Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Sokkenwol

 Reageer Reageer Pagina  <123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Oktober 2019 om 16:30
Originally posted by Teunis Teunis wrote:

Maar terugkomend op mijn vraag, wat is jullie ervaring met de garens van de voordeelwinkels? Zijn gerenommeerde merken inderdaad 3x beter zodat ze ook 3x duurder mogen zijn? 

De door mij eerder genoemde kriebelige sokkenwol van de Wolfederatie was een topkwaliteit. Onverslijtbaar. Met andere duurdere merken sokkenwol heb ik geen ervaring.

Wel heb ik de ervaring met het breien van truien dat dure wol beslist niet minder gaat "pillen" (pluizen vertonen).   
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 12:22
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze wel eens van een en dezelfde fabriek konden komen .

Ik vind alleen dat er zo weinig kleuren in zijn ,dat vind ik jammer .

En dan heb je een kleur die je bevalt en dan is die er de volgende keer niet meer .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 15:47
Als ik een nieuwe kleur soft of supersoft zie, sla ik die meteen in. Zo heb ik een aardig assortiment opgebouwd. Want inderdaad, het vak met die wol is maar klein in de meeste Zeelieden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 23:23
De traditionele sokkenwol heeft 60% acryl. 20% nylon en 20% wol.
Die wol zou vocht beter afvoeren dan acryl. Dat is ook zo. 
Acryl voert geen vocht af, maar is warmer dan wol. Dat dan weer wel.
Gelukkig hebben wij weinig tot geen last van zweetvoeten.
Het nadeel van wol, vind ik, is dat het altijd kriebelt.
Dus...

Zolang er een leuk percentage nylon in een garen zit, en geen  natuurwol, is het voor mij prima sokkenwol ;-)

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 08:33
Misschien bestaan er zooltjes, die vocht opnemen. Die kun je na het uittrekken van je schoenen er even uithalen. Onze schoenmaker heeft een hele wand vol zooltjes. Ik heb er nooit goed naar gekeken omdat ik zooltjes van de podoloog heb.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 09:23
Sokken heb ik nog nooit gebreid of gehaakt, ik zie erg tegen het breien van de hiel op. Maar … nu heb ik een patroontje gezien voor het breien van sokken, gewoon op twee naalden, als losse 'lappen', die je dan later aan elkaar moet naaien. Dat lijkt me een leuk alternatief om voor het eerst eens sokken te gaan maken. En daarna 'echte' sokken (met hiel) proberen te breien. Maar … voor mijn eerste pogingen ga ik echt wel goedkoop garen nemen, en pas als het echt goed gaat én als ik het leuk vind om te doen, ga ik met duurdere garens aan de slag. Die zullen best wel slijtvaster zijn.
Verder denk ik dat je ook gewoon geluk moet hebben. Ik heb wel eens dure wol gekocht, die (ondanks dat ik me goed aan het wasvoorschrift heb gehouden) toch ging pillen, en een goedkoop soort heb ik nog steeds. Een keer (schrik niet: ik praat over bijna 30 jaar geleden!!!) garen van 'middelmatige prijs' gekocht, en … de trui die ik ervan heb gebreid, draag ik nog steeds. Vorige week gewassen, gewoon in de machine, en je ziet de leeftijd er niet aan af. Indertijd als 'super-slobbertrui' gebreid, in die kleine 30 jaar wel wat bijgekomen, nu als 'gewone slobbertrui' nog steeds een van mijn favorieten :).

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 09:54
De hiel breien van een sok is niet moeilijk en het breekt mooi de sok in 2-en zodat er geen verveling toeslaat. En er zijn hele goede utoeb filmpjes.
Het is een kunstje en het is te leren en ik vind het altijd leuk om te doen, je breit en opeens gaat het breiwerk een andere kant op - magisch.
Wel neem ik de steken alleen op bij goed licht en zonder de lenzen in, maar dat is de ouderdom LOL
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 10:10
Misschien is het inderdaad een kwestie van gewoon maar eens aan de slag gaan en met behulp van zo'n filmpje zien waar het schip strandt (of niet, het kan natuurlijk meevallen). Lijkt waarschijnlijk moeilijker dan het is, en net als met alles: oefening baart kunst.
Ik heb ergens leuke sokkenwol gezien op internet (maar weet niet meer zo gauw wáár). Als je daarmee sokken ging breien, ontstond er automatisch een soort jacquard-motief in. Maar ik vraag me altijd af of het dan wel mooi wordt, want dat zal toch ook afhankelijk zijn van de maat? Daarom eerst maar eens met goedkoop garen aan de slag, en eens kijken bij Wibra/Zeeman of zo. Eerst mijn lopende projecten afmaken (haha, ik wil altijd van alles tegelijk gaan doen), en dan tóch gaan proberen, want het lijkt me gewoon heel gaaf om zelf sokken te kunnen breien. Ik draag graag gebreide sokken. Vroeger had je van die handwerkclubjes en de dames breiden dan sokken op bestelling, maar ja, dat zie je steeds minder. Mijn moeder heeft ook heel wat paren voor me gebreid, en ik heb ze altijd helemaal 'afgedragen' totdat ze écht versleten waren...
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 10:18
Mijn man draagt altijd lange kousen tot aan de knie .

Die kon je vroeger wel kopen ,maar die waren meer voor " heren "

Ik breide ze dus ook zelf . De benen gingen niet stuk ,maar de voeten wel .
Die gingen eraf en aan de benen kwamen weer nieuwe voeten .
Hij draagt nu steunkousen met voet dus dat hoeft niet meer.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 14:04
Ik vind het ook leuk om te zien ,maar ik begrijp echt niet hoe het kan .




Er staat toch echt dat je een trui in diverse maten kan breien ,maar ook al brei je in het rond, je zal toch ergens je draad af moeten knippen .en weer opnieuw moeten beginnen .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 14:12
Met een stopei is een klein gaatje zo gepiept .

Voor een gat in een mouw gebruikte mijn moeder een maasbol Bij gebrek aan beter deed ze dat ook wel met een andere kleur ,pimpen zouden we nu zeggen .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 15:01
De hiel heb ik van moeder leren breien en is sterk en werkt goed. De eerder genoemde kriebelwol heeft vooral invloed op je onderbenen boven je enkels. Als je de voet van echte sokkenwol breit en de boord met een leuk bijpassend kleurtje van supersoft, dan krijg je alsnog sterke sokken in bijvoorbeeld houten klompen.


Originally posted by Teunis Teunis wrote:

Als laatste, er bestaan yogasokken. Eigenlijk een beenwarmer, dus een 'buis' van onder  de knie tot de voet, dan de helft afkanten en de andere helft een paar toeren breien. Dan het aantal afgekante steken weer erbij maken en de voet breien. 
Bij de tenen afkanten (dus geen hiel breien en geen teen breien). Een echte sok is het niet, maar voor thuis op de bank en in de pantoffels....


Ik wist niet dat het yogasok heette. Ik ken ze vooral van de balletlessen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 15:21
Ik ook ,maar Teun breit er na het delen van de steken nog een stukje bij,en ballet kousen zijn volgens mij alleen een gerimpelde buis .
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 16:51
Uhhh....
Mijn eerste vrouw deed/doet aan yoga en jazzbalet.

Voor het eerste breide ik die yogakousen, gevonden op joeptoep, voor de tweede beenwarmers, de gerimpelde buis om de onderbenen.

Hoe ze dus echt heten en waar ze echt voor gebruikt worden, kweenie.

Hoe dan ook, als alternief voor sokken voor op de bank volstaat het wel, denk ik.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 17:51
Ik heb Breien voor Dummies en daarin werd de tip gegeven om bij de hiel, als je steken aan de zijkant moet opnemen, eerst alle lusjes op te nemen en die te breien en daarna bij de tweede naald af te kanten welke je niet nodig hebt. Meestal staat er in een sokkenpatroon: Neem... steken aan de zijkant op, maar dan kun je gaatjes krijgen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2019 om 10:04
Die wol van katia lijkt mij te dik voor sokken, ik ben gewend dat sokkenwol een verhouding van 100 gram op 420 meter heeft.
Deze bollen zijn wel 250 gram . . . vandaar dat die bollen ook zo duur zijn.
En dat jacquard effect er zijn ook andere merken die dat hebben ik ben een fan van Meilenweit of Opal. Uit 1 bol van 100 gram kun je meestal 1 paar sokken breien of je moet op erg grote voet leven.
 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2019 om 10:05
Gewoon proberen en als je dan hulp nodig hebt, dan is er de doos . . .
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2019 om 11:01
Originally posted by handwerkjuffie handwerkjuffie wrote:

Ja, Teunis, dat zijn ook goede ideeën. Gewoon maar eens heel simpel beginnen en het mezelf dan steeds iets moeilijker maken. Als ik truien en vesten kan breien, moeten sokken ook wel lukken toch?

Ik heb hier niet een patroon van met maten en zo, maar was dit 'patroon' (zie hieronder) tegengekomen, dat moet zéker te doen zijn als eerste ontwerp, en daarna dan maar die met die draai erin, want ik vind het wel lekker om ook iets over mijn voet te hebben. Best vaak kramp in mijn voet, dus lekkere warme sokken schelen wel.


.....Best vaak kramp in mijn voet.....

Is er al eens gekeken naar het kaliumgehalte in je bloed?

Het patroon voor sokken op 2 naalden is goed te doen hoor, alleen de naden, die mogen niet dik zijn, dat verneem je namelijk wel. Mij lukte het niet, vandaar dat ik heel snel op de rondbreinaald ben uitgekomen, en dan 2 sokken tegelijk. Daar zijn ook joeptjoep filmpjes van.

Voor traditionele sokken, heb je hier iets aan?
https://wolatelierknots.nl/sokken-maattabel
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2019 om 11:13
Ik heb in de loop der tijd van elk mij voorhanden zijnde garen sokken gemaakt.

Mijn ervaring is dat het garen Nylon moet bevatten om slijtage tegen te gaan.
Je wilt toch wel dat je sokken een tijdje meegaan, na al je geploeter op de hiel of de teen!

Dik garen is geen probleem. Je aantal steken veranderd, niet de lengte van been en voet.
Het probleem ontstaat pas als je een schoen (en zeker een klomp=geen rek) wil aantrekken!

Het garen met dat leuke motief bevat GEEN nylon, dus in de praktijk erg snel doorgesleten!
Tenzij je die sokken elk jaar rond kerst aan de schoorsteenmantel hangt.


Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2019 om 13:43
@Teunis: Het patroon van jouw website heb ik gedownload en ook de maattabel. Wel fijn, van maat 22-47 en naald 2-4 te variëren, dus daar kun je veel kanten mee op. In combinatie met een of meer filmpjes moet het dan wel te doen zijn. Dank voor deze link.
Klompen draag ik niet en met dikke sokken passen mijn laarzen wel, dus moet op zich geen probleem zijn.

Het garen met motief laat ik voorlopig dus maar met rust, want als dat niet echt sterk genoeg is, is het inderdaad jammer van de tijd, en zo goedkoop is het nu ook weer niet. Gewoon dus met wat goedkoper garen aan de slag, en erop letten dat er nylon in zit, weer iets om rekening mee te houden.

(P.S.: bloed is goed, kramp schijnt een bijwerking te zijn van de cortisone-injecties - prednison. Gaat dus hopelijk nog weer over als die 'rommel' uit mijn lichaam is.)
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns