Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenRoggebrood staat te stomen

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
merino View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Roggebrood staat te stomen
    Posted: 09 September 2009 om 23:00
In een grote pan met kokend water sttat mijn eerste probeersel van het roggebrood recept te stomen. Ik kon geen grof roggebloem krijgen dus het is echt een experiment. Ik heb een soort gebroken rogge korrel gebruikt maar het is misschien te grof. Moest naar de Nederlandse winkel om stroop te halen want de stroop hier is anders, veel dunner en een beetje andere smaak.
Over een paar uur behoort het gaar te zijn.... we zullen zien. Ik houd jullie op de hoogte. Voor de meeste mensen geen interressant onderwerp maar ik vind het leuk om jullie het resultaat te laten weten.

Groeten,
Annelies
Ik brei in Canada
Back to Top
caelum View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 September 2009 om 23:06
hihi nou hoi annelies ik ben nog wel even online bij jou is het natuurlijk een heel andere tijd als ik straks nog wakker ben zal ik even terugkomen om te kijken of het gelukt is!!! Ben benieuwd, al lust ik geen eens roggebrood .  Veel succes en ik hoop dat ie goed lukt!
Back to Top
merino View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 01:54
Bedankt voor je interesse Duizendpoot. Het is gelukt maar toch niet precies zoals ik wilde. Zal dus een paar dingen moeten veranderen. Het smaakt goed maar niet echt als roggebrood.

\Groeten,
Annelies
Ik brei in Canada
Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 07:55

heb ik nog nooit gehoord mensen die zelf roggebrood maken, maar kan natuurlijk best,

mijn man is gek op roggebrood, is het moeilijk om te maken?

mag ik anders het recept

<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>
Back to Top
corine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 08:02
Ingrediėnten
- 500 gram roggemeel
- 10 gram zout
- 1 flinke eetlepel stroop
- 2 deciliter heet water
Bereiding
Meng het roggemeel in een kom met het zout.
Voeg de stroop en het water toe en meng en kneed het geheel tot een stevig deeg.
Voeg - indien nodig - tijdens het kneden nog 1 of 2 eetlepels heet water toe.
Vorm van het deeg eerst een bal en plat die rondom af tot een soort rechthoek.
Doe het deeg in een beboterde vorm (bijv. een kleine cakevorm of een passend koekblik).
Dek de vorm af met dubbelgevouwen aluminiumfolie (de kant die tegen het deeg aan komt moet eerst worden beboterd).
Bak het broodje ca. 3 uur in de op 125 graden Celcius verwarmde oven.
Of doe het deeg in een vorm voorzien van een goed sluitend deksel en stoom het brood ca. 3 uur boven kokend water.

Informatie over "brea"
Brea is niet uitsluitend een typisch Fries product. Dit soort roggebrood werd in alle noordelijke provincies gemaakt.
Het roggebrood werd in veel combinaties gegeten. Met alleen boter erop was het een būterbrogge, met kaas een tsiisbrogge, met stroop een sjerpbrogge, met aardappel een ierdappelbrogge.
Inwoners van Oudega worden "bakbroggen" genoemd omdat zij hun roggebrood aten met beschuit (bak).
In sommige gevallen werden roggekorrels gebruikt voor andere doeleinden dan eten. Door de korrels te vermalen tot meel en te mengen met onder meer water werd er bijvoorbeeld behang mee geplakt.

Back to Top
pien66 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 09:43

Originally posted by merino merino wrote:

Bedankt voor je interesse Duizendpoot. Het is gelukt maar toch niet precies zoals ik wilde. Zal dus een paar dingen moeten veranderen. Het smaakt goed maar niet echt als roggebrood.

\Groeten,
Annelies

ben benieuwd hoe je volgende pogingen gaan. Ik moet wel zeggen dat ik roggebrood nooit zou gaan missen, het is niet mijn favouriet

Groeten Jacqueline
Back to Top
*Ina* View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 10:45
jammer dat het niet echt geworden is wat het moest zijn maar wie weet de volgende keer beter hé
Groetjes Ina
Back to Top
puren View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 10:56

wat goed van je om het in elk geval te proberen! ik heb laatst alle ingredienten in huis gehaald om zelf fryske dumkes te maken (duimpjes, een soort koekjes) maar het is er nog niet van gekomen. Mijn mannetje en dochter zijn gek op die koekjes dus heb ik maar weer kant en klare meegenomen uit Nl, gaat wel zo snel!

eet smakelijk van je brea!

groetjes Ria

Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 11:14
Ik hoop voor jou dat het de volgende keer beter smaakt. Of blijft het bij deze ene poging?
Groetjes Teunie
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 11:28
Volgende keer beter
Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 12:59
Originally posted by corine corine wrote:

Ingrediėnten
- 500 gram roggemeel
- 10 gram zout
- 2 deciliter heet water
Bereiding
Voeg de stroop en het water toe en meng en kneed het geheel tot een stevig deeg.
Doe het deeg in een beboterde vorm (bijv. een kleine cakevorm of een passend koekblik).
Dek de vorm af met dubbelgevouwen aluminiumfolie (de kant die tegen het deeg aan komt moet eerst worden beboterd).
Of doe het deeg in een vorm voorzien van een goed sluitend deksel en stoom het brood ca. 3 uur boven kokend water.

Informatie over "brea"
Brea is niet uitsluitend een typisch Fries product. Dit soort roggebrood werd in alle noordelijke provincies gemaakt.
Het roggebrood werd in veel combinaties gegeten. Met alleen boter erop was het een būterbrogge, met kaas een tsiisbrogge, met stroop een sjerpbrogge, met aardappel een ierdappelbrogge.
Inwoners van Oudega worden "bakbroggen" genoemd omdat zij hun roggebrood aten met beschuit (bak).
In sommige gevallen werden roggekorrels gebruikt voor andere doeleinden dan eten. Door de korrels te vermalen tot meel en te mengen met onder meer water werd er bijvoorbeeld behang mee geplakt.

bedankt voor je recept,kunje roggemeel gewoon in de winkel kopen ?

Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 13:18
Originally posted by merino merino wrote:

Moest naar de Nederlandse winkel om stroop te halen want de stroop hier is anders, veel dunner en een beetje andere smaak.

Maar jullie hebben maple syrup en dat vind ik me toch een partij lekker Dat is hier bijna niet te verkrijgen en als je het ziet is het vreselijk duur.

Groetjes Simone
Back to Top
corine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 17:48
Originally posted by boek boek wrote:

Originally posted by corine corine wrote:

Ingrediėnten
- 500 gram roggemeel
- 10 gram zout
- 2 deciliter heet water
Bereiding

Informatie over "brea"

bedankt voor je recept,kunje roggemeel gewoon in de winkel kopen ?

Weet het niet Tineke.
Back to Top
Tinkerbel View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 18:27

Ben het tijdens mijn zoektocht naar voedingsmiddelen in natuurwinkels tegengekomen

Groetjes
Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 19:22
Originally posted by Tinkerbel Tinkerbel wrote:

Ben het tijdens mijn zoektocht naar voedingsmiddelen in natuurwinkels tegengekomen

bedankt he

Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2009 om 21:23

Leuk Annelies, zelf roggebrood maken. Ik vind roggebrood heerlijk!

Maple syrup is hier ook duur Prideke, volgens mij wel tenminste. Miesschien is het idd bij jullie nog wel duurder!

Boek, is er bij jullie in de uurt niet een molen die meel verkoopt? Ik ga denk ik zaterdag even naar Stiens om meel te kopen. Er ligt hier nog wel wat maar het is bijna op. Ik zou zo snel suikerbrood maken maar nog steeds niet gedaan.

All you need is love.

Back to Top
merino View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2009 om 01:31
Ik weet niet precies hoe roggemeel er in Nederland uit ziet maar hier is het te fijn gemalen om roggebrood van te maken. Ik heb dus iets grovvers geprobeerd maar dat was weer een beetje te grof. Moet nog een keer experimenteren.
Ik brei in Canada
Back to Top
merino View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2009 om 01:35
Nog even terug. Maple syrup is hier ook duur maar omdat het hier vandaan komt denk ik goedkoper dan in Nederland.

Heb ook net ontbijtkoek gebakken. Maar.....
Er is hier geen karnemelk dus heb citroensap bij de melk gedaan. Ook zelfrijzend bakmeel is hier niet te koop dus dat ook zelf gemixed met bakpoeder. Verder zijn koekkruiden in de Nederlandse winkel zo duur dat ik voor die prijs een ontbijtkoek kan kopen dus ook dat zelf gemengd. De ontbijtkoek is net uit de oven. Ruikt heel goed. Zal wel laten weten waar het naar smaakt.
groeten,
Merino
Ik brei in Canada
Back to Top
Iris74 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 12 September 2009 om 18:45
Wat zijn jullie allemaal keukenprinsessen, zeg, petje af!!! Ik heb zelf om heel eerlijk te zijn een hekel aan koken.........! Terwijl mijn moeder en zus ook heeeeeerlijk koken, mij heeft het kookgen overgeslagen, haha!!!
groetjes
Iris
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 13 September 2009 om 16:55
Knap inderdaad. Lijkt me het lastigst van in het buitenland wonen. (op je familie missen na dan) Al die typisch hollandse producten missen. Al ben ik geen fan van ontbijtkoek en maak je mij niet blij met roggebrood...
Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.297 seconden.
Lang Yarns