Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

zelf wijn maken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: zelf wijn maken
    Posted: 10 December 2019 om 12:50
Is zelf wijn maken moeilijk?

Nee, beslist niet. En het is ook niet duur. 

Benodigdheden, buiten het normale in een keuken:
Een grote fles of afsluitbare pot, zelfs een emmer met deksel is mogelijk.
Een dun slangetje
Fruit
Suiker
(bakkers)gist.

Recept:
1. Maak het fruit klein, zo klein als mogelijk is. Gebruik een pond fruit per liter wijn.
2. Doe dit in de fles, pot of emmer. Vul aan met water.
3. Doe er suiker bij, 250 gram per liter vocht.
4. Doe er gist bij.
5. Sluit de fles, pot of emmer zodanig af dat er wel 'lucht' uit kan, maar er niet in.
6. Laten staan tot de gist klaar is.
7. De wijn van de droesem scheiden.
8. Genieten van je eigen wijn.

Moeilijker dan het dingetje bij punt 5 kan ik het echt niet maken. 

Wat gebeurt er in de fles?
De gist eet de suiker op, piest alcohol en poept CO2 uit. Die CO2 moet ontsnappen uit de fles (pot of emmer), vandaar dat die niet luchtdicht mag worden afgesloten. De alcohol blijft uiteraard in de vloeistof. De suiker verdwijnt in z'n geheel en wordt in gelijke delen omgezet. De aanwezige fruitsuikers zijn door de verdunning verwarloosbaar, vandaar dat je suiker in de vloeistof moet oplossen. 

Nu punt 5.
Hoe sluit je de fles, pot of emmer af?
In de flesopening, middels een gaatje in de potdeksel of emmerdeksel,  doe je het slangetje met een prop watten. Het slangetje leidt je naar beneden naar een fleje met water. Daarin komt het uiteinde van het slangetje. Dus onder water. Aan de ene kant (wijn) dus in de lucht tussen de vloeistof en de opening, aan de andere kant onder het water.
Als de gist gaat werken komen er belletjes in dat flesje. Stoppen de belletjes, dan is de wijn klaar. Direct door naar punt 7.

Punt 7:
Neem een schone emmer, liefst 1 die nergens anders voor wordt gebruikt, en zeef de wijn door een schone doek. Dan de fles, pot of emmer omspeolen en de wijn daarin terug. Nu de wijn wel luchtdicht afsluiten. Je kunt een kurk in de flesopening doen (of in het gaatje van de deksel). Dat zeven van de wijn herhaal je op gezette tijden, totdat deze helder genoeg is voor jou. De geklaarde wijn kan in oude, omgespoelde, afsluitbare wijnflessen bewaard worden. Langer bewaren kan de smaak aanmerkelijk verbeteren. 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 16:25
Je hebt toch ook echte watersloten daarvoor ?
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 December 2019 om 23:13
Natuurlijk zijn er watersloten, rubber kurken met gat voor dat waterslot en speciale (mand)flessen.
Er zijn zelfs grote plasic tonnen (50 liter) met waterslot en aftapkraantje.
Er zijn speciale zeven en overhevelingsapparaten (om de wijn van de droesem te scheiden).
Er zijn tafelpersen en fruitkneuswalsen.

Maar om het eens te proberen is het zonder waterslot ook te doen. In feite is het flesje water een waterslot!
(Ik heb zelfs eens gehad met valpruimen dat in een met een doek afgedekte emmer spontaan gisting ontstond.
Geen waterlot, geen gist toegevoegd en toch het begin van wijn!)

Mocht iemand er plezier in krijgen, dan is het nog vroeg genoeg om speciale apparatuur te kopen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 09:56
Ik heb me opgegeven voor een cursus imkeren . . . volgend jaar beginnen Geek
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 13:27
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ik heb me opgegeven voor een cursus imkeren . . . volgend jaar beginnen Geek

Mijn vrouw heeft de cursus al gedaan. Ze zou dit afgelopen jaar aan de "stage" beginnen bij een 'collega-imker' maar er is hier zoveel ellende met de beruchte mijt, dat de vereniging alles heeft uitgesteld.

Maar wat in het vat zit.....

Overigens is er van honing een bijzondere lekkere wijn te maken: Mede, al door de Grieken geroemd als een Godendrank.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 14:55
Ook in de Noorse mythologie komt honingmede veelvuldig voor.

Hier is 4711 en brandspiritus de enige alcohol in huis. Dus zelf wijn of mede maken zal wel niet aan de orde komen. Maar het is een leuke klus zoals ik het van jou lees.   
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 17:03
@Kamilla, het zal mij niet verbazen als Scandinaviƫ (via handel maar ook als Vikingse huurling) via Gothenland, de Balkan en Perziƫ in aanraking zijn gekomen met de mede uit Griekenland. Of het daar oorspronkelijk vandaan komt....

Wijn maken, evenals bier brouwen (de Egyptenaren waren er al mee bekend) is al zo oud dat we de ontstaansgeschiedenis niet meer tot het allereerste begin kunnen achterhalen.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2019 om 20:36
Ik heb ook wel vlierbessen wijn gemaakt.
maar dan alleen een pond bessen /suiker en bijvullen met water.
in de zon zetten in de vensterbank en de kurk er losjes op.
de eerste keer ging het goed fout dus .ik had alle maar rode vlekken op mijn plafon.
wat een drama.  maar ja er was nog geen googel in de jaren 70.
de overige wijn was best lekker. 
 
oant Sjen
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2019 om 10:07
Deze cursus geeft aan dat je al in het eerste jaar meteen aan de slag kunt . . . inmiddels zijn er ook genoeg aanmeldingen, dus . . .
2020 het jaar van Maja
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2019 om 09:54
Originally posted by bloem bloem wrote:

Ik heb ook wel vlierbessen wijn gemaakt.
maar dan alleen een pond bessen /suiker en bijvullen met water.
in de zon zetten in de vensterbank en de kurk er losjes op.
de eerste keer ging het goed fout dus .ik had alle maar rode vlekken op mijn plafon.
wat een drama.  maar ja er was nog geen googel in de jaren 70.
de overige wijn was best lekker. 
 

Ja, ik weet al wat het drama heeft veroorzaakt!
De fles was te vol gevuld in combinatie met een net iets te vaste kurk.
De gisting geeft een laag bovenop de 'wijn' en bubbelt.
Er komt CO2 vrij die er uit moet.
Als de kurk net iets te vast op de fles zat, krijg je overdruk in de fles.
Uiteindelijk gaat de kurk met een plop eraf en spuit de laag bovenop de wijn als een geiser de fles uit.

Overigens is deze 'methode' de oudste die wijnmakers kennen.
Fruit, suiker en water in een vat (fles, emmer of wat dan ook) losjes afdekken en vertrouwen op een spontane gisting.
Iets moderner: fruit, suiker, water en gist in een emmer, afdekken met een doek en de eerste 5 dagen een aantal keren omroeren. Daarna zeven en het vocht terug in de emmer en weer afdekken. Niet meer roeren. er komen bubbeltjes aan het oppervlak (zoals van bovenaf bekeken bij een glas Cola) en wachten totdat het vocht niet meer bubbelt. Dan weer zeven en opslaan in flessen afgesloten met een kurk. Drinkbaar na een maand of wat.
Betrouwbaar is het niet, er kunnen immers allerlei verontreinigingen optreden (o.a. azijnzuurbacterie) en het fruitvliegje is nooit ver weg (maakt water van wijn) , maar je kunt verrassende resultaten krijgen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2019 om 10:41
Ik ben eigenlijk wel blij dat je het hier geplant hebt, want wie weet ga ik het dan toch een keer proberen. Ik heb 1 keer spontane gisting
gehad met frambozensap . . . en dan moet je nagaan uit de sapketel, dus het fruit is verhit geweest.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.471 seconden.
Lang Yarns