Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Sokkenwol

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Sokkenwol
    Posted: 26 Oktober 2019 om 10:56
Ik maak veel sokken. Tot voor kort kocht ik altijd het garen van een bekend merk zoals scheepjes of zo.
De verhoudingen zijn meestal 60% acryl, 20% wol en 20% polyamide. Prijs rond 3,50 euro.

Nu kwam ik laatst bij de Zeeman de supersoft tegen. 80% acryl en 20% polyamide. Prijs 0,99 euro. 
Natuurlijk weet ik niet door hoeveel kinderhandjes het garen is gegaan of hoe belastend dit garen voor het  milieu is. 

De sokken die ik met dit garen heb gebreid zitten erg lekker, zweten bij ons echt niet meer dan sokken met een percentage wol erin en houden zich tot nog toe goed in de was. Duurzaamheid moet uiteraard nog blijken.

Ook de andere garens van de Zeeman (of Wibra, Action) zijn veel goedkoper dan de klassieke garenmerken. De samenstelling van de garens zijn ook niet afwijkend van de klassieken.

Wat is jullie ervaring met de goedkope garens? 
Waarom juist wel of niet die goedkope garens gebruiken?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 12:43
Het nadeel van "echte sokkenwol" waar een deel polyamide in zit voor de sterkte van het garen, is dat het me vaak veel te veel kriebelt. Zeker het gebied rondom enkels en net daarboven krab ik dikwijls kapot met eigen gebreide sokken. Vandaar dat ik het om die reden afgeschaft heb. 

Wel brei ik dikke sokken voor in mijn houten klompen. Als het kriebelwol is, draag ik daar een dun sokje voor huidbescherming onder. Je moet dan wel rekening houden met de maat van je breiwerk. 

Vorig jaar heb ik van gewone dikke wol (niet speciaal geschikt voor sokken) sokken gebreid voor in mijn klompen. Draagt heerlijk, kriebelt niet. Ik deins er niet voor terug om een goedkoop garensoort te kopen. 

Ik verwacht dat elke wolsoort met synthetische toevoeging op een bepaalde manier belastend is voor het milieu. Hoe ga je met je kleding en je garen om? Je kan materialen hergebruiken, of eventueel inleveren bij kledinginzamelingen i.p.v. in de restafval-container dumpen. 

    
 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 15:25
Ik heb eens wat knuffels gemaakt met de soft van Zeeman, die stonden dan in de vensterbank, daar kon je aan zien dat het niet erg
kleurecht is. Ik ben dol op sokkenwol en heb veuls te veul, als ik op een reis een wolzaak aandoe mag ik van mezelf 1 bol kopen.
Maar wat ik b.v. wel doe  is standaard op MP kijken, bij een bepaalde verkoper die eens in de zoveel tijd opal of invicta voor de helft van de
prijs verkoopt. Dan heb ik geen 1e keuze, maar zelfs dan zitten er soms mooie kleuren tussen.
Verder ben ik voor kleren geen fan van 100% kunststof garens, wel mengvormen b.v. 50/50
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 16:53
Ik maak veel babydekens van soft en supersoft van Zeeman. Hoe ze zich houden weet ik niet, maar dat maakt ook niet uit, als ze maar een jaar of drie vier goed blijven. Meestal maak ik ze zo groot, dat een hangerige peuter er onder kan liggen op de bank.

Ooit had ik van Saskia van Wibra een omslagdoel gehaakt en die heb ik na een jaar of 15 weggedaan naar de kringloop, omdat ik wel eens een andere kleur wilde. Niet omdat hij lelijk was geworden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 22:27
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Het nadeel van "echte sokkenwol" waar een deel polyamide in zit voor de sterkte van het garen, is dat het me vaak veel te veel kriebelt. Zeker het gebied rondom enkels en net daarboven krab ik dikwijls kapot met eigen gebreide sokken. Vandaar dat ik het om die reden afgeschaft heb.

Weet je zeker dat het de nylon is wat kriebelt? Is het niet de 20% echte wol waar je last van hebt?

Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Wel brei ik dikke sokken voor in mijn houten klompen. Als het kriebelwol is, draag ik daar een dun sokje voor huidbescherming onder. Je moet dan wel rekening houden met de maat van je breiwerk. 

Vorig jaar heb ik van gewone dikke wol (niet speciaal geschikt voor sokken) sokken gebreid voor in mijn klompen. Draagt heerlijk, kriebelt niet. Ik deins er niet voor terug om een goedkoop garensoort te kopen.

Dikke sokken in de Klompen, heerlijk. Ik heb maat 45/46. Gelukkig gaan de klompenmaten tot 48. In ieder geval bij mijn klompenboer. Sokken kan je in principe van elk garen maken, maar er is in speciale sokkenwol expres nylon (polyamide) voor de slijtvastheid vermengd. De 20% echte wol is er in om vocht op te nemen en af te voeren, wat het (poly)acryl niet doet. Als je geen zweetvoeten hebt, is garen zonder wol (maar wel met nylon) veel betaalbaarder.

Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Ik verwacht dat elke wolsoort met synthetische toevoeging op een bepaalde manier belastend is voor het milieu. Hoe ga je met je kleding en je garen om? Je kan materialen hergebruiken, of eventueel inleveren bij kledinginzamelingen i.p.v. in de restafval-container dumpen. 
 
Niet alleen synthetische garens zijn belastend, wol komt van dieren en die trekken ook een wissel op het milieu voordat er 1 grammetje wol wordt gewonnen. Bovendien is er voor schapenwol erg veel water nodig om het vet (lanoline) eruit te halen en om verder te reinigen. Maar zoals je al zegt, hergebruik en "de zak van Max" scheelt.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 22:54
Over de kleurechtheid kan ik niets zeggen, de sokken die ik van garen van de Zeeman heb gemaakt komen niet zo vaak in de vensterbank. Ik merk geen verschil in de was.
Op MP kocht ik meestal de Zareska voor ongeveer 2 euro de bol. Bij die verkoper bestelde ik dan van elke kleur 2 bollen. De garens bij de Zeeman kosten dus 99 cent. Echte sokkenwol kent natuurlijk wel meer kleurvariatie dan de Supersoft, of welk ander garen dan ook bij de voordeelwinkels. Nu is het wel zo dat mijn vrouw en ik een zodanige leeftijd, maar vooral smaak, hebben dat allerlei neonkleurtjes  in een te gek streepjespatroon niet echt meer hoeven.
Als ik af ga op de ervaring met het 15 jaar oude knuffeldekentje, zit het met de goedkopere garens wel goed als het over durzaamheid gaat.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2019 om 08:34
Ik heb wel eens de tip gelezen om bij hielen en tenengewoon naaigaren in de zelfde kleur mee te breien voor de stevigheid. Er bestaat ook doorzichtig naaigaren, voor quilten. Ik gebruik dat om kleine knoopjes aan te zetten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2019 om 10:06
Originally posted by Teunis Teunis wrote:

Over de kleurechtheid kan ik niets zeggen, de sokken die ik van garen van de Zeeman heb gemaakt komen niet zo vaak in de vensterbank.
LOLLOLLOL
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2019 om 13:27
Originally posted by Teunis Teunis wrote:

  Weet je zeker dat het de nylon is wat kriebelt? Is het niet de 20% echte wol waar je last van hebt?

Welk materiaal me precies irriteert, weet ik niet. Alleen weet ik dat als er "sokkenwol" op het etiket staat, het meestal kriebelt. Met echte schapenwol voel ik me net als Donald Duck met vlooien.... LOL  

Originally posted by Teunis Teunis wrote:

Dikke sokken in de Klompen, heerlijk. Ik heb maat 45/46. Gelukkig gaan de klompenmaten tot 48. In ieder geval bij mijn klompenboer. Sokken kan je in principe van elk garen maken, maar er is in speciale sokkenwol expres nylon (polyamide) voor de slijtvastheid vermengd. De 20% echte wol is er in om vocht op te nemen en af te voeren, wat het (poly)acryl niet doet. Als je geen zweetvoeten hebt, is garen zonder wol (maar wel met nylon) veel betaalbaarder.

Klompen koop ik bij een tuincentrum van het merk VV. Maat 39 (25CM). Klompen sluiten niet af zoals schoenen dus zweten helemaal niet. Tenminste, bij mij. 

Ooit heb ik niet-kriebelende sokken hier gepresenteerd:

Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Oktober 2019 om 22:56
@Kamilla, ik heb het vermoeden dat het de 20% schapenwol is wat jou kriebelt. Standaard zit in sokkenwol immers altijd schapenwol verweven. De polyamide  kan ik mij namelijk nauwelijks voorstellen dat het kriebelt, dit is gewoon nylon. De supersoft van de Zeeman is 80% acryl  en 20% polyamide (nylon). Dus GEEN wol verweven in de draad. Mocht je weer van die mooie kabelsokken willen maken, het zou een expiriment waard zijn voor 99 cent de bol.
De klompen koop ik bij een winkel een paar dorpen verderop. Het is zo'n ouderwetse winkel voor boeren waar je ongeveer alles kunt kopen wat je nodig bent, van servies naar klosjes touw tot weidepalen aan toe, en inderdaad, ook klompen. Alleen de gele, merk xxx. Liever had ik de JVK, die zijn iets breder in de neus. Maar tja, zelfs in Drenthe worden klompen een schaars artikel.
Zweetvoeten heeft vooral met de werking van de nieren te maken.Een heel complex verhaal, maar niet dodelijk (zolang omstanders bovenwinds blijven) dus er is geen medicijn tegen. Ben je ermee behept dan zijn sokken van synthetisch materiaal niet aan te raden (voeren slecht vocht af) evenals schoenen van synthetisch materiaal. Echte leren schoenen met vooral een leren voetbed, slippers en inderdaad, houten schoenen (Zweedse klompen, onze klompen, Japanse slipperklompen)
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2019 om 10:28

Onze klompenmaker schuurt de klompen voor de huisband iets uit, voor de hoge wreef.

Als kind vond ik knetterende truien veel erger dan kriebeltruien, doe mij maar kriebelwol ik kriebel gewoon terug.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2019 om 10:41
Er is ook breigaren te koop met 50 % bamboe, 25 % katoen en 25 % acryl.

Ik stel me zo voor dat dit ook erg goed werkt bij zweet voeten.
Ik heb er een truitje voor kleindochter mee gebreid, heerlijk zacht en geen kriebels.
Ik weet dat bamboe ook erg sterk is.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Oktober 2019 om 18:59
Als je met superlieve babywol klompsokken gaat breien, moet je je wel bedenken dat houten klompen eerder slijtageplekken geven aan je breiwerk. Maar jouw theorie over schapenwol is me helemaal duidelijk! Ik had ooit sokkenwol gekocht bij de Nederlandse Wolfederatie. Brrrr.... Sick Mijn haren gaan er nog van overeind als ik er aan denk. 

Als een trui bij het uittrekken knettert, bons ik altijd even met een vuist tegen een metalen deurklink. Heel doelbewust de stroom wegsturen. Als je dat niet doet en per ongeluk met de veel gevoeliger binnenkant van je vingers iets aanraakt waardoor de vonken wegspringen, is dat veel vervelender. 

Wat een leuk idee: bamboe! In de middeleeuwen werden vlas en netels ook gebruikt om vezels van te maken. Een plantaardig breiwerk geschikt voor veganisten. Big smile   
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2019 om 09:26
Bestaan die klomp-pantoffels niet meer? Dunne schoentjes, die je aanhield, als je de klompen bij de deur liet staan. Die zorgden dat je niet uitgleed op een pas geboende vloer. Ze waren er tot heel kleine maatjes, voor kindervoetjes, die nog niet in de gewone babymaten pasten, terwijl het kindje al kon lopen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2019 om 11:09
Die ken ik nog wel. Zelf heb ik ze nooit gehad. Ze lijken een beetje op de zogenaamde "Spaanse sloffen" maar dan minder dik. Je moet dan wel een maatje grotere klompen nemen.  
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2019 om 12:07
Bamboegaren kende ik niet.  Even gegoogeld:

"Bamboegaren leent zich goed voor uiteenlopende haak- en breiprojecten, daar het goed ademt en erg duurzaam is. Dit maakt het in het bijzonder geschikt voor sokken, truien en sjaals. Om het garen extra duurzaam te maken wordt het vaak gecombineerd met acryl garen. Een ding is zeker - wanneer u bamboegaren gebruikt hoeft u zich niet snel zorgen te maken over slijtage."

Aldus een site. De prijs van 1 bolletje is echter 5x duurder dan die supersoft van de Zeeman, en dat paartje sokken wat ik er al mee gemaakt heb, houdt zich vooralsnog goed.

Klompenpatoffels kende ik ook niet. In de woonkeuken en de hal hebben we plavuizen liggen, dus ik loop zó met de klompen naar binnen. Aangezien ik moet vegen en dweilen kan niemand mij iets verwijten.😁

Maar terugkomend op mijn vraag, wat is jullie ervaring met de garens van de voordeelwinkels?
Zijn gerenommeerde merken inderdaad 3x beter zodat ze ook 3x duurder mogen zijn?
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Oktober 2019 om 16:34
Ik maak nooit sokken. Of de merkgarens ze 3 keer beter zijn, weet ik niet Teunis, maar wel dat er heel veel meer keuze is in kleuren en garensoorten en -dikte.

Ook vind ik over het algemeen dat het prettiger werken is met wat duurdere garens en het resultaat wat mooier oogt. Maar dat is misschien suggestie.

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2019 om 10:46
Ik denk niet dat gerenommeerd beter is omdat ze duurder zijn. Wel heb je vaak meer keus uit kleuren en soms voelt het gewoon veel fijner.
En dat laatste is 2 keer belangrijk omdat het tijdens het breien langs de vingers komt en later aan je lijf.
De Wibra Fenna gekte met hun garens, zie je nu terug als Wanderlust bij Scheepjes - dat lijkt een beetje de omgekeerde wereld.
Ik koop wel on-line, maar vaak dingen waarvan ik al weet hoe ze "voelen" - de kleur is dan een beetje n gok.
Het is denk ik net als met wijn, je zoekt de wijn die je lekker vindt en die koop en drink je dan - totaal tegen de stroom in.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2019 om 11:12
Het ligt natuurlijk aan je smaak ,maar ik vind de kleuren van merkgaren mooier .

Ik koop zelf geen garen meer ,maar mijn dochter wel en samen kijken we dan naar aanbiedingen van merkgaren en die zijn er heel vaak .

Ik vind wel dat iets van merkwol vormvaster is dan die van

goedkope wol ,dus het is ook belangrijk wat je er van gaat maken . Ooit heb ik eens een trui gemaakt van goedkope wol en dat werd een jurk .

Een kussenovertrek echter is nog prima .

Een voordeel van die goedkope zaken is wel dat het altijd terug mag ,wel uitkijken dus naar de verfbaden .


Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2019 om 11:26
Ligt het aan mij of gaat de goedkopere sneller pillen?
Met goedkoop garen ben je wel geneigd om sneller weer een andere trui of zo te maken en voor dingen voor kinderen valt er voor goedkoop te kiezen, ze groeien eruit voor je het weet.
Maar voor een lastig en bewerkelijk patroon kies is ik voor duurder, omdat het teveel werk is om het snel af te danken.
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.578 seconden.
Lang Yarns