Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vraag over gebreid truitje

Reageer Reageer Pagina  <123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 10:10
Dat heb je als je beginner bent en de dingen nog niet ziet/voor je ziet hoe het moet gaan passen enzo.

Er word aan het eind niet gesproken over hoeveel steken er over moeten blijven. En voordat ik alles moet afkanten moet ik nogmaals 7 steken minderen. Zit echt ook naar mijn voor en achterpand te kijken hoe het dan erin gezet moet worden. Maar dat zicht heb ik helaas nog niet.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 10:43
Ik sta er soms nog steeds versteld van dat iets past. Dit lijkt op een klassieke mouw, die worden langzaam steeds iets breder.
Daarna wordt er vaak sterk afgekant, dan krijg je echt een horizontaal stukje links en rechts en de kop van de mouw is een beetje
een ja wat zal ik zeggen, een heuvel zoals een kind hem tekent. En dat past echt !
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 10:56
Het punt hier is dat hij juist smaller word.
Heb nu 64 steken staan. Moet de komende 6 naalden 2 steken aan beide zijde afkanten. Dat zijn er 24.
Hou ik er 40 over. Daarna op 1 pen 3 steken aan beide zijde. Dan hou ik er 34 over. Dan op volgende pen 7 steken geleidelijk minderen. En dan dus de laatste 27 afkanten.

Ga het gewoon doen denk, en dan zie ik het vanzelf wel. Uithalen kan altijd nog
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 11:14
Inderdaad gewoon doen. Heb de Duitse en Engelse beschrijving erbij gehaald. In beide gevallen schrijven ze dat je aan beide kanten moet afkanten. Wat eigenlijk vreemd is, want aan het einde van een naald is het moeilijk afkanten. Ik heb ook nog eens naar de schema tekening gekeken. Daar zie je dat er een heel platte mouwkop is. Er staan ook het aantal cm aangegeven van de mouwkop. ik zou die maat even vergelijken met mijn maat, klopt het in de lengte, dan zit je goed. Heb jij minder, zou ik die 6 keer 2 steken aan het begin van de volgende 6 naalden doen. Dan kant je daarna aan beide zijden 1 keer 3 steken af. Houd je dus je 34 steken over. Over de naald verdeeld kant je er 7 af en de rest allemaal samen. Drops heeft vaak zo'n platte mouwkop. 
Om het afkanten van de steken wat geleidelijker te laten verlopen, haal ik vaak de eerste steek van de af te kanten steken af en haal hem dan over de volgende gebreide heen.  
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 11:32
Ik ben nu door aan het gaan.
Kant alleen niet af aan beide zijde.
Dat schiet niet op. Maar om wel het juiste aantal steken te houden kant ik aan het begin 2 st af en aan het eind van de nld brei ik 2x 2 steken samen. Das dan -4.

Weet niet of het goed is of en problemen geeft met aan elkaar zetten. Maar daar kom ik vanzelf achter.
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 11:33
Ohhh en bedankt allemaal met het meekijken.
Waardeer ik super
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 11:40
Dat beide kanten zetten ze zo neer om te voorkomen dat je maar aan 1 kant afkant zoals bij een voorpand van een vestje ,maar probeer daar maar eens een term voor te bedenken .
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 11:46
Dank je mutti
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 12:12
Nu ik toch aan het vragen ben.
Ben er nog niet maar ga er wel tegen aan lopen.

Moet straks met kleine rondbreinld 100 tot 126 steken opnemen bij de hals. Heb dit nog niet eerder gedaan.
Met wat voor methode kan ik dit het beste doen?

En het aantal 100 tot 126. Hoe moet ik dit zien??

Leek aan het werk hihihi
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 14:01
Ik vind de engelse tekst beter (cast off for sleeve cap at each side every other row). Ik bedoelde dat de mouw smal begint, dan breder
wordt en dan dus afgekant/geminderd wordt (de mouwkop).
Bij die ca. 100-126 steken geven ze geen maat aan, je mag voor het aantal steken voor een hals altijd wel iets afwijken.
Maar ik zou denken die ca. 100 is voor de kleine maat en die ca. 126 voor de grootste, dus kijk welke maat je maakt en
richt je dan op dat aantal steken. Bij het opnemen van steken neem je van de 4 steken, die je tegenkomt er 3 op.
Of 4 van de 5, als je maar richting jouw streefgetal komt. Ik vind dat niet het simpelste klusje, ik heb vaak wel 2 pogingen nodig.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 19:55
Ik verdeel de hals altijd in een aantal gelijke delen b.v 6 Dan deel je het aantal steken dat je moet opnemen door 6 . In ieder deeltje komt dan dat aantal steken
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2014 om 23:53
Hey meiden bedankt voor de uitleg wat betreft het aantal steken.
Daar kan ik me wat meer een voorstelling van maken.
Maar hoe neem ik deze dan op? dat is me nog niet echt duidelijk.
Zijn volgens mij meerdere mogelijkheden voor. Maar welke is het mooist.
Zag 1 video als voorbeeld, maar dan krijg je een dikke rand aan de binnen zijde. Lijkt mij niet mooi, of hoort dit zo?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2014 om 08:56
je kunt die "dikke"rand eventueel wegwerken door je halsboord meer toeren te geven . Je kunt hem dan naar binnen omslaan en met naaigaren in de zelfde tint vastzetten .
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2014 om 09:31
Oké dat hoort dus zo. Dan weet ik dat.
Merci
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2014 om 09:44
Als het opnemen niet lukt, dan kan je ook gewoon een los boordje breien met het zelfde stekenaantal en dat er later aannaaien .
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 April 2014 om 11:03
Bedankt mutti. Ik ga eens verder op zoek naar filmpjes om te kijken hoe wat en waar
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 April 2014 om 11:30
Ben met de laatste toeren bezig van de tweede mouw en dan kan in elkaar zetten beginnen en steken opnemen voor halsboord.
Altijd weer spannend
Back to Top
Ien View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Ien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 April 2014 om 14:50
Hey hey meiden
Welke steek kan ik het beste nemen met in elkaar te zetten.
Heb de schoudernaden gedaan met de stiksteek. maar geloof niet dat dat super mooi is voor mouwen aanzetten en zijnaden.
Heb te maken met kantsteek. Beiden rechts beginend en rechts eindigend.
Heb al verschillende filmpjes gezien, maar wat is het mooist?

Patroon geeft aan sluit vlak langs 1 kantst.

Hoor graag tips :)
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 April 2014 om 15:26
Ik denk toch dat stiksteek de beste op lossing is Echt rechte naden doe ik nog wel eens met de "matrassteek" .

Ik gebruik met de stiksteek wel altijd naaigaren in de kleur van je breiwerk of als dat er niet is een draadje borduurzijde (DMC b.v )
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 April 2014 om 15:34
Zijkanten --> matrassteek (google afbeeldingen)
Steeds tussen de 1e steek en de kantsteek in zodat de kantsteek straks binnen zit.
Een paar steken maken, aantrekken, enz enz.

Schoudernaden, als je een zware mouw hebt, kun je vaak beter de steken niet afkanten maar op een hulpnaald zetten.
Als je klaar bent brei je voor en achter aan elkaar. Geen of lichte mouwtjes kun je b.v. kitchener stitch gebruiken
Hoe ze dat in het nederlands noemen weet ik eigenlijk niet.

Ik zou zelf eerst de mouwen aan de panden vastmaken en dan later het lijf en de mouw als 1 lange zijnaad dichtmaken.
Anders zit je straks te prutsen om die mouwen erin te krijgen.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns