Probleem bij tas haken |
Reageer ![]() |
Pagina <1 2345> |
Autheur | |
Chrissie ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 01 April 2020 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 733 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, ik heb nu een scheve streep ik het werk, maar dat is helemaal volgens het patroon. Het ging me vooral om die 136 steken die ik wilde behouden. Anders zou het patroon niet uitkomen als ik aan de hengsels begon.
|
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23722 |
Ga je nu rond haken zonder de halve vaste en de keerlossen? Je kunt een lange dunne draad in een andere kleur vastknopen aan de eerste steek en die dan afwisselend voor en achter het werk meenemen, steeds een toer hoger. Aan het eind kun je dan 1 of 2 halve vasten haken, de draad afknippen en het eindje wegwerken. Of je doet het met de keerlossen en draagt de tas met die scheve streep aan jouw kant.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
Chrissie ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 01 April 2020 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 733 |
![]() |
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8176 |
of .het kwartje is gevallen
|
|
![]() |
|
Gewoon doorzetten dus.
|
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23722 |
Dat gaat zeker lukken. Ik heb het haken en breien pas weer opgepakt, toen ik een kleuterdochter had met een Nenucopop, waarvan de kleertjes erg duur waren. De les op de lagere school was geen succes, ik was zo slecht, dat ik bij de jongens moest achterblijven. Bepaald geen straf, want in plaats van het gepietepeuter mocht ik tekenen of lezen, strips uitwisselen met de jongens. Ik heb samen met een vriendin uit Hemaboeken opnieuw leren breien en haken, ook voor de kinderen, best moeilijk, en nu ontwerp ik zelf poppenkleren, babydekens en omhaaksels voor juten tassen.
|
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
Heb alles uitgehaald en ben opnieuw begonnen. Nu gaat het wel goed, eindelijk, na twee pogingen.
Nogmaals bedankt iedereen. Het lijkt me geweldig om uiteindelijk goed genoeg te zijn om zelf dingen te kunnen ontwerpen. |
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8176 |
Fijn dat je het ontdekt hebt .
Je was niet dom ,alleen een beetje te bescheiden omdat je niet durfde te vragen wat diegene ermee bedoelde . Je kunt hier vragen wat je wilt op handwerk gebied . Waar we alleen een hekel aan hebben, dat ,als je iemand hebt proberen te helpen en daar soms zelf een stukje gehaakt of gebreid of hebt zitten zoeken nooit meer wat van zich laat horen . |
|
![]() |
|
Je was slim genoeg om dit forum te vinden, om onze adviezen te lezen en zelf uit te vinden waar het fout ging. 3x slim = niet dom.
Soms kwamen mensen hier met de vraag: ik heb haken geleerd en ken de steken losse, vaste, stokje, maar wat is nu weer een keerlosse? Ik denk dat dat nu duidelijk wordt uitgelegd in de nieuwe haakboekjes. Er komt echt vaktaal aan te pas. |
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
Ik denk dat ik het heb!
Iemand zei het hier al, maar ik begreep het niet helemaal. Ik sluit iedere toer met een hv in de bovenste van de 2 lossen die als eerste steek gelden. Bij mij is het een gewoonte om bij een losse altijd te proberen om door twéé lusjes te gaan in plaats van één. Anders gebeurt het dat die ene draad zo verschrikkelijk rekt als je 'm niet aantrekt. Alleen, hierdoor kon ik de bovenkant van het eerste half stokje niet meer herkennen. Waardoor ik dus aan het begin van iedere toer een steek miste. Ik voel me slim en dom tegelijk, haha. Ik ben inmiddels aanbeland bij de toer om te beginnen met de hengsels. De zak is toch wel scheef geworden en smaller aan de bovenkant... en mezelf kennende zal ik een scheve tas nooit gebruiken.
Dus ja, waarschijnlijk haal ik het uit en begin opnieuw. Op dit moment is er toch alle tijd van de wereld. |
|
![]() |
|
Dan zien de steken er groter uit. Misschien kijken met een lineaal uit je schooltijd?
Dat probleem zoals met de schuine strepen heb je op een andere manier weer met rondjes haken. Als je dat doet volgens de meeste schema's, krijg je een zeshoek in plaats van een rondje. Na de 5de of 6de toer, kun je dan het beste het aantal enkele vasten in het begin halveren, zodat de meerderingen niet boven elkaar komen. Maar als je met rondjes begint, kom je ons gewoon weer vragen hoe dat het beste gaat. |
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
Ik heb ze geteld. Ben nu bij toer 23 en heb er nog maar 110.
Ik moet nog 10 toeren, dus waarschijnlijk kom ik uit op 100 steken. Ik denk: Tja, als ik die tas eenmaal gebruik, dan denk je nauwelijks nog aan dat er ergens (weet nog steeds niet waar) een foutje in het werk zit. Hoe zie je of je losser bent gaan haken?
|
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14130 |
Heb je inderdaad minder steken? Heb je ze geteld?
Als je minder steken hebt en de tas is niet smaller geworden naar boven toe, ben je waarschijnlijk losser gaan haken. Bij mij is bij de tas waar ik mee bezig ben nl het omgekeerde gebeurd. Mijn tas is smaller geworden. Ik heb het goede aantal steken, ik ben strakker gaan haken. Ik ga ze echt niet uithalen. |
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
![]() |
|
Dat is met alles zo Aldoende leert men ,en van je fouten leer je het meest . En patronen staan soms ingewikkeld beschreven .
Succes laat het nog eens weten of het gelukt is en of je er plezier van hebt |
|
![]() |
|
@Mutti
Misschien zit het zo. Dat zal ik dan bekijken.
Iemand zei hier dat je een schuine streep als toerovergang krijgt bij rondhaken. Dat heb ik, het lijkt alsof er iets verschuift. Ik ben nu bij toer 23 en het is al een aardig grote zak geworden. Als ik mijn handen erin steek en hem zo vasthoud, lijkt hij naar boven toe helemaal niet smaller te worden. Ik begrijp er niets meer van. ![]() Tja, haakinzicht krijg je denk ik alleen maar door het heel veel te doen, toch? |
|
![]() |
|
Ik heb een aantal haaktips opgehesen in Tips en Trucs.
|
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
Je moet natuurlijk tellen welke steek je 135 ste is want je 136 ste zijn die 2 losse
|
|
![]() |
|
Ik denk hetzelfdeals Lidwina schrijft dat je aan het begin van je nieuwe toer een steek overslaat .
Je sluit met die hv in de bovenste van de 2 losse die als eerste steek van de vorige toer geldt . Dan begin je je nieuwe toer met 2 losse dat is weer je eerste steek en dat je daarna een steek overslaat .Die zit misschien een beetje diep weg omdat je met 2 losse begonnen bent en daar een hv in hebt gehaakt . Wat ik wel eens doe is terug tellen .Die 2 losse is je eerste steek en dan ga je je steken terug tellen en dan zie je welke steek je 136 ste is . Dat is dan weer de 1e steek in de toer die je wilt gaan beginnen . Je kunt het gewoon doen op hetaantal steken dat je nu hebt . Terug gaan tellen en dan kijken of de laatste steek de steek is waar je je nieuwe toer wou beginnen Poeh wat een verhaal even voordoen is makkelijker dan het neer zetten |
|
![]() |
|
Graag!
|
|
![]() |
|
Als je een tas of ander ding in het rond haakt en elke toer sluit met een halve vaste en de nieuwe toer begint met keerlossen, dan komt er vaak een scheve streep in het haakwerk te zitten, dan lijkt het net of de beginsteken opschuiven. Daarom wordt vaak geadviseerd om alsmaar rond en rond te haken. In de laatste toer doe je dan die halve vaste om die toer te sluiten. IK doe dat ook vaak omdat je dan in de achterste lus kunt insteken, wat leuke dwarsstrepen in het haakwerk geeft.
Als beginnend haakster zou je in de rubriek Tips & trucs kunnen zoeken naar haaktips. Elke dag een paar tips doorwerken. Ik wil wel kijken of ik er een paar naar boven kan halen. Vaak werd deze rubriek verward met Vragen en zo sneeuwen de tips dan onder. |
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
Reageer ![]() |
Pagina <1 2345> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |