Zuurkool |
Reageer | Pagina <12 |
Autheur | |
Kamilla
Hobbyguru Lid sinds: 01 September 2011 Locatie: Almere Status: Offline Points: 5789 |
Post Options
Thanks(0)
|
Metaal en zuur gaat een chemische relatie aan. Zeker als je een metalen vork daar voortdurend in laat zitten.
|
|
lidwina
Hobbyguru Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14087 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dank je wel voor de tip om zelf zuurkool te maken Teunis. Ga ik echt niet doen. Ik zie mijn oma nog staan schaven aan witte kolen. Ze had daar een hele grote schaaf voor. Heel veel werk.
Een houten vork werd vroeger gebruikt omdat de het bestek vroeger niet van roestvrij staal was. En zoals Kamilla al zei ontstaat er een chemische reactie met het zuur en ijzer. Dat is ook de reden waarom aardappels en vis niet gesneden mochten worden, de messen werden er vies van en er ontstond ook een heel raar smaakje aan je eten. Ik heb nog een oud aardappelmesje dat niet roestvrij is. Mijn man gebruikt dat het liefste om een appel te schillen. Je kunt er heerlijk dun mee schillen maar je moet het meteen schoonmaken anders gaar het roesten.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
francis3
Hobbywonder Lid sinds: 20 Januari 2012 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 559 |
Post Options
Thanks(0)
|
hoe scherper een mesje, hoe dunner je kan snijden.
|
|
lidwina
Hobbyguru Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14087 |
Post Options
Thanks(0)
|
Die gewone ijzeren mesjes kunnen veel dunner en scherper geslepen worden dan roestvrij staal. Ligt waarschijnlijk aan de hardheid van het materiaal.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
lw1463
Hobbyguru Lid sinds: 06 Januari 2014 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8028 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik heb voor het dagelijkse snijwerk een mes van Herder, een roestmes zo lekker scherp. Ze noemen het ook wel een molenmesje.
Maar ik vraag dus geregeld aan de huisband of hij mijn gereedschap wil afdrogen, zo van ik misbruik jouw schroevendraaiers niet,
dan kun jij ook best het roestende mes even afdrogen na gebruik.
Tegenwoordig is zelf fermenteren hip, ik kijk graag naar die filmpjes en denk daarna "doei" alhoewel zelf azijn maken van appels me wel
erg lokt . . .
|
|
Reageer | Pagina <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |