Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Tutorial: 3-hoek OVERDWARS gebreid! :)

 Reageer Reageer Pagina  123 4>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Tutorial: 3-hoek OVERDWARS gebreid! :)
    Posted: 18 September 2011 om 14:17

Ik geef jullie 2 basisrecepten voor een super makkelijk gebreide 3-hoeksjaal, maar dit keer overdwars gebreid.
Dat scheelt naalden met een enorme hoeveelheid steken en breit heerlijk weg


*Patroon 1 = een patroon in tricot met een rand boven en onder van ribbels
-Zet 6 steken op;
-Brei 6 naalden recht;
-Daarna in de heengaande toer: 2R, uit de 3e steek 1 steek meerderen, steekmarkeerder plaatsen, 3R;
-In de teruggaande toer: 3R, 1A, 3R.

Zo blijf je meerderen in de heengaande toer en in de teruggaande toer tussen de 2 x 3R alle steken averecht breien.

Als je de gewenste lengte van je doek hebt bereikt, ga je minderen. Dan wordt de heengaande toer als volgt:
-3R, recht breien tot 2 steken voor de steekmarkeerder, 2 steken samen breien, 3R.
-De teruggaande toer blijft hetzelfde.


*
Patroon 2 = een patroon in tricot met een gaatjesrand boven en onder
-Zet 6 steken op;
-Toer 1: recht;
-Toer 2: averecht;
-Toer 3: 2R, omslag, 1 afhalen (zonder te breien!), 1R, haal de afgehaalde steek over de laatst gebreide steek, omslag, 2R;
-Toer 4 en alle EVEN toeren: 2 steken R, averecht tot de laatste 2 steken, laatste 2 steken R;*
-Toer 5: 2R, omslag, 1 afhalen (zonder te breien!), 1R, haal de afgehaalde steek over de laatst gebreide steek, recht tot laatste 2 steken, omslag, 2R.

Ga zo door tot je de gewenste lengte van de sjaal hebt bereikt en dan ga je minderen naar de volgende punt.

-De EVEN toeren blijven hetzelfde: 2 steken R, averecht tot de laatste 2 steken, laatste 2 steken R;
-De ONEVEN toeren worden als volgt: 2R, omslag, 1 steek afhalen (zonder te breien!), 1R, haal de afgehaalde steek over de laatst gebreide steek, recht tot de laatste 5 steken, 2 steken afhalen (zonder te breien!), 1R, haal de afgehaalde steken over de laatst gebreide steek, omslag, 2R.

Ga zo door tot je nog 6 steken over hebt en dan afhechten!


*Diverse extra opties:
-
Als je de gewenste lengte van je doek hebt bereikt, kun je ipv direct te gaan minderen ook een gedeelte zonder meerderingen breien, zo krijg je een maanvorm aan de onderkant ipv een punt.

-Wil je een subtiele iets golvende rand aan de onderkant? Dan kun je de 10 steken voor de onderrand met dikkere breinaalden breien.

-Je kunt patroon 1 ook helemaal in ribbels breien en dan een GOLVENDE RAND onderaan breien. Een foto kun je HIER zien.
Dit doe je als volgt:
-Zet 16 steken op;
-2R, uit de 3e steek 1 steek meerderen, steekmarkeerder plaatsen, 10R;

-Daarna ga je beginnen met de golvende onderkant dmv verkorte naalden; brei 10 steken recht, keer het werk, brei 10 steken recht;
-In de teruggaande toer alles recht breien.
-Na iedere heengaande naald 1 verkorte naald breien!


-Je kunt patroon 1 ook helemaal in ribbels breien en dan een RUFFLE onderaan breien. Dit doe je als volgt:
-Zet 16 steken op;
-2R, uit de 3e steek 1 steek meerderen, steekmarkeerder plaatsen, 10R;
-Daarna ga je beginnen met de golvende onderkant dmv verkorte naalden; brei 10 steken recht, keer het werk, brei 10 steken recht; brei 5 steken recht, keer het werk, brei 5 steken recht;
-In de teruggaande toer alles recht breien.
-Na iedere heengaande naald de 2 verkorte naalden breien!

-Je kunt de golvende rand en rufflerand natuurlijk ook aan de onder- en bovenkant breien  Dan zet je 10 extra steken op en brei je de verkorte naalden aan het begin en het einde.


 

Hier zijn wat links naar patronen van makkelijke overdwars gebreide 3-hoek omslagdoeken:

-Een mooie omslagdoek in tricotsteek met direct aangebreide sierrand (makkelijk!) -> KLIK

-Een mooie omslagdoek in ribbelsteek met golvende rand door verkorte naalden (makkelijk!) -> KLIK

-Een mooie omslagdoek in ribbelsteek met een direct aangebreide rufflerand door verkorte naalden (makkelijk!) -> KLIK

-Nog een mooie met sierrand -> KLIK

-Nog eentje met een golvende rand (verkorte naaldjes) -> KLIK

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2011 om 14:31
Hallo Jips, al weer vlijtig geweest!!! Ik heb deze ook
weer opgeslagen, met zo'n basis patroon kun je alle kanten
op, dank je wel,. Groetjes, Lida
Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2011 om 15:10
hoi jips dadelijkeen kopie van gemaakt en in de juist map
geklaseert anders moet ik je weer lastig vallen
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2011 om 15:13
Ach jullie mogen mij altijd "lastig vallen" hoor!
Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
jenny1960 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Juni 2011
Status: Offline
Points: 177
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer jenny1960 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 September 2011 om 20:31
Hoi jips,ik wil deze sjaal proberen toer 4 moet je dan de eerste 2
steken recht breien en de rest averecht en wat betekend de laatste
2a?
Bedoel je 2 laatste steken afhalen?
groetjes jenny
Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 09:36
laatste 2 steken a

wil zeggen averrecht breien
Back to Top
jenny1960 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Juni 2011
Status: Offline
Points: 177
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer jenny1960 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 09:49
Dus je brei de eerste 2 steken recht en dan gewoon de rest van de
pen averecht
groetjes jenny
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 10:03

Sorry Jenny pen 4 is fout, deze moet als volgt:

-Toer 4 en alle EVEN toeren: 2 steken R, averecht tot de laatste 2 steken, laatste 2 steken R;

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
jenny1960 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Juni 2011
Status: Offline
Points: 177
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer jenny1960 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 10:04
Hoi jips,
ik heb de eerste 5 toeren gedaan
Welke moet ik nu blijven doen?
Is dat 4 en5?
Als ik dat weet dan kan ik verder,
Groetjes jenny
Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 10:05
je breid de 4toer normaal alles averrecht dat is toch de
achterkant van de sjaal
maar ik zal het zelf een proberen en dan weet ik je iets te
zeggen
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 10:06

Sorry Jenny pen 4 is fout, deze moet als volgt:

-Toer 4 en alle EVEN toeren: 2 steken R, averecht tot de laatste 2 steken, laatste 2 steken R;

Je herhaalt toer 4 en 5 tot de gewenste breedte van de sjaal en dan ga je minderen

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 10:06



Ik schrijf patronen altijd uit in voor mij begrijpelijke Jip en Janneke taal. Niet dat je de hele doek hoeft te beschrijven, maar de eerste 10 tot 20 naalden is wel handig. Dan heb je het ritme te pakken.

En dan ook vast hoe je vanaf het gekozen midden moet gaan minderen, ook weer 10 tot 20 naalden uitschrijven.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 10:09
toer 4 en 5 blijf je gewoon volgen jenny tot zoveel steken
je nodig hebt

bedankt jips jij was weer vlugger dan ik ,want ik was al
wol gaan zoeken een mijn priemen om een stukje te breien en
kon ik jenny verder helpen
Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 10:13
maar is het dan niet mooier dat
aan de rechte kant vaan de sjaal alles recht breit
en aan de averrechte kant alle steken averrecht dit gaat
toch mooier zijn als je achteraf de boord wil aanzetten of
is het een model zonder boord
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 10:54

Hoi Christine,

Dit is een "kaal" model, echt een basic 3-hoek zonder rand, daarom is bij iedere pen 2R aan het begin en eind, anders gaat de rand helemaal omrollen

Ik wil deze heeeeeeeeeeel groot in het zwart gaan maken (dt je hem echt helemaal om moet slaan en dan van de zwarte pompom wol van Action een rand eraan maken, door deze gewoon met de hand erlangs te zomen! Lijkt me zooooooooooooooo leuk

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
jenny1960 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 19 Juni 2011
Status: Offline
Points: 177
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer jenny1960 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 11:08
Ha ha ha ik hou jullie lekker bezig he, bedankt jips en de andere
dames die mee hebben geholpen.
Ik ga het weer proberen ik heb ondertussen de driehoeksjaal opgezet
en die gaat goed.
ik heb gisteren een onderooglid correctie(wallen) gedaan en ik zie er
niet uit mag niet bukken dus dan maar breien,ben ik tenminste goed
bezig.
Groetjes jenny
Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 11:32
graag gedaan hoor jenny


en jips ik zou dan voorstellen om de ponnen in het orange
te doen dan ben je klaar voor halloween


mijn gehaakte kate sjaal (zwart) is bijna af nog 1kant
ruffel haken en hij ziet er goed uit ik hoop hem vandaag
bij creaties te zetten
Back to Top
okidoki View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer okidoki Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 16:24
ik zou ook nog graag ééntje breien, maar ik geraak niet aan het patroon uit. Je begint met 6st en moet eindigen met 6 st, dan heb je toch een ruit en geen driehoek. Voor jullie zal dat wel een heel domme vraag lijken, maar ik kan het mij echt nie voorstellen wat het gaat worden.
Zoals mijn Kate sjaal, is ook maar een raar gedrocht, ik zit echt met een bobbel in de nek, heb er dus nog geen ruffle aan gemaakt. Ik vrees dat het toch nooit gaat goedkomen.
IS er iemand anders die de Kate sjaal gebreid heeft en hoe ziet het er bij jullie uit?
Groetjes en tot later
Ann
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2011 om 19:19

Nee hoor meid, dit wordt echt een 3-hoek met een rechte bovenkant, hier is de link naar de originele site: KLIK

Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 September 2011 om 08:51

Hoi JIPS ik denk dat jij een duizenpoot bent ,en ik wil al die mooie stukken ook maken en heb maar twee handen, toch leuk hoor wat jij hier allemaal neerzet ik ben parttyme aant werken nu , zalig die vrije tijd, dacht hem in te vullen met verschillende hobby s maar blijf plakken op het hobby forum veeeel leuker ,  lieve groetjes aan iedereen 

p.s.Ook al de andere mensen wil ik natuurlijk bedanken voor al het moois dat hier op het forum komt

WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.641 seconden.
Lang Yarns