Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotensokken

 Reageer Reageer Pagina  123 5>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 28 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 437
Direct Link To This Post Onderwerp: sokken
    Posted: 04 Februari 2009 om 16:54

Dames,

Ik ben voor de eerste keer in mijn leven sokken aan het breien. Over het algemeen brei ik nogal vast, dus heb ik aan de mevrouw in de winkel nld. 3 gevraagd ipv 2.5. Mijn been van mijn sok lijkt nu wel wat aan de grote kant. Ik heb gewoon rechts gebreid. Komt het allemaal nog wel goed of zou ik beter al opnieuw beginnen?

Groetjes

Nathalie
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 23 Mei 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 14072
Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2009 om 16:56
Sorry daar kan ik je niet mee helpen ik ben geen kousenbreidster
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2009 om 17:36
Leg hem even op een sok van jezelf, dan zie je gauw genoeg of hij te groot of klein is. Aan je voet passen is wat acrobatisch.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1614
Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2009 om 17:41

de boord van de sok kun je het beste 1 recht 1 averecht (het heet ook boordsteek) breien. Dan is het boord rekbaarder. Lijkt heel smal tijdens het breien, maar rekt uit als je 'de sok' aantrekt. 

Heb je een goed patroon??

groetjes,



geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 04 Februari 2009 om 21:14
Ik heb mijn eerste paar tot de hiel in boordsteek 2 gebreid, ze zitten erg lekker.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 28 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 437
Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2009 om 08:18
Ik heb het basispatroon van walhalla gebruikt. Ik zit nu aan de kleine hiel (Hollandse hiel) en daar moet ik telkens wat steken afzetten. Het lijkt nu wel of er gaatjes in komen
Groetjes

Nathalie
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2009 om 08:44

Gaatjes is een veel voorkomend probleem bij sokken. Helemaal bij de eerste is het een eigenlijk onoverkomelijk. Gewoon de draad een beetje steviger aantrekken op die punten. Weet niet echt een oplossing. Mijn eerste sokken hadden ook gaatjes/kiertjes, maar nu zoveel sokken verder komt het prektisch niet meer voor bij mij (soms ook nog wel hoor dan heb ik opeens een gat - deze werk ik dan achteraf gewoon een beetje weg).

Ik maak ook altijd de been met boordsteek.

odette
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2009 om 17:21

Ik ben ook vol goede moed aan mijn 1e paar sokken begonnen en ben nog niet aan de hiel toe, maar ben me er wel in aan het verdiepen. Het patroon wat ik heb gekregen bij de sokkenwol gebruikt de zogeheten boemeranghak. De beschrijving is voor mij niet geheel duidelijke en de fotootjes erbij ook niet echt. bij You tube een filmpje gevonden wara het duidelijker uitgelegd wordt en je ook ziet hoe het gedaan wordt.

Toch heb ik een vraagje. Op een gegeven moment ga je die steken en lusjes soort van gedraaid samenbreien ( lekker duidelijk he  je pakt de steek, dan de lus, en breit ze samen. Maar wanneer moet je daar mee beginnen? dat kan ik in het patroon niet terug vinden. Er staat de 3e en 4e naald herhalen tot alleen de steken van het middelste deel over zijn. Om hoeveel steken moet dat dan gaan? As je vaker sokken breit zal je dat wel op een gegeven moment zien, maar die handigheid heb ik nog niet ontwikkeld

Ik heb 64 steken op staan, dus 32 nodig om aan de hel te beginnen, zover is me het wel duidelijk, maar tot waar ik met die handeling door moet gaan met die lusjes ( omslaan, steek afhalen, werk keren) is mij dus niet duidelijk.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2009 om 18:55
Wow ik heb naald nr. 4 en heb 40 steken opstaan, 20 voor de hiel. Maar ik ken het You tube filmpje niet, ik brei uit Breien voor Dummies, best moeilijk, je moet goed de verklarende woordenlijst voorin lezen en er zit bij de teen een vertaalfoutje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Petra T. View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 21 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 736
Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2009 om 19:15
Originally posted by NaJa NaJa wrote:

Ik heb het basispatroon van walhalla gebruikt. Ik zit nu aan de kleine hiel (Hollandse hiel) en daar moet ik telkens wat steken afzetten. Het lijkt nu wel of er gaatjes in komen


Deze gaatjes kun je voorkomen door stiekum het draadje tussen de 2 onderliggende steken op te nemen en met de volgende steek samen te breien. Zo vul je het gaatje als het ware op.
Geduld kun je oefenen.
www.petriek.blogspot.com
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 05 Februari 2009 om 21:20

dat basispatroon heb ik ook gelezen, maar bij de kleine hiel hebben ze hte over het aantal steken dat je patroon aangeeft, en het patroon wat ik heb gaat uit van die boemeranghie, dus geen idee hoeveel steken ik nodig heb voor die kleine hiel.

maar ik denk als je eenmaal doorhebt hoe het moet het een piece of cake is

filmpjes op you tube, met wat zoeken kwam ik terecht bij de jojo hiel en dat was erg duidelijk, omdat je ziet hoe ze het doet, maar je meot het wel een paar keer goed bekijken en er zelf eigenlijk ook een paar breinaalden en wat garen bijnemen om het te oefenen.

dat ben ik dus wel van plan het eerts even goed te oefenen voordat ik verder ga met mijn sok.

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2009 om 08:49

Je breid een hiel (of het nu een gewone of de boemerang (ook wel jojo) hiel is) over de helft van het aantal steken van je sok . Dus als je in het totaal 60 steken rond hebt gaat de hiel over 30 steken.

Je breid met 4 naalden (5), naald 1 is de naald die begint midden achter, naald 2 en 3 zijn je voorvoet en naald 4 is weer de achterkant.

Je breid een hiel over naald 3 en 4. Dus hier staan dan 30 steken. Als je de jojo hiel breid (dat is met verkorte naalden) brei je dus het middenstuk vaker dan de buitenste steken waardoor er een soort van puntje ontstaat. Meestal ga je door tot je 1/3 over hebt in het midden (in die geval dus 10 steken). Dus dan heb je 2 x 1/3 met omslagen/lusje of hoe je het ook doet in je patroon (er zijn nl verschillende manieren).

Als je een wat puntigere hiel wilt ga je door tot je er 8 of 6 over hebt (steeds met een even aantal eindigen).

Hierna ga je dus weer breder breien en neem je iedere keer een steek met een lusje op, net zo lang tot al je steken met lusjes weer een gewone steek zijn. Let op dat je weer  op 30 steken uitkomt. Dan ga je weer gewoon in het rond breien.

Let wel op de jojo hiel is iets smaller dan een gewone hiel, dus als je brede voeten hebt is de jojohiel niet zo geschikt.

De jojo hiel lijkt wat ingewikkeld maar na een paar keer oefenen is hij heel simpel.

 

odette
Back to Top
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 28 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 437
Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2009 om 09:16

 Zoals ik het nu lees lijkt het allemaal wel heel ingewikkeld.

Ik heb vanmorgen mijn kleine hiel afgemaakt. Het was toch niet zo heel moeilijk eigenlijk. Odette, ik heb je raad opgevolgd en de draad wat strakker gedaan. De paar gaatjes die ik al had, zal ik nadien wel opvullen.

Ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat. Het lijkt zo'n lang stuk voor het hieltje eindigt (grote hiel zeker?). ik heb hem wel nog niet op een andere sok gelegd.

Als hij af is, post ik zeker een foto. Ik ben er nu al heel trots op

Groetjes

Nathalie
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2009 om 11:28

het lijkt mij makkelijker om met de "gewone" hiel, te beginnen, al ga ik ook oefenen op die boomerang hiel.

alleen weet ik dus niet hoeveel steken ik voor die kleine hiel moet gebruiken. voor de sok heb ik 64, dus grote hiel wordt over 32 steken, maar hoelang moet die grote hiel worden, en hoe groot de kleine hiel?

Back to Top
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 28 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 437
Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2009 om 11:55

Bij walhalla vind je ook standaard matenlijsten. heel handig! Daar vind je precies hoeveel steken en hoeveel rijen je nodig hebt voor welke maat.

http://www.walhalla.nl/a%20matenoverzicht_3.pdf

Groetjes

Nathalie
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2009 om 12:19

bedankt, ga gelijk even kijken,

had ik zelf natuurlijk ook kunnen bedenjken, maar ach soms kijk je er gewoon overheen

Back to Top
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 28 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 437
Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2009 om 14:40
het is dus wel w o l h a l l a in plaats van walhalla. Maar dat had je misschien zelf ook al bedacht
Groetjes

Nathalie
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2009 om 15:51

ja ja, daar was ik inmiddels ook al achter. Zonet was ik in "ons "wolwinkeltje" en zei dat ik zat te hannesen met de hiel. Ze vertelde, als je er niet uitkomt kom je maar even langs. Dus het gaat gewoon lukken, maar eerst zelf e.e.a. uitvogelen.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2009 om 17:05
Ik heb ook een truukje voor als de hiel klaar is en je daar langs moet breien. Dan moet je steken aan de zijkant opnemen "en hier en daar één overslaan om te voorkomen dat de voet te wijd wordt". Je moet weer evenveel steken overhouden als bij de boord. Maar dan krijg je gaatjes, dus ik neem bij de eerste pen alle steken op aan de zijkant en kant er dan in de tweede ronde zoveel af dat ik weer op 10 steken per naald zit.

In Breien voor dummies heb je ook verkorte naalden bij de hiel, maar dan moet je de volgende keer de steken voor en na het gaatje samenbreien. Daarna nog een steek breien en dan weer keren, en in de volgende ronde dat gaatje weer wegwerken door de steken aan weerszijden samen te breien. Enz.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 06 Februari 2009 om 17:14

ik moets even een paar keer lezen voor het tot me doordrong wat je schreef :), maar heb het nu door,

inderdaad wat extra steken als het ware opnemen, samenbreien tot je weer bij het oorspronkelijke aantal steken uitkomt.

Ik ga eerst met een restje wol de hiel oefenen, net zolang tot ik het door heb, oefening baart kunst.

Is dat boekje sokken brei je zo erg duidelijk? zit er aan te denken het aan te schaffen. Het is wel zo makkelijk om een boek(je) naast je breiwerk te hebben om een en ander af en toe te checken.

Zo en nu de keuken in om pannekoeken te gaan bakken. Dat kon ik eerst ook niet en nu gaat het me heel goed af, dus voor sokken breien is er ook nog hoop

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.594 seconden.
Lang Yarns