rode kool |
Reageer ![]() |
Autheur | |
Mia316 ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 11 Februari 2010 Locatie: Egypt Status: Offline Points: 493 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 24 April 2012 om 12:45 |
Hallo allemaal
Nauw hier ben ik weer een keertje.
ben er nog steeds en lees regelmatig naar julle verhalen en creaties.
prachtig allemaal complimenten daarvoor.
Zelf doe ik niet zo heel veel op moment De temperaturen stijgen hier in luxor weer we hebben dagen van 35 tot 40 graden.
Ok maar nu komt het ik heb hier rode kool gevonden maar heb dat nog nooit klaar gemaakt in nederland kochten we dat gewoon in pot.
Nu is mij vraag of iemand weet hoe ik dat klaar kan maken.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Nauw alvast bedankt
|
|
![]() |
|
![]() |
|
ElleBelle ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 30 Maart 2012 Locatie: Antwerpen Status: Offline Points: 1475 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() http://pinterest.com/ellejientje/ |
|
![]() |
|
drempt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 11 Februari 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3806 |
Gebruik van Rode kool
|
|
Chris
zoveel idee�n zo weinig tijd |
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14144 |
Ik kook rode kool met; laurier, kruidnagel, suiker, zout, azijn, een paar peperkorrels en appels, zoals ze op het moment in de aanbieding zijn. Doet er niet toe welke soort, ongeveer 4 op een kool.
Ik maak een hele kool klaar en vries het daarna in porties in.
|
|
![]() |
|
simonevv ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 03 December 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1658 |
Sorry, ik koop hem ingevroren in deelblokjes, want ik eet het alleen.
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
vikike ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 05 Mei 2011 Status: Offline Points: 1402 |
ik maak de kool ook zelf klaar, wanneer deze nog heel erg heet in de pot zit, doe ik hem in de jampotten en bokalen die ik heb bijgehouden
als je de hele inhoud stort in de bokaal heel erg warm en het deksel er terug opzet klikken deze zichzelf terug vast ( vacuum ) zoals de potten in de winkel en kunnen deze makkelijk een jaar bewaard worden in de kast, maar je heb dan wel lekker zelfgemaakte rode kool ik gebruik wel candysuiker en door er ook caneel bij om de appels nog beter tot hun recht te laten komen en natuurlijk azijn, zout,laurier, peper, en op kool ongeveer 1 kg stoofappels
|
|
![]() |
|
![]() |
|
drempt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 11 Februari 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3806 |
oo wat een goede tips
Ik wist niet dat je rode kool kon invriezen en in potten wegzetten net als jam vind ik ook een goeie!!
dankjewel viki en lidwina
|
|
Chris
zoveel idee�n zo weinig tijd |
|
![]() |
|
ElleBelle ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 30 Maart 2012 Locatie: Antwerpen Status: Offline Points: 1475 |
Rodekoolsoep voor 6 personen
Fijn gesneden uien in een beetje olijfolie laten glazig worden. De rode kool zeer fijn snijden. 2 aardappelen in blokjes snijden. Kruiden met peper en zout. Een takje tijm toevoegen. Alles eventjes bij de uien voegen en een paar minuten laten stoven. Kokend water over alles gieten . De soep nu koken. Wanneer de groenten gaar zijn er de staafmixer inzetten. Nu een kooklepel azijn toevoegen. Smakelijk. Ook erg lekker en zo eens iets anders :-) |
|
![]() http://pinterest.com/ellejientje/ |
|
![]() |
|
winter61beer ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 16 December 2005 Locatie: Zutphen Status: Offline Points: 2113 |
ja,rode kool alleen kun je invriezen.dan moet je het 3 min.even blancheren aflatenkoelen,in het diepvrieszakje goed voor de volgende keer,
|
|
![]() |
|
![]() |
|
winter61beer ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 16 December 2005 Locatie: Zutphen Status: Offline Points: 2113 |
|
|
![]() |
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14144 |
Bedankt Vikike, ik gok meestal maar wat met de appels. Dus vanaf nu heb ik een richtlijn. Op die jampotten was ik ook nog niet gekomen. De diepvries heeft wel eens capaciteitsproblemen. Groetjes, Lida
|
|
![]() |
|
Ik heb trouwens iets vergeten bij mijn rodekool te vermelden. Als hij klaar is giet ik het overtollige vocht af, er mag gerust nog wat bij blijven, dan komt er een flinke klont boter bij. En als ik zeg flink, bedoel ik flink, dus niet Hollands zuinig, maar Bourgondisch lekker. Groetjes, Lida
|
|
![]() |
|
zazia ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 03 Februari 2012 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1418 |
Bij ons is het: gekookte groenten moeten zacht zijn (niet beetgaar) Als je meteen azijn toevoegd, dan kun je de kool laten koken wat je wilt, dan wordt ie nooit meer zacht.
ALs je eerst kookt en daarna azijn toevoegd, dat gaat goed. Dat had ik de eerste keer dus fout gedaan.
Maar appeltje of stroop erbij is lekker en kruidnagel
|
|
![]() |
|
![]() |
|
vikike ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 05 Mei 2011 Status: Offline Points: 1402 |
het duurt dan inderdaad veel langer, je krijgt ze echt wel gaar hoor ik laat deze normaal 3 tot 4 uur stoven, de reden dat ik vanaf het begin de azijn toevoeg, de kleur van de kool is dan mooi donker, anders word deze roze en vind dat persoonlijk een raar gezicht ( azijn = kleurvastheid ) zelfs in voeding
|
|
![]() |
|
![]() |
|
Ik heb dat met die azijn inderdaad gemerkt, aan het begin of aan het einde. Zelf kook de rode kool 20 tot 30 min. Soms met de azijn meteen, soms op het einde. Ik merk eerlijk gezegd niet veel verschil.
Voor mij is het rode kool seizoen nu voorbij, maar volgende winter zal ik verschillende methodes nog een gaan uitproberen. Zoveel koks, zoveel recepten. Groetjes, Lida
|
|
![]() |
|
Jolly ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 16 Juni 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 934 |
Mmmmmmmmmmmmmm, wat lekker allemaal
![]() |
|
Groetjes van Jolly
|
|
![]() |
|
Leonie_y ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 19 Oktober 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 9435 |
Ik gebruik vaak balsamicoazijn. die is wat zoeter maar geeft een heerlijke smaak aan de rode kool. Ook gooi ik er een appel (of meer) in afhankelijk hoe groot de rode kool is. En natuurlijk suiker, kruidnagelpoeder (ipv een hele kruidnagel, want die vind ik altijd terug in mijn mond), kaneel en een laurierblaadje
|
|
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is
het glas is altijd halfvol |
|
![]() |
|
MariaLA ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 23 Augustus 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2545 |
hier een heerlijk recept en errug makkelijk................Aldi
![]() ![]() ![]() dat is het enige wat ik uit pot eet, heb in het verleden inderdaad altijd ruzie gehad met de rode kool, niet gaar, rare kleur. Kortom alles wat jullie hierboven beschrijven. De rode kool van de Aldi is in mijn beleving erg lekker. Maak er wel zelf appelmoes/appelcompote bij, dat dan weer wel !!! Dames alvast eet smakelijk voor volgend seizoen, ik zal aan jullie denken als ik mijn pot openmaak.
![]() |
|
![]() |
|
Marileen ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 13 November 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 4191 |
Je kunt rode kool ook wokken hoor
![]() Is ook erruggggggggggg lekker
![]() En je kunt het ook (rauw) in kleine stukjes door de sla doen
![]() |
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |