Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotensokken

 Reageer Reageer Pagina  <12345>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2009 om 19:08

maar asl ik het werk keer, blijven er toch nog een aantal steken op de pen staan?

In totaal zijn er 22 steken gebreied en er staan er 32 op de pen, kan nergens lezen wat ik dan zolang met die 10 moet doen?

Back to Top
claudine View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 26 September 2005
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 496
Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2009 om 19:38

Dat geeft niet. Je blijft wel over en weer breien en je neemt iedere keer een steek mee.
Als je aantal steken voor de kleine hiel 10/12/10 is, dan brei je eerst de 10 steken, daarna 11 steken en de 12de steek brei je samen met de volgende steek (dus rest = 10-1). Keer het werk.

1ste steek averecht afhalen, dan 11 steken breien, haal 12 de steek af. Brei volgende steek en haal afgehaalde steek over gebreide steek. Keer het werk.
Haal 1ste steek av af, brei 11 steken, brei 12de steeek samen met volgende steek (9-1). Keer het werk. enz...
UIteindelijk blijven nog je 12ste middelste steken over.
Is het zo wat duidelijker?
Succes.

 

 

Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2009 om 19:44

helaas niet helemaal, maar ik heb op een paar andere breinaalden 32 steken opgezet en ga het op mijn gemak uitproberen, als ik er mee bezig ben snap ik het waarschijnlijk wel.

Ach voor iedereeen is er een 1e keer sokkenbreien geweest, en als ik zo de verhalen lees is het bij weinigen gelijk goed gegaan de 1e keer.

Back to Top
claudine View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 26 September 2005
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 496
Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2009 om 19:49
Je moet gewoon doen wat er staat en er niet te veel bij nadenken. Het zal wel lukken.
Succes.
Back to Top
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 28 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 437
Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2009 om 20:07

Ik zat op hetzelfde punt in de penarie. Ik dacht : 'gewoon doen wat er staat, het niet proberen te begrijpen  en desnoods trek ik het daarna wel uit'. En het lukte...

Is het bij jou ondertussen ook gelukt?

Groetjes

Nathalie
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2009 om 20:21

het is gelukt! eerst even een proeflapje geprobeerd en dat ging goed!

op een gegeven moment spreekt het voor zichzelf,
nu kan ik het op de echte sok gaan doen, en hoe dan verder zie ik dan wel weer, in ieder geval ben ik weer een stap verder.

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2009 om 20:25

Na een tijdje leer je hoe een soki n elkaar zit. de eerste keer is het moeilijkst. Je hebt nl geen idee hoe de sok is opgebouwd.

Even oefenen met een proefje is een goede manier om het te leren, anders blijf je maar je sok uithalen en je wol wordt er dan niet beter op.

odette
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 08 Februari 2009 om 21:53

heb het nu met mijn sok gedaan en het ging prima, alleen vind ik dat het naadje aan de rechte kant zeg maar, waar je een steek over de ander haalt losser is dan het naadje op de averechtse kant waar je de 2 steken samenbreit. Zou het niet handiger zijn om aan die andere kant ook de steken samen te breien?

Back to Top
NaJa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 28 Juli 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 437
Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2009 om 08:15
Vond ik ook! Uiteindelijk komt het toch ook op hetzelfde neer he.
Groetjes

Nathalie
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2009 om 09:23

Aan de ene kant gaan de steken naar links en aan de ander kant naar rechts. Voor de symetrie is het mooier. Maar als jij het zelf mooier en makkelijker vind om beide kanten samen te breien moet je dat gewoon lekker doen.

Als je de sokken eenmaal aanhebt zie je er niks meer van of het nu naar links of naar rechts gaat, terwijl als het losser is valt dat wel op.

odette
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2009 om 12:23

gewoon kwestie dus van een keer proberen :)

volgende punt is de steken opnemen aan de kant van de grote hiel. Daar moet ik volgens de matentabel 16 steken opnemen, maar als ik naar dat stukje kijk kunnen er wel meer steken opgenomen worden. is daar ook nog een handigfheidje voor hoe je dat het beste kan doen? Ahw al breiend opnemen of eerst op een ander naaldje zetten en dan breien? Extra steken opnemen en dan in een volgende pen samenbreien om zo toch aan die 16 steken te komen? een eider zal wel haar/zijn eigen handigheidjes hebben, en ik moet dat ngo allemaal gaan ontdekken wat voor mij het makkelijkste zal zijn.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2009 om 12:27
Ik neem teveel op en kant in de volgende naald weer af i.v.m. gaatjes. Je hebt zowiezo aan elke kant de 1ste steek afgehaald i.p.v. gebreid, toch? Die kun je even op de linkernaald nemen en dan breien.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2009 om 17:07

Het is prima gelukt met de steken opnemen en ben nu met de voet bezig, dat moet geen problemen opleveren.

De vraag betreft dus nu de teen:

 

Teen (donkerrood):

Deze ontstaat door de in de tabel genoemde minderingen.

Minder in de 1e en 3e naald door de twee voorlaatste steken samen te breien. Minder in de 2e en 4e naald door de tweede steek af te halen, de derde steek te breien en de afgehaalde steek over te

halen. - dit is duidelijk, gewoon in elke pen van de toer een mindering, dus 4 steken per toer ( als ik het goed begrepen heb)

Als er nog 8 steken over zijn kunt u een dubbele draad door de steken halen of de steken aanelkaar mazen. U kunt ook de sok (met naalden en al) binnenste buiten keren en de steken paarsgewijs afkanten.

Als ik de tabel goed bekijk en begrijp moet ik na de 1e mindering in de eerstvolgende 4e ronde 1x minderen, daarna in elke 4e ronde 1x, daarna in elke 3e ronde 2x, daarna elke 2e ronde 4x en daarna in elke ronde 6x, als ik dat goed tel komt elke van die rondes maar 1x, maar dat even terzijde, als ik alle steken die ik moet minderen bij elkaar optel, kom ik op 64 steken uit. Daar was ik mee begonnen, waar haal ik dan die 8 vandaan die ik volgens het patroon nog over zou moeten hebben? O ja en de voetlengte tot de teen, vanaf welk punt  wordt dat gemeten?

Vandaag het sokkenbreiboekje bij de plaatselijke boekhandel bestelt, kan ik me helemaal in het sokken breien gaan verdiepen :)

Back to Top
marianneke View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 724
Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2009 om 19:06
Ik meet de voetlengte altijd vanaf de hiel en dan dat klopt bij mij precies.

Het minderen bij een totaal van 64 steken doe je als volgt. De eerste mindering doe je in de eerste ronde dat je aan het gedeelte van de teen begint te breien. Daarna 3 rondes breien zonder te minderen de volgende, de 4de ronde, weer breien met minderingen (dit doe je dus 1 keer)
Vervolgens 2 rondes breien zonder minderen en de 3de ronde weer met minderingen (Dit herhaal je 2 keer)
Vervolgens 1 ronde breien zonder mindering en dan de 2de ronde weer minderen (dit herhaal je 3 keer)
Daarna in iedere ronde minderen totdat je nog 8 steken over hebt (dit is na 7 rondes)

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is, en anders laat maar even weten.

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2009 om 19:09

Gewoon stoppen als je er nog 8 hebt staan. Ik maak de teenmindering altijd anders. Ik ga ongeveer 1 cm langer door met de voet en doe dan 1 toer mindering, 1 toer breien, 1 toer mindering, 1 toer breien enzovoort tot ik het gewenste aantal steken overhoud.

Vanaf het punt van de hiel waar je voet niet meer de grond raakt (als je je voet plat op de grond zet) tot aan het puntje van je teen.

odette
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2009 om 19:14

Ik vond dat opnemen van die steken langs de zijkant ook altijd lastig. Ik nam er altijd te veel op, want ik kon er meeropnemen. ..... waardoor er dan een soort van teveel aan sok ontstond onder aan je voet.

Er is een regeltje hoeveel steken je op moet nemen:  Het aantal steken dat je opneemt is de helft van het aantal steken waarover je de hiel breid.

Kijk de tabel er maar eens op na.....

odette
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 483
Direct Link To This Post Posted: 09 Februari 2009 om 21:46

nu is het wat duidelijker bedankt,

die helft klopt, want de hiel was 32 steken en ik moets er 16 opnemen, ik had iets meer, die heb ik in de volgende ronde "weggewerkt"

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2009 om 07:56
Paar steekjes meer maakt niks uit, als het maar niet heel veel meer zijn.
odette
Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2277
Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2009 om 13:05

Hangt ook een beetje van de voet af.

Voor mensen met een breede wreef of brede voeten kan een paar steekjes meer soms een oplossing zijn.

Voor smalle voeten mag je niet over het aantal gaan.

Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
Keetje View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 08 December 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 76
Direct Link To This Post Posted: 10 Februari 2009 om 16:33

Wat betreft de 'grote hiel' en het aantal steken.

Ik brei altijd de eerste en de laatste 3 steken recht. Dan kun je gemakkelijker tellen hoe hoog de hiel intussen is.

Bovendien haal ik altijd de 1e steek averecht af, dan gaat de draad naar achteren en brei dan de 2e steek dus recht.

De laatste steek brei ik altijd achteringestoken recht.

Als je dit een paar keer hebt gedaan zie je dat er mooie lussen ontstaan die je samen kunt opnemen bij het teruggaan naar 4 naalden en vallen er geen gaatjes. Bovendien heb je dan de goede verhouding en hoef je geen steken weg te moffelen.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk mogelijk heb opgeschreven, dat is best moeilijk, maar misschien met een proeflapje wil het lukken.

Succes!

 

elke dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns