Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenVoor 1970 geboren ?

Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2010 om 20:07
De bakker en melkboer kwamen aan de deur, de schillenman en de voddenman ook. Naar de Cineac voor het nieuws en de tekenfilms of de Dikke en Dunne, een keer voor DE BEATLES. Je stond in de rij tot er plaatsen vrij kwamen en halverwege de rij in de steeg was het loket van een frietkraam, daar kocht je een puntzak friet voor een kwartje, mét mayonaise. En toen ik heel jong was waren er geen supermarkten in de buurt, je moest naar elke winkel apart en weer wachten op je beurt. De slager, de kruidenier, de groenteman. Plakje worst, kapje brood, handje zuurtjes, worteltje en als je thuis kwam had je geen trek meer in je boterhammen. Ik heb de opkomst van de chips nog meegemaakt, het zakje zout was een blauw ineengedraaid papiertje, als je geluk had, anders at je ze flauw op.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2010 om 12:27

ben van 66, dus val nog onder de grens...  Heb veel buiten gespeeld, liep in en uit bij oma en mijn tantes, ja, leuke jeugd gehad... Als ik nu terugdenk aan sommige situaties waarin in verzeild raakte (ben altijd al nieuwsgierig van aard geweest...).... Tja, dan heb ik waarschijnlijk een goed beschermengeltje gehad...

Mij lijkt het of er nu veel meer van de kinderen verlangd wordt, maar aan de andere kant is er ook hulp (no ja, soms dan) voor wie het niet redt... Toen had je pech als je niet was zoals anderen... Ik moet er niet aan denken dat mijn dochtertje toen jong was geweest... Was waarschijnlijk nog moeilijker geweest je staande te houden...  En al vloek ik soms flink op de hulpverlening en dat soort zaken, het is toch al een vooruitgang, al zijn we er nog lang niet...

Back to Top
Dansk View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 02:31
En we gingen op zaterdag ook naar school!!!!
Annemarie
Back to Top
Antonia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 09:52

Ik ben van voor 1940 ...... als wij ruzie hadden werd het gewoon even uitgeknokt  .... en daarna was je weer vrienden . Er kwam geen mes of geweer aan te pas.

Ieder kind had toen nog geen etiketje opgeplakt, je moest gewoon met de rest meedraaien.

Je moest eten wat er op je bord lag, lust ik niet ... kende ze bij mijn thuis niet.

Als je een grote mond had kreeg je een draai om je oren ... als ik ze nu soms hoor !!!!!!.

Maar ik denk dat wij gelukkiger en meer tevreden waren, dan de jeugd nu is.

Als je met z'n allen rond de keukentafel, je beschuit in een pan chocolade melk mocht soppen, of als je ziek thuis mocht blijven van school en je dan een vers sneetje scheurmik met suiker kreeg. Dat was toch het toppunt van verwennerij.

En als je op mocht blijven om naar Paul Vlaanderen te luisteren op de radio.

De poort en achterdeur waren nooit op slot, iedereen kon zo naar binnen lopen.

Het leek inderdaad een andere planeet.

TONY
Back to Top
Mistig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 11:26
Originally posted by Dansk Dansk wrote:

En we gingen op zaterdag ook naar school!!!!
Klopt, ik zat toen in Nijmegen op wat ze tegenwoordig het voortgezet onderwijs noemen en op zaterdagmorgen moest ik 15 km fietsen naar Nijmegen om daar op school de verkeersles bij te wonen  We hadden voor die lessen een jonge leraar en het mooie was dat z'n meisje/verloofde buiten op hem stond te wachten aan de overkant van de school. Als hij het ook maar waagde om haar te kussen kreeg hij fluit en loei concerten over zich heen en dan stond hij daar met een enorm rood hoofd.
Bloei daar waar je geplant wordt.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 14:09
Ja ik ging tot mijn 18e op zaterdag naar school vanwege het grote aantal lesuren voor diverse vakken. Mijn zusje, die 7 jaar jonger was ging naar dezelfde middelbare school en had zaterdags vrij. Natuurlijk, vond ze.

Op straat spelen was inderdaad heel gewoon, ook in Amsterdam. We liepen naar de Bijenkorf en terug stiekum over een stukje van de Wallen. Dat was vóór mijn 12de, daarna speelde ik met vriendinnetjes op een braak stuk land waar later de Rietveld academie is gebouwd bij de Stadionkade. Volgens onze moeders was het daar niet pluis, klopte, wij maakten het daar onveilig. Moet er niet aan denken dat mijn dochter in haar jeugd zoiets had gedaan.

wat rozengeur.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 14:20

en je werd ook nog met de fitspuit behandeld,als je s,avond naar bed ging.even met je hoofd onder de dekens.en pa spuiten voor de muggen.kon je nog tollen opstraat,bussietrap,belletje trekken.dinsdagbonteavondtrein luisteren.galgje spellen. enz,ik ben uit de oorlog en de hongerwinter meegemaakt.tulpenbollen gegeten.zou je nu niet meer zeggen.straatgevechten om de kerstbomen.ik stop want al de herringen spuiten naar boven,maar is wel leuk.

groetjes puck

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 15:26
Wij noemden het blikkietrap. En kun je je voorstellen hoe leuk belletjetrek was bij al die grachtenhuizen? Vooral die met een dubbele trap voor de deur.

Kan één van jullie zich het hoorspel "Annemarieke" herinneren? Over een meisje dat uit een dorp naar Amsterdam verhuist en haar nieuwe vrienden en vriendin. Ik heb nog steeds het boek van Peter Jaspers daarvan.

Schipper mag ik overvaren of Moeder mag ik reizen spelen, en telkens over straat rennen, want auto's waren er amper. Hinkelbaan op de rijweg. Zakje zwartopwit kopen bij de drogist, die dan altijd waarschuwde dat het slecht voor je nieren was.

Ik heb nog altijd het Monopolyspel, dat ik met een kwartje per week bij elkaar heb gespaard. Mijn zusje kocht er snoep voor wat ze met me deelde. En natuurlijk mocht iedereen meespelen, toen ik het eindelijk verworven had. Mijn vader had de telling bijgehouden en nam me mee naar de Bijenkorf, lekker op de roltrap een paar keer, voor we naar de speelgoedafdeling gingen.

wat rozengeur.
Back to Top
lucske View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 19:34
als ik dit allemaal zo lees krijg ik heimwee naar vroeger. Er was niet zoveel verschil tussen België en Nederland. Wij hadden geen auto, te voet of met de fiets, buiten spelen op straat, bij vrienden gewoon binnenlopen, soms even blijven eten als het al laat was, je wassen in een teiltje, later in een galvanisébad gevuld met warm water die uit de put kwam.Waar is die tijd toch gebleven, ik krijg tranen in de ogen als ik eraan denk.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 22:25
Maar ja, internet hadden we nog niet, dus dat is wel een hele verrijking in ons leven. Dat we elkaar leren kennen en over onze jeugd kunnen mijmeren.

wat rozengeur.
Back to Top
Maverisa View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2010 om 23:33
Ik ben dan van 1978 maar heb ook een hoop van die dingen
nog meegemaakt Hier thuis nu ook: geen stortbui? Dan
kan je gewoon lekker buitenspelen, ook met 6 graden vorst
ja. Om er dan achter te komen dat ze bij een vriendinnetje
binnen met de nintendo aan het spelen zijn

En Magtelt? Was het niet Annemaria Koekoek? Of is dat een
ander spel?

Het blijft leuk om aan terug te denken.
Groetjes, Annemieke
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 12:11
Oja, dat speelden we ook, ik herinner me de kreet, maar niet meer de spelregels.

Mijn kleine zus deed ook iets moeilijks met een elastiek dat tussen de enkels van twee meisjes was gespannen. Wij sprongen gewoon touwtje, edelman bedelman dokter pastoor .... Of we haalden een touwtje tussen twee gaatjes in een groot blik door en liepen dan een treetje hoger.

wat rozengeur.
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 15:47
Uit de verhalen van mijn opa's poeliers winkel kan ik me dit herinneren. Het zal de jaren 50 of 60 geweest zijn (ik ben van na 1970).
In Amsterdam had hij zijn winkel en naast hem zat een groentewinkel. Op een dag had de groenteman besloten om eieren te verkopen, mijn oop was zo boos dat hij uit nijd appelmoes is gaan verkopen . Hij vond dat iedere schoenmaker bij zijn leest moest houden. Dat heeft men niet gedaan vandaar alle supermarkten

Wat ik nog herinner uit mijn jeugd en iets wat je nooit meer ziet:
liedjespelletjes!

Als de soldaatjes gaan marcheren, gaan de meisjes oefeningen leren, kadie kada kadie kadie kada.
voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts pad, hakke tenen hakke tenen hoog die benen etc.

of

Ik kom van verre landen,
Me gommegommegommetje,
Ik kom van verre landen,
Me gommetje

Wat heb je voor mij meegebracht,
Me gommegommegommetje,
Wat heb je voor mij meegebracht,
Me gommetje.

Een doos met chocolade,
Me gommegommegommetje
een doos met chocolade,
me gommetje

Uren waren we hier mee bezig. Hinkelen op een zelf getekende hinkelbaan, knikkeren in een met je hakken gegraven putje, springtouwen, elastieken. Zo jammer dat het uit het straatbeeld verdwijnt....
Back to Top
muis28 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2010 om 19:27

ik ben dan van 1976, maar ook ik heb nog veel van deze dingen meegemaakt.

Met je vriendinnetjes op de achterbank van de auto, gewoon los en als het kon met z'n 5-en. Of nog erger in de kofferbak, was nog veel leuker.

Wij hadden helemaal geen computer, wij speelden buiten of straat me tde kinderen in de buurt. Wie thuis was speelde buiten en dat speelde allemaal met elkaar.

Merkkleding, daar hadden wij nog nooit van gehoord. ook niet alle kleding was nieuw, je kreeg wel eens wat van je nichtjes wat nog goed genoeg was voor een ronde of wat.

Vroeger was het allemaal zo slecht nog niet, al denkt de jeugd van tegenwoordig daar anders over.

Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte

Saskia
Back to Top
veertje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2010 om 09:19
Ik ben ook van 1960.
Mijn ouders zijn katholiek , kom dus natuurlijk uit een grooooot gezin met 10 kinderen.
Dus ja al mijn kleren zijn ingedragen door mijn grote zus.
Versleten broeken werden "gekeerd "
Mijn moeder was een kleermakers dochter.

Resten brood werden niet weggegooid.
Een keer in de week at je broodpap met suiker en kaneel.
Of je had "kliekjesdag "MMMMMMMMM

Stoepbandje (of was het bandstoepen ) putten tikkertje ,
kaatsenballen , elastieken twist

T.v konden mijn ouders niet betalen.
Onze buurvrouw had er een en daar mochten we dan wel eens kijken.
En toch zijn we allemaal GROOT geworden.

Applaus voor je zelf

veertje
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2010 om 20:07

En toch.... toch doen de kinderen van tegenwoordig ook verstoppertje, buskruit, anne maria koekkoek, tweeling tikkertje, tikkertje met verlos, voetje van de vloer, mens erger je niet, vier op een rij en al die andere dingen. Echt waar. Ik zie het op school. Kinderen kunnen nog spelen. Kunnen nog luisteren. Schrikken nog als de juf boos is. Alleen vraagt de maatschappij zo ontzettend veel van ze. En wie heeft die maatschappij zo gemaakt? Zijn het niet de volwassenen. Degene naar wie ze moeten luisteren, die de spelcomputer voor ze koopt, die de televisie niet uitzet. Die toegeeft als kinderen er om vragen. Die de snoeppot opentrekt om ze zoet te houden. Dan zijn het niet de pre-70-ers misschien. Laat de jongvolwassenen het gedaan hebben toen de oudere generatie steeds meer op de achtergrond verdween. Maar zolang wij volwassenen kinderen niet leren dat spelen leuk is, dat snoep een extraatje is en dat grenzen er zijn om om te leren gaan met teleurstellingen en verdriet kunnen wij niet van ze verlangen dat ze het beter gaan doen.

Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns