Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

rode kool

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mia316 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mia316 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: rode kool
    Posted: 24 April 2012 om 12:45
Hallo allemaal
 Nauw hier ben ik weer een keertje.
ben er nog steeds en lees regelmatig naar julle verhalen en creaties.
prachtig allemaal complimenten daarvoor.
Zelf doe ik niet zo heel veel op moment De temperaturen stijgen hier in luxor weer we hebben dagen van 35 tot 40 graden.

Ok maar nu komt het  ik heb hier rode kool gevonden maar heb dat nog nooit klaar gemaakt in nederland kochten we dat gewoon in pot.
Nu is mij vraag of iemand weet hoe ik dat klaar kan maken.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Nauw alvast bedankt
Back to Top
ElleBelle View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ElleBelle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2012 om 13:15

http://pinterest.com/ellejientje/
Back to Top
drempt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer drempt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2012 om 13:16

Gebruik van Rode kool

Rode koolRode kool maakt u als volgt schoon. Verwijder eerst de buitenste bladeren, was de kool en snijd hem in vier stukken. Snijd hem van daaruit in hele smalle reepjes. U kunt hem ook raspen. De stronk moet u verwijderen. Zet de rode kool op in een ruime hoeveelheid water. Rode kool heeft een kooktijd van 20 minuten. Rode kool wordt zachter door toevoeging van een scheutje azijn. De smaak van rode kool wordt verfijnder en aromatischer door toevoeging van kruidnagel, laurier, kaneel of suiker. Blokjes appel of rozijntjes zijn ook een lekkere toevoeging. Traditioneel wordt rode kool geserveerd bij rood (stoof)vlees (hachee) of wild (hazenpeper). U kunt rode kool rauw eten maar hij is meestal vrij hard van structuur. U kunt om hem zachter te maken de kool fijn raspen en een tijdje marineren in yoghurt of een vinaigrette. U kunt rode kool ook bakken of smoren. Bij sommige mensen kan het eten van rauwe rode kool leiden tot overgevoeligheidreacties. De oorzaak daarvan is een bacterie die van nature op de binnenste bladeren van de kool voorkomt. U doodt de bacterie indien u de gesneden rode kool in een zeef doet en deze overgiet met kokend water

even via google opgezocht
ik kook rode kool altijd met kruidnagel en appel
succes ermee
Chris

zoveel idee�n zo weinig tijd
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2012 om 17:28
Ik kook rode kool met; laurier, kruidnagel, suiker, zout, azijn, een paar peperkorrels en appels, zoals ze op het moment in de aanbieding zijn. Doet er niet toe welke soort, ongeveer 4 op een kool.
Ik maak een hele kool klaar en vries het daarna in porties in.
Back to Top
simonevv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer simonevv Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 08:05
Sorry, ik koop hem ingevroren in deelblokjes, want ik eet het alleen.
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 08:14
ik maak de kool ook zelf klaar, wanneer deze nog heel erg heet in de pot zit, doe ik hem in de jampotten en bokalen die ik heb bijgehouden
als je de hele inhoud stort in de bokaal heel erg warm en het deksel er terug opzet klikken deze zichzelf terug vast ( vacuum ) zoals de potten in de winkel en kunnen deze makkelijk een jaar bewaard worden in de kast, maar je heb dan wel lekker zelfgemaakte rode kool
ik gebruik wel candysuiker en door er ook caneel bij om de appels nog beter tot hun recht te laten komen en natuurlijk azijn, zout,laurier, peper, en op  kool ongeveer  1 kg stoofappels

Back to Top
drempt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer drempt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 09:50
oo wat een goede tips
Ik wist niet dat je rode kool kon invriezen en in potten wegzetten net als jam vind ik ook een goeie!!

dankjewel viki en lidwina
Chris

zoveel idee�n zo weinig tijd
Back to Top
ElleBelle View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ElleBelle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 09:53

Rodekoolsoep voor 6 personen

Benodigdheden

• 1/2 kg rode kool
  • 1/2 kg aardappelen
  • 250 g uien
  • 2 el olijfolie
  • 4 l water
  • zout, peper, 1 takje tijm
Bereiding
Fijn gesneden uien in een beetje olijfolie laten glazig worden.
De rode kool zeer fijn snijden.
2 aardappelen in blokjes snijden.
Kruiden met peper en zout.
Een takje tijm toevoegen.
Alles eventjes bij de uien voegen en een paar minuten laten stoven.
Kokend water over alles gieten .
De soep nu koken.
Wanneer de groenten gaar zijn er de staafmixer inzetten.
Nu een kooklepel azijn toevoegen. 
Smakelijk.

Ook erg lekker en zo eens iets anders :-)

http://pinterest.com/ellejientje/
Back to Top
winter61beer View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer winter61beer Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 10:35
ja,rode kool alleen kun je invriezen.dan moet je het 3 min.even blancheren aflatenkoelen,in het diepvrieszakje goed voor de volgende keer,
Back to Top
winter61beer View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer winter61beer Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 10:35
Originally posted by winter61beer winter61beer wrote:

ja,rode kool alleen kun je invriezen.dan moet je het 3 min.even blancheren aflaten koelen,in het diepvrieszakje goed voor de volgende keer,
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 13:36
Bedankt Vikike, ik gok meestal maar wat met de appels. Dus vanaf nu heb ik een richtlijn. Op die jampotten was ik ook nog niet gekomen. De diepvries heeft wel eens capaciteitsproblemen. Groetjes, Lida

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 13:39
Ik heb trouwens iets vergeten bij mijn rodekool te vermelden. Als hij klaar is giet ik het overtollige vocht af, er mag gerust nog wat bij blijven, dan komt er een flinke klont boter bij. En als ik zeg flink, bedoel ik flink, dus niet Hollands zuinig, maar Bourgondisch lekker. Groetjes, Lida
Back to Top
zazia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zazia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 15:34

Bij ons is het: gekookte groenten moeten zacht zijn (niet beetgaar)

Als je meteen azijn toevoegd, dan kun je de kool laten koken wat je wilt, dan wordt ie nooit meer zacht.
ALs je eerst kookt en daarna azijn toevoegd, dat gaat goed. Dat had ik de eerste keer dus fout gedaan.
Maar appeltje of stroop erbij is lekker en kruidnagel
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 16:56
Originally posted by zazia zazia wrote:

Bij ons is het: gekookte groenten moeten zacht zijn (niet beetgaar)

Als je meteen azijn toevoegd, dan kun je de kool laten koken wat je wilt, dan wordt ie nooit meer zacht.
ALs je eerst kookt en daarna azijn toevoegd, dat gaat goed. Dat had ik de eerste keer dus fout gedaan.
Maar appeltje of stroop erbij is lekker en kruidnagel

het duurt dan inderdaad veel langer, je krijgt ze echt wel gaar hoor ik laat deze normaal 3 tot 4 uur stoven, de reden dat ik vanaf het begin de azijn toevoeg, de kleur van de kool is dan mooi donker, anders word deze roze en vind dat persoonlijk een raar gezicht ( azijn = kleurvastheid ) zelfs in voeding

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 17:08
Ik heb dat met die azijn inderdaad gemerkt, aan het begin of aan het einde. Zelf kook de rode kool 20 tot 30 min. Soms met de azijn meteen, soms op het einde. Ik merk eerlijk gezegd niet veel verschil.
Voor mij is het rode kool seizoen nu voorbij, maar volgende winter zal ik verschillende methodes nog een gaan uitproberen. Zoveel koks, zoveel recepten. Groetjes, Lida
Back to Top
Jolly View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jolly Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 17:31
Mmmmmmmmmmmmmm, wat lekker allemaal Thumbs Up
Groetjes van Jolly

Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 April 2012 om 20:38
Ik gebruik vaak balsamicoazijn. die is wat zoeter maar geeft een heerlijke smaak aan de rode kool. Ook gooi ik er een appel (of meer) in afhankelijk hoe groot de rode kool is. En natuurlijk suiker, kruidnagelpoeder (ipv een hele kruidnagel, want die vind ik altijd terug in mijn mond), kaneel en een laurierblaadje

Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Back to Top
MariaLA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MariaLA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2012 om 08:30
hier een heerlijk recept en errug makkelijk................Aldi Big smileBig smileBig smile

dat is het enige wat ik uit pot eet, heb in het verleden inderdaad altijd ruzie gehad met de rode kool, niet gaar, rare kleur. Kortom alles wat jullie hierboven beschrijven.

De rode kool van de Aldi is in mijn beleving erg lekker. Maak er wel zelf appelmoes/appelcompote bij, dat dan weer wel !!!

Dames alvast eet smakelijk voor volgend seizoen, ik zal aan jullie denken als ik mijn pot openmaak.Wink
Back to Top
Marileen View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marileen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2012 om 10:25
Je kunt rode kool ook wokken hoor Big smile
Is ook erruggggggggggg lekker Big smile
En je kunt het ook (rauw) in kleine stukjes door de sla doen Big smile
Ik haak nooit af!

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.691 seconden.
Lang Yarns