Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

van lang geleden

 Reageer Reageer Pagina  <123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2016 om 22:41
Een snelzeiker was een onderbroek zonder kruis. Mijn moeder, van 1913, heeft ze niet meer hoeven dragen. Wel heeft ze nog stoffen, dus geen tricot stof, oftewel interlock, gedragen. Zij wist wel dat haar moeder ze heeft gehad. Ik meen dat zo'n ding nog ergens bestond toen ik klein was. Moet je je een beetje voorstellen als een wikkelrok met pijpen. Achterpand, 2 pijpen die overgingen in lange flappen die over elkaar geslagen werden. Daar zat aan beide kanten een lint aan dat dan om het lichaam werd gewikkeld en gestrikt. Mijn moeder heeft altijd verteld dat ze blij was dat er interlock kwam omdat het veel warmer was dan de gladde katoen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2016 om 22:57
die maandverbanden ken ik ook nog, zo'n flodderke stof dat ge dan met 2 toespelden (veiligheidsspelden) in uw onderbroek moest vastmaken.

Ik denk dat mijn grootmoeder die snelzeikers nog lang gedragen heeft. Was handig voor op het veld te werken van smorgens tot 's avonds.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 10:52
Lidwina . Ik heb het op 300 geprobeerd . ,maar ik loop bij pen 5 vast daar kan ik niet meer van maken .

Heb m'n borduurloep nog geprobeerd ,maar verder dan draden kruisen kom ik niet .
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 11:09
Maandverbanden ken ik van badstof Bep met daarin een opgevouwen oude theedoek als vulling . De lange kant was open
Ze hadden knoopsgaten aan de voor en achterkant en je droeg een gordeltje met knopen om ze te bevestigen

In de eerste wegwerp verbanden moest je in de uiteinde ,een soort gaas ,een knoop leggen en die kon je dan in een jarretel haakje vastmaken . Je had het idee dat iedereen die knoop kon zien zitten .

Snelzeikers ken ik niet Wel kakkebroeken die hadden aan de achterkant een split . Even hurken en klaar was Kees .

Directoire was nog een redelijk gewoon woord . Ik weet nog dat we er ,bij onze geschiedenis leraar, 1x om mochten lachen als we bij "Directoire en Raden " in het geschiedenisboek waren .
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 11:14
Dank je wel Mutti. Klopt helemaal, het is een raar patroon. ik heb ook met een vergrootglas gekeken. Er moet een fout in zitten. Eigenlijk is het ook raar dat je 4 pennen steken moet afhalen en dan ook nog min of meer verspringend. Ik denk dat mijn grootmoeder ook gestaakt is, want op de achterkant staat iets geschreven en dan gaat het over tricotsteek. Het is met potlood geschreven, dus tamelijk wazig geworden en moeilijk leesbaar. Ik moet dit maar bij de onuitvoerbare werken leggen. Of meteen bij het oud papier.

Je hebt het op 300 geprobeerd? 300 keer of 300 steken, zal niet waar zijn hoop ik!!!

Je kunt bij dit patroon wel goed zien hoe wij tegenwoordig verwend zijn. Met alle mogelijk maten en proeflapjes.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 11:33
Nee op 300% denk ik net als bep en ik gedaan hebben - maar de foto is er niet scherp genoeg voor. Op 300% vergroot wordt het wazig Geek
Kun je proberen het in 2 delen te kieken en te plaatsen zodat we wat meer kans hebben . . . want ik vind het er te mooi uitzien voor
het oud papier.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 11:42
Ohh wat leuk! Mijn oma heeft nog een hele stapel Ariadne's op zolder liggen. Vind ik altijd zo leuk om in te bladeren. 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 15:41
Ik heb de afbeelding apart gefotografeerd. Dit zou het moeten worden. Ik ga het toch nog een keer proberen. is toch te gek dat het niet zou lukken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 16:00


gewoon efkes geplakt om te zien wat het verschil is
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 16:04
de kruising is verschillend. Dit is de gesmokte boordsteek 2.

Misschien in die richting denken? En daarom dat het zo smal is

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 16:16
Die av steken kreeg ik ook . Dat zijn die eerste 4 pennen .Maar ik kom in de knoop met het kruisen van die afgehaalde steken . Die moeten naar boven toe als ik het goed begrijp . Ik wil het eigenlijk ook nog wel is op mijn gemak uitproberen ,maar gisteren krijg ik weer een babymutsje in mijn handen gedrukt met het verzoek mam wil je dat breien ,maar dan iets groter en dan van niet kriebelende wol , werd er bij geleverd , Proeflapje geeft al verschil van 1 cm dat word dus rekenen .
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 16:30
ik heb iets gevonden dat zou kunnen helpen. efkes mupload gebruiken




deze kruising lijkt erop. Is van de reuze bijencellen

Ik had ook die averechte die zelfs schuin liepen, maar dan zat ik met die lussen aan de achterkant
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 17:38

Ik heb de foto eens gedraaid. Zou het kunnen zijn dat de foto op het blad ondersteboven staat.
Ik weet wat ik vanavond kan gaan doen!!!
Dank je wel Bep voor alle voorbeelden.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 22:20
Vanavond weer een probeersel gemaakt.
Tot de rode speld met naald 3,5 het laatste stuk met naald 4 gebreid. Met naald 3,5 zijn 20 steken 7 cm.
met naald 4 een beetje meer. Ik denk dat 3,5 mooier is. Maar 96 steken voor het rugpand gaat dus echt niet lukken. Rekenen dus.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
thian View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 Augustus 2016
Status: Offline
Points: 830
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer thian Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 22:34
zo,n badpak werd dat niet wijder in het water
een gehaakte zeker wel dat heft een tante van me geprobeert
en die kwam alles ophoudend het water uit
don't let the little stupid things break your happiness
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 22:35
die 3,5 is idd mooier. De 4 is te los.

96 steken en dan moet je er in totaal nog 30 bij opzetten, om de zoveel centimeter. Dat maakt 126 steken    dus 6 x 7 cm = 42 cm.

Ik kan alleen niet zien of die vest onderaan helemaal toe kan, of dat die een beetje open blijft.
Back to Top
Cozz View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 2937
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cozz Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2016 om 23:30
Wat een leuke woorden leer ik hier :D
Ziet er al goed uit Lida
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2016 om 08:38
Volgens mij heb je de steek te pakken ,maar je draad zou iets voller moeten zijn denk ik met dezelfde pendikte .

Heb je soms uitgehaalde wol gebruikt ??
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2016 om 09:02
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Volgens mij heb je de steek te pakken ,maar je draad zou iets voller moeten zijn denk ik met dezelfde pendikte .

Heb je soms uitgehaalde wol gebruikt ??
Dat heb je goed gezien. Voor het proeflapje heb ik zelfs een bolletje gebruikt dat ik niet ontkruld had. Nu ik weet hoe het patroontje gaat, ga ik het nog met het garen proberen dat al gewassen is. Dat garen is behoorlijk glad geworden. Daarom wilde ik ook een patroontje met een werkje, eventuele ongelijkheden van de draad vallen dan minder op. Dat moet echter nog even wachten, ik ben nl met 2 poppen bezig. Een CAL op Facebook en Kal op Ravelry. Tijdens het wachten op het volgende patroondeel moet ik mij toch niet gaan vervelen!!!!
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Oktober 2016 om 11:55
Mag ik de tekst nog eens zien - kun je die apart plaatsen, want dat kon ik niet lezen
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns