Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Zuurkool

 Reageer Reageer Pagina  <12
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 12:30
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Overigens zag ik gisteren een plaatje op internet van de keulse pot met de grote houten vork . Ik heb geen idee waarom die van hout moest zijn .

Metaal en zuur gaat een chemische relatie aan. Zeker als je een metalen vork daar voortdurend in laat zitten.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2019 om 09:25
Dank je wel voor de tip om zelf zuurkool te maken Teunis. Ga ik echt niet doen. Ik zie mijn oma nog staan schaven aan witte kolen. Ze had daar een hele grote schaaf voor. Heel veel werk.
Een houten vork werd vroeger gebruikt omdat de het bestek vroeger niet van roestvrij staal was. En zoals Kamilla al zei ontstaat er een chemische reactie met het zuur en ijzer. Dat is ook de reden waarom aardappels en vis niet gesneden mochten worden, de messen werden er vies van en er ontstond ook een heel raar smaakje aan je eten. Ik heb nog een oud aardappelmesje dat niet roestvrij is. Mijn man gebruikt dat het liefste om een appel te schillen. Je kunt er heerlijk dun mee schillen maar je moet het meteen schoonmaken anders gaar het roesten.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
francis3 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder


Lid sinds: 20 Januari 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer francis3 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2019 om 09:51
hoe scherper een mesje, hoe dunner je kan snijden. 

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2019 om 09:58
Originally posted by francis3 francis3 wrote:

hoe scherper een mesje, hoe dunner je kan snijden. 

Die gewone ijzeren mesjes kunnen veel dunner en scherper geslepen worden dan roestvrij staal. Ligt waarschijnlijk aan de hardheid van het materiaal.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Oktober 2019 om 10:01
Ik heb voor het dagelijkse snijwerk een mes van Herder, een roestmes zo lekker scherp. Ze noemen het ook wel een molenmesje.
Maar ik vraag dus geregeld aan de huisband of hij mijn gereedschap wil afdrogen, zo van ik misbruik jouw schroevendraaiers niet,
dan kun jij ook best het roestende mes even afdrogen na gebruik.
 
Tegenwoordig is zelf fermenteren hip, ik kijk graag naar die filmpjes en denk daarna "doei" alhoewel zelf azijn maken van appels me wel
erg lokt . . .
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.594 seconden.
Lang Yarns