons grietje er blij mee zijn. Misschien brengt Sinterklaas het grote Jip en Janneke boek.
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 16:46
lw1463 wrote:
@c4th, hoogste tijd voor me-tijd zou ik zeggen. Die bruin blauwe is inderdaad heel mooi geworden. |
En met bruin blauwe bedoel je dus die zwart/wit/rood/blauwe? :)
|
Datum bericht: 09 November 2014 om 18:47
Bericht van: Amethyst
Datum bericht: 09 November 2014 om 20:05
Ik laat op het moment mijn vest waar ik mee bezig was even links liggen, en ben een shawl aan het haken, wordt meer een decoratieve dan een echt warme, want gehaakt met 1 draad pingo etoile en solomon's knots dus erg luchtig, maar wel erg mooi.
------------- All true artists, whether they know it or not, create from a place of no-mind, from inner stillness
|
Bericht van: bloem
Datum bericht: 09 November 2014 om 20:10
te veel
------------- oant Sjen
|
Bericht van: Goanne
Datum bericht: 09 November 2014 om 20:33
Op dit moment ben ik bezig met knuffels voor kraamkadootjes. Heb een koe gemaakt waar ik alleen nog wat haar op moet maken. Ben nu bezig met een giraffe die alleen nog in elkaar moet, met nog een paar vlekken er op. Daarna moet ik nog een dekentje haken voor een andere baby.
Hopelijk zijn er dan even geen baby's meer op komst zodat ik eindelijk mijn kerststal af kan maken en eens een keer een poncho voor mezelf kan haken.
Heb dus genoeg te doen....
|
Datum bericht: 10 November 2014 om 11:26
Magtelt wrote:
Omajan, ik had ze ook gezien en meteen gedacht, dat ze zelf te maken zijn. Als je eerst een (voering)zakje aan de rits naait en aan twee kanten van de rits een toer vasten haakt, zal het later makkelijk te bevestigen zijn als mondje. |
Ja is misschien ook een optie. Magtelt dank voor het meedenken.
In het patroontje wat gratis bij Claire haakmuts op de site staat, haken ze apart een soort envelopje, dat ga ik eerst es proberen, vanmiddag eerst es naar Emmen kijken of er zulke korte ritsjes zijn 13-15 cm.
|
Datum bericht: 10 November 2014 om 12:21
Aan één kant dichte ritsjes wel, geen ritsjes met twee losse ritseinden voor een jackje voor poppen. IK heb die wel eens door een marktkoopman laten maken.
wat rozengeur.
|
Bericht van: Ien
Datum bericht: 10 November 2014 om 16:28
Hier druk bezig. Daarom al een tijdje niet geweest. Heb een poncho gehaakt voor mijn nichtje haar verjaardag.Heb dezelfde poncho op bestellingstaan voor kleinkind van vriendin van mij. Nu bezig met een truitje als verassing voor de kerst voor mijn nichtje. Een omslagdoek als verassing voor de kerst voor mijn zusje en nog een truitje voor mezelf in de mand liggen. Ben wel zoet
|
Datum bericht: 12 November 2014 om 09:35
Nou mijn cape valt erg tegen, ik vind hem niet mooi. Hij hangt nu aan de kapstok, bij de Mochila tas. Ik denk dat ik hem maar een keer uithaal en er wat anders van maak.
Gisteren had ik de grannies voor deze week af en heb ik heerlijk kunnen breien aan de Dreambird.
|
Datum bericht: 12 November 2014 om 09:40
Ik was begonnen met een kaftan, maar daar kon ik ik met zijn tweeën in, dus ik heb hem uitgehaald (Fenna!) en vandaag begin ik opbieuw.
wat rozengeur.
|
Bericht van: MelissaVE
Datum bericht: 12 November 2014 om 13:22
Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw op het forum en ben ook nog maar net begonnen met breien. Ben net een kleine uitdaging aangegaan en ben bezig met het breien van een tas met zigzag patroon. Zoals deze op Drops staat, maar wil niet zomaar elk patroon kopiëren dus ga de tas ook nog een leuke voering geven en een binnenzak. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, maar wil jullie nu reeds al allemaal bedanken voor die super leuke tips op dit forum. Vond het super moeilijk om van het internet te leren, maar dankzij alle vragen en antwoorden op dit forum ben ik al heel wat stappen verder geraakt in het leren breien.
Grtjs Melissa
|
Datum bericht: 12 November 2014 om 18:26
Ik vind het knap om meteen met een zigzagbreipatroon te beginnen, dat is best wel telwerk neem ik aan, net als bij zigzag haken.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 12 November 2014 om 19:05
Magtelt wrote:
Ik vind het knap om meteen met een zigzagbrepatroon te beginnen, dat is best wel telwerk neem ik aan, net als bij zigzag haken. |
Hoi Magtelt,
Ja om nog niet lang te breien heb ik inderdaad veel gevloekt om dat patroon juist te krijgen, nu heb ik het helemaal door en is het voor mij enkel nog een kwestie van concentreren :) ben wel zeer blij dat ik eerst een proeflapje had gemaakt dan moest ik niet elke keer terug van 0 beginnen :)
------------- Groetjes Melissa
|
Datum bericht: 13 November 2014 om 09:20
Ik ben pas dit jaar aan het zigzaghaken begonnen en het leek wel hogere wiskunde, maar zoals Cruyff zegt: je gaat het pas sien as je het dóórhep, aldoor uithalen, uithuilen en opnieuw beginnen, ineens begreep ik het ritme van de steken en nu gaat het gesmeerd.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 13 November 2014 om 11:10
Magtelt wrote:
Ik ben pas dit jaar aan het zigzaghaken begonnen en het leek wel hogere wiskunde, maar zoals Cruyff zegt: je gaat het pas sien as je het dóórhep, aldoor uithalen, uithuilen en opnieuw beginnen, ineens begreep ik het ritme van de steken en nu gaat het gesmeerd. |
Ja inderdaad , had ik ook. Vind het nu zelfs makkelijk, maar ja logisch ook, heb eerst zeker 10 keer opnieuw moeten beginnen :P. Ben benieuwd wat het leren breien nog voor me in petto heeft, het heeft me al zeker geholpen bij het leren om geduld te hebben... :)
|
Datum bericht: 13 November 2014 om 15:43
ben nu met n jongens trui bezig, middenblauw met blokken en kabeltjes, mt 164 van zo'n reuze grote bol van zeeman, 300 gram voor 1,99
|
Datum bericht: 13 November 2014 om 20:02
Melissa, ken je de luiewijvensteek? Een paar naalden rechte ribbels en dan in een naald elke steek twee of drie keer omslaan. In de volgende naald maar één van die lussen breien en de andere laten vallen. Dat schiet lekker op en het wordt een leuk open kantpatroontje.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 14 November 2014 om 01:52
Magtelt wrote:
Melissa, ken je de luiewijvensteek? Een paar naalden rechte ribbels en dan in een naald elke steek twee of drie keer omslaan. In de volgende naald maar één van die lussen breien en de andere laten vallen. Dat schiet lekker op en het wordt een leuk open kantpatroontje. |
Hallo Magtelt,
Ik had de naam al eens zien staan op garnstudio maar nog niet bekeken. Dit ziet er super leuk uit om eens te gebruiken. Echt super leuk dat mensen spontaan tips geven :) Ik ga hem zeker eens uitproberen! Hartstikke bedankt voor je reactie , zo ben ik weer 1 brei techniek verder :)
|
Datum bericht: 14 November 2014 om 09:04
Ik brei een rood vest. Na voor- en achterpanden helemaal uitgehaald te hebben vol goede moed een ander model begonnen. Wat er fout kan gaan, gaat er fout. Vergeten te minderen, meerderen waar ik minderen moet of omgekeerd, knoopsgaten vergeten, steek fout (is gerstekorrel). Oh ja, zou ik nog vergeten, dacht dat het te groot werd, uithalen, toen te strak, weer uithalen. De voorpanden zijn nu klaar. Tot dit moment heb ik bij het achterpand nog niet uit hoeven te halen!!!! Heb wel pas 7 cm, haha!!!!
------------- Groetjes, Lida. Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
|
Datum bericht: 14 November 2014 om 09:17
Nou Lidwina, zo ben ik ook. Als het niet goed is, uithalen die hap! In ieder geval weer veel succes!
|
Datum bericht: 14 November 2014 om 10:20
lidwina wrote:
Ik brei een rood vest. Na voor- en achterpanden helemaal uitgehaald te hebben vol goede moed een ander model begonnen.Wat er fout kan gaan, gaat er fout. Vergeten te minderen, meerderen waar ik minderen moet of omgekeerd, knoopsgaten vergeten, steek fout (is gerstekorrel). Oh ja, zou ik nog vergeten, dacht dat het te groot werd, uithalen, toen te strak, weer uithalen. De voorpanden zijn nu klaar. Tot dit moment heb ik bij het achterpand nog niet uit hoeven te halen!!!! Heb wel pas 7 cm, haha!!!! |
zoveel geduld heb ik niet. Als ik iets fout heb gedaan,en ik ben al een eindje verder dan zal ik het fout verder doen en daarna een oplossing zoeken. En die kan variëren van in de zak voor spullenhulp, over met naaiwerk er toch nog iets passends van te maken tot in de vuilbak kieperen.
-------------
|
Datum bericht: 14 November 2014 om 15:06
Gisteravond heb ik een muts gehaakt, goh wat is dat leuk werk. Nu had ik een klein beetje garen tekort, kon de klep niet maken. Vanmorgen daarom eens op zolder bij de bolletjes gezocht en ja hoor, heb een kleur gevonden die er volgens mij wel bij past, dan maak ik daar de klep wel mee. Nu heb ik me voorgenomen meer mutsen en hoeden te breien en haken, maar pin me er niet aan vast. Ik ben nogal wispelturig, kan opeens weer iets anders hebben wat ik wil doen.
|
Datum bericht: 17 November 2014 om 12:52
Naast mijn veelkleurige mantel, ik bedoel Fenna kaftan, ben ik corner to corner een poppenbadcape aan het breien, met in één punt een capuchon. Ik ben gewoon recht aan het breien, begonnen met twee steken en elke pen beginnen met een meerdering. Als ik denk dat het groot genoeg is, ga ik aan het begin van elke pen minderen. De capucon hetzelfde begonnen en die ligt even te wachten of hij groot genoeg is.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 17 November 2014 om 16:28
Ik haak een heel leuk popje. Even het vest laten rusten.
|
Datum bericht: 17 November 2014 om 16:35
Het CAL deken is afgewerkt. Capuchonsjaal ook. Nu aan het granny deken verder doen.
------------- Grx
|
Bericht van: breienmaar
Datum bericht: 18 November 2014 om 12:43
nix, nada, haken en breien zit er ff niet in,typen doe k nu met links, een breiarm! kijk hoe je dr aan komt weet ik, maaaaar hoe kom je dr af ?
|
Datum bericht: 18 November 2014 om 12:50
veel typen met links en dan stilletjesaan beginnen oefenen met links haken en links breien. Maar zit je er al niet al veel te lang mee om zoveel pijn te hebben? dat zou toch moeten beteren na een tijdje droog zitten. Ik zou toch maar eens naar uw nek laten kijken dan. Door een mri-toestel en niet door uw kinderen of uw man uiteraard.
-------------
|
Bericht van: kvdl
Datum bericht: 18 November 2014 om 18:30
Hee breienmaar, bij mij is het momenteel een stuk minder. Met Hemelvaart kon ik helemaal niets meer, zelfs autorijden zat er niet in (kon niet meer schakelen), toen ontstekingsremmers gekregen en een paar weken rust. Sindsdien muis ik op de computer met links en met een muis ipv een trackball (waar ik ooit mee begonnen was wegens polsproblemen, ik weet nu dat je daarmee het probleem alleen maar verplaatst van je pols naar je arm), maar belangrijker na tips opmdit forum begonnen met breien op een rondbreinaald en met de draad links. Een hoop gepruts, gevloek en gefoefel in het begin maar uiteindelijk begint het te lukken. Binnenkort mijn eerste op deze manier gebreide sloffen af (ik zal ze trots posten al stelt het niet veel voor) en ik moet zeggen, ben nu al een week of twee volledig pijnvrij. Alleen voor het haken nog geen oplossing gevonden maar als je breienmaar heet is dat waarschijnlijk geen probleem In het verleden behaalde resultaten zijn natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar het proberen waard?
|
Datum bericht: 18 November 2014 om 18:41
Ik ben al aan het minderen met de poppenbadcape. Dat schiet lekker op. Nu die kaftan nog afkrijgen vóór het echt winter is.
wat rozengeur.
|
Bericht van: Lelie
Datum bericht: 19 November 2014 om 12:37
Heb al mijn vestdelen gespannen en liggen klaar, behalve mouw 1. Ik moet nog 15 naalden breien tot minderen en dan 45 naalden minderen voor mouw 2.Dan nog 4 toeren voor de sjaal die ik aan het overnieuw breien ben en afhechten. En ben begonnen met een mochilla tas, waarvan ik bijna de bodem klaar heb.
|
Datum bericht: 19 November 2014 om 19:01
Wat erg, kon niet op het woord 'omslagdoek' komen, moest even terug naar het topic waar Magtelt het over een omslagdoek heeft, om weer te weten hoe het heet.
Maar, in dit wou ik schrijven: Ben vandaag met Zeeman garen begonnen aan een omslagdoek maar vond het niet mooi. Op internet gezocht naar garen, maar dan zat ik weer aan ca 5 euro verzendkosten, grrr. Dan maar even het dorp in naar de handwerkzaak, was vergeten dat die op woensdagmiddag dicht is. Toen maar naar de Big Bazar, moest daar wat dingen hebben, zie ik er mooi gemeleerd garen liggen, ideaal voor de omslagdoek die ik wil maken. Stomme ik, koop ik maar 4 bolletjes a 50 gram, veel te weinig. Nu hopen dat ze deze morgen ook nog hebben anders zal het een kinder omslagdoek moeten worden.
|
Datum bericht: 20 November 2014 om 11:38
Stola mag ook, eventueel pareo, althans volgens mijn puzzelboekjes. Rebosa in het Mexicaans.
Je kunbt een driehoek haken en dan met een andere kleur verder gaan, dat ga ik met de kaftan ook doen, elk pand 3 bollen Fenna en anders verder met één van de kleuren.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 20 November 2014 om 12:20
Had ik ook kunnen doen, maar ik denk dat ik toch wel genoeg zal hebben voor enkel een omslagdoek, als ik kijk wat ik nu al heb gedaan met maar een klein deel van een bol. Ik gok het er maar op. Anders wordt het gewoon een kinder omslagdoek(je).
|
Bericht van: Snowyke
Datum bericht: 23 November 2014 om 20:28
Hey, Ik waag me momenteel aan Rudolf het rendier (haken) en tegelijk een engel uit hetzelfde boekje. (de kerstman is al af) En soms heb ik meer zin in breien en dus probeer ik een lange vest.
Ik vind het heel leuk om te doen, maar soms ben ik gewoon te moe...
|
Datum bericht: 24 November 2014 om 11:40
Het is heel verstandig om breien en haken af te wisselen. En als je moe bent, ga je fouten maken. Lekker vroeg onder de wol en als je vroeg wakker bent, kun je altijd nog een half uurtje haken of breien.
Mijn ene pand is af, het tweede is net begonnen.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 25 November 2014 om 13:55
afgelopen zondag in de kerk zat een mevrouw voor me met n heel leuk vestje aan en ik had natuurlijk alle tijd om te bestuderen hoe dat gemaakt was nu heb ik een vestje opgezet van soft van zeeman samen met gaya van wibra errug roze natuurlijk want ik bbrei alleen voor kleine prinsjes en prinsesjes enfin, geinspireerd door het vest in de kerk ben ik van plan hier n kort vestje van te breien met 3/4 mouwtjes erin daaronder haak ik dan n rand in waaier patroon en onderaan de mouwen ook zoiets erg lekker vind ik dat spul niet breien maar ik hoef niet ver en met pennen 4.5 gaat t best snel yeah, ik heb er helemaal zin in!
|
Datum bericht: 09 December 2014 om 12:06
op de moment ben ik winterhandschoenen aan het haken. 1 ding weet ik al zeker gehaakte handschoenen zijn niet elegant en zullen ook nooit elegant worden.
-------------
|
Bericht van: Cully
Datum bericht: 09 December 2014 om 12:10
bep wrote:
op de moment ben ik winterhandschoenen aan het haken. 1 ding weet ik al zeker gehaakte handschoenen zijn niet elegant en zullen ook nooit elegant worden. |
Als ze maar lekker warm zijn!
|
Datum bericht: 09 December 2014 om 14:09
-------------
|
Datum bericht: 09 December 2014 om 15:22
Mijn sokken zijn gevorderd tot aan de hiel (allebeide er ergens tussenin), de haak deken corner to corner heeft al 2 hoeken en er zitten
al zeker 5 bollen garen in. Nou ben ik aan het kijken wanneer ik bij hoek 3 ben en ik dus kan gaan minderen. In de tussentijd ben
ik aan het rommelen met mijn breiprogramma, want ik heb lonkende Fenna en die wil graag een raglan trui worden.
|
Bericht van: JannieV
Datum bericht: 09 December 2014 om 16:04
De Coast ripple deken van Attic24, maar dan met garens van de Wibra, Zeeman, Hema en de markt. Ik ben bijna 2 weken bezig en al bijna op de helft, het is zo verslavend!
|
Datum bericht: 09 December 2014 om 18:01
Ik heb nog steeds mijn half af rode vest liggen. Maar dat blijft nog even liggen. Ik brei een pop. Doe mee aan een Kal op Ravelry. De romp en het hoofd zijn af. Iedereen dacht dat het een sneeuwpop zou worden, maar ze heeft nu armen en benen gekregen. Die moet ik nu gaan maken. Ook wil ik beginnen aan kersttasjes voor kinderen en kleinkinderen. Komen in de boom met een goede gave er in.
|
Datum bericht: 09 December 2014 om 18:49
Er staan traditiegetrouw sokken op de naalden. En tussendoor haak ik Babyborn kleertjes, die eigenlijk (nog) geen bestemming hebben.
------------- Grx
|
Datum bericht: 10 December 2014 om 09:08
Heel veel engeltjes aan het haken en ze in de houtlijm/half water leggen.worden ze zo hard als een plank.Een donker groene col en muts aan het maken voor dochterlief voor tijdens het werk( dierenambulance,heeft groene werkkleding)Er ligt nog garen in roestbruin/oranje voor een sjaal bij mijn eigen winterjas.Verder veel patroontjes aan het sturen en wol aan het bestellen voor LOL MET WOL.Het loopt als een trein,er zijn gemiddeld elke dinsdagavond zo'n twintig liefhebbers waaronder onze Basil(man 78) die heelijk aan het breien is,Nu is hij bezig met een kussen voor zijn dochter.Leuk! En hij kwekt er vrolijk op los!
|
Datum bericht: 10 December 2014 om 10:36
IK ben poppenkleren aan het haken en breieen ik wacht op bestelde knooknaalden om van mijn laatste Fenna een grote colsjaal te knoken, lekker elastisch, zoeentje die ik over mijn hoofd kan trekken, als er een koude wind staat. Onder mutsen wordt mijn haar statisch en onhandelbaar.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 10 December 2014 om 10:41
? wat zijn knooknaalden? ik draag ook nooit mutsen.ik heb echt geen mutsenhoofd,ik krijg het ervan! haha
|
Bericht van: rijodesign
Datum bericht: 10 December 2014 om 10:43
Ik heb net Olaf de sneeuwpop uit frozen van de haaknaald gehaald.
|
Bericht van: Cully
Datum bericht: 10 December 2014 om 11:06
rijodesign wrote:
Ik heb net Olaf de sneeuwpop uit frozen van de haaknaald gehaald. |
O, leuk, ik ben benieuwd, staat hij in mijn creaties?
|
Bericht van: breienmaar
Datum bericht: 10 December 2014 om 11:39
leuk engeline, dat t zo goed loopt!
|
Datum bericht: 10 December 2014 om 13:42
Knooknaalden zIjn tunische, dus rechte haaknaalden met een oog voor een hulpdraad. Je begint met een ketting van lossen, daarna trek je lussen zoals bij tunisch haken en dan haal je de werkdraad door de lussen en doe je iets magisch, dat ik niet kan uitleggen en dan werk je terug door de lussen. Het is niet zoals bij tunisch dat je bij de volgende toer nog maar één steek overhoudt, je blijft werken met al die lussen. Er zijn op You tube filmpjes van.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 10 December 2014 om 21:04
Ik vond het eruit zien als breien maar dan heel ingewikkeld.
Oja ik kon me niet beheersen, dus naast de deken (die stil ligt) en de sokken (die stil liggen) brei ik nu een trui van Fenna (gekregen van M )
|
Bericht van: petraco
Datum bericht: 10 December 2014 om 21:11
ben nu een simpel engeltje aan het breien. heb net 2 sneeuwpoppen en kerstmannetje gebreid voor de bingo op school
|
Datum bericht: 10 December 2014 om 21:12
De knooklappen lijken op breisels maar zijn heel erg elastisch, nog veel meer dan echte breisels. Dat bevalt me juist zo goed. En ik heb nooit haast, ik zit altijd heel kalm met de naald(en) te rommelen.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 11 December 2014 om 22:46
Heb van Sinterklaas het boekje "autootjes haken"van Christel Krukkert gekregen, ga proberen de volkswagenbus te maken.
|
Datum bericht: 13 December 2014 om 17:03
kheb even n filmpje opgezocht over knooken, vind t er wel leuk uitzien. maar kun je er ook n glad werk mee krijgen of worden het altijd ribbels? http://https://www.youtube.com/watch?v=GyH9TIxiJSo" rel="nofollow - http://https://www.youtube.com/watch?v=GyH9TIxiJSo
|
Datum bericht: 13 December 2014 om 17:07
ben weer n jongenstrui aan t breien. had al n mooie gemaakt met verschillende kabels maar moeder had t jong niet goed opgemeten dus ruim n maat te klein. nu heb ik daar n ander jongetje voor gevonden en voor t 'blote' jong ben ik met frisse moed een ander aan t breien. wel van dezelfde wol want hij vond het prachtig. zal mn best doen het voor de kerst af te hebben. tussen het taarten en broden bakken door, haha
|
Datum bericht: 13 December 2014 om 17:24
carolina2 wrote:
ben weer n jongenstrui aan t breien. had al n mooie gemaakt met verschillende kabels maar moeder had t jong niet goed opgemeten dus ruim n maat te klein. nu heb ik daar n ander jongetje voor gevonden en voor t 'blote' jong ben ik met frisse moed een ander aan t breien. wel van dezelfde wol want hij vond het prachtig. zal mn best doen het voor de kerst af te hebben. tussen het taarten en broden bakken door, haha
| ROFL
|
Datum bericht: 13 December 2014 om 23:34
Datum bericht: 14 December 2014 om 09:05
ROFL
Engels
Afkorting
ROFL 1.(letterwoord) de afkorting van rolling on (the) floor laughing, een term die op internet gebruikt wordt als men iets zeer grappig vindt.
en vermits er geen lachebekje bestaat die over de vloer rolt doet LW het altijd zo. Is nog een tikje plezanter dan al die andere.
-------------
|
Datum bericht: 14 December 2014 om 10:00
bep wrote:
ROFL
Engels
Afkorting
ROFL 1.(letterwoord) de afkorting van rolling on (the) floor laughing, een term die op internet gebruikt wordt als men iets zeer grappig vindt.
en vermits er geen lachebekje bestaat die over de vloer rolt doet LW het altijd zo. Is nog een tikje plezanter dan al die andere.
| Dank je Bep, ik vond jouw uitleg ook erg tof. Net alsof je een spannende film kijkt, zo staccato. Eerst de duiding, het is Engels, dan het is een afkorting enz..
Maar ach ik zal zeggen dat ik de 1e keer dat ik een roffel in de mail kreeg ook moest zoeken naar wat de betekenis was
|
Datum bericht: 14 December 2014 om 10:04
@carolina2, ik moest gewoon heel hard lachen toen ik jouw stukje las. Heb je zo je best gedaan is het kereltje een stuk groter dan jouw trui.
Vind het knap van je dat je probeert nummer 2 af te hebben voor Kerst
|
Datum bericht: 14 December 2014 om 15:20
Ik knook nu ribbels, maar met een andere manier van insteken schijn je een trictsteekachtig lapje te kunnen fabrieken. De hulpdraad is een beetje een probleem, leren veter en plastic koordje gaven een te dikke knoop aan het eind van de naald, om de steken lekker te kunnen schuiven. Ik werk nu met een draadje soft, maar ik wil het gaan vervangen door katoen of heel dun touw.
wat rozengeur.
|
|