|
Reageer
|
| Autheur | ||||||||
merino
Groupie
Lid sinds: 08 Juli 2009 Locatie: Canada Status: Offline Points: 97 |
Onderwerp: Nog geen ontbijtkoekPosted: 25 Augustus 2009 om 22:53 |
|||||||
|
Wil even melden dat ik de ontbijtkoek nog niet gemaakt heb. Moet het recept mee nemen naar de Nederlandse winkel en kijken of ik een paar ingredienten kan vinden. Heeft iemand misschien een recept voor roggebrood? Ik bedoel het vochtige donkere brood dat altijd heel dun wordt gesneden. Ik heb het ge "googled" maar zonder veel succes. Als iemand een recept heeft zou ik het heel graag willen hebben. Alvast bedankt. Groeten, Annelies |
||||||||
|
Ik brei in Canada
|
||||||||
![]() |
||||||||
Lidia2
Hobbyguru
Lid sinds: 17 Augustus 2006 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2743 |
Posted: 26 Augustus 2009 om 00:41 |
|||||||
|
Roggebrood
Ingrediënten:
Bereiding:
Meng het roggemeel in een kom met het zout, voeg de stroop en het water toe
en meng en kneed het geheel tot een stevig deeg; voeg - indien nodig - tijdens het kneden nog 1 of 2 eetlepels heet water toe. Vorm van het deeg eerst een bal en plat die rondom af tot een soort drie- dimensionale rechthoek. Doe het deeg in een beboterde vorm (bijv. een kleine cakevorm of een passend koekblik) en dek de vorm af met dubbel- gevouwen aluminiumfolie (de kant die tegen het deeg aan komt moet eerst worden beboterd). Bak het broodje ca. 3 uur in de op 125 graden Celcius verwarmde oven. Of doe het deeg in een vorm voorzien van een goed sluitend deksel en stoom het brood ca. 3 uur boven kokend water. Afkomstig van:
Culifon (bron recept: "Het Broodboek" van Ria Holleman)
Ik heb er eigenlijk zo maar een gepakt hoor, maar er staan er genoeg als je googled.
Groetjes, Lidia
|
||||||||
![]() |
||||||||
Lidia2
Hobbyguru
Posted: 26 Augustus 2009 om 00:57 |
|||||||
|
En dan staat hier nog een recept van donker roggebrood, is heel wat uitgebreider dan het andere recept. http://www.tournedos.nl/brood/Roggebrood+donker.html Laat je even weten welke je gaat maken en hoe hij was, ben heel benieuwd heb het zelf ook nog nooit gemaakt. Het is hier te koop bij de supermarkten. Die laatste donkere zou ik ook wel willen proberen, maar ik vraag me af of ik de spullen ervoor kan kopen hier. Groetjes, Lidia |
||||||||
![]() |
||||||||
chrisje
Hobbyguru
Lid sinds: 29 April 2007 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 5572 |
Posted: 26 Augustus 2009 om 11:21 |
|||||||
|
ik weet niet goed wat je bedolet met "stroop", lidia, is hier iets anders in belgenland, denk ik...
ik koop altijd die "doosjes" met roggebrood omdat ze zo lang houdbaar zijn, maar lijkt me wel eens leuk om zelf te proberen...
|
||||||||
![]() |
||||||||
Eeyore82
Hobbyguru
Lid sinds: 03 Januari 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2002 |
Posted: 26 Augustus 2009 om 11:22 |
|||||||
|
Ik denk dat je nu fries Roggebrood bedoeld? Daar hoort in elk geval geen gist doorheen.
Het hoort ook van de hele korrel, of gebroken korrel gemaakt te worden. Daarnaast is het het lekkerst als de rogge 1 a 2 dagen staat te weken. Ook hoort er oud roggebrood doorheen verwerkt te worden. Recept weet ik helaas niet, ik kom uit een bakkersgezin dus dat recept wat daar gebruikt wordt is te groot om aan te passen. Groetjes Marije |
||||||||
![]() |
||||||||
corine
Hobbyguru
Lid sinds: 12 Oktober 2006 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3518 |
Posted: 26 Augustus 2009 om 13:19 |
|||||||
|
Ingrediënten ( Fries roggebrood)
|
||||||||
|
||||||||
![]() |
||||||||
Prideke
Hobbyguru
Lid sinds: 31 Mei 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8249 |
Posted: 26 Augustus 2009 om 13:35 |
|||||||
|
Ha Chrisje,
Met stroop wordt volgens mij gewoon het spul bedoelt wat je op pannekoeken smeert. Suikerstroop dus. Mag het anders zijn dan moet iemand me maar verbeteren. Groetjes Simone |
||||||||
![]() |
||||||||
Lidia2
Hobbyguru
Posted: 26 Augustus 2009 om 13:52 |
|||||||
|
Ja inderdaad stroop is het geen je op de pannekoeken doet. Ga je hem maken Chrisje??? Ik heb van de week Duivekater gemaakt, heb hem op mijn site gezet. Was veel werk moest steeds weer rijzen. Groetjes, Lidia |
||||||||
![]() |
||||||||
Eeyore82
Hobbyguru
Lid sinds: 03 Januari 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 2002 |
Posted: 26 Augustus 2009 om 15:20 |
|||||||
|
Denk dat dat recept ook in de buurt komt, er zijn ook veel broodsoorten waarin rogge wordt verwerkt, maar dat is veel meer gewoon brood.
Ben heel benieuwd of het lukt. Vooral de smeuigheid is lastig bij roggebrood. Misschien omdat deze gestoomd wordt dat het bij deze goedkomt. Ik zal mijn oom ook nog even vragen, hoe zij het nu precies doen. Vers roggebrood schimmelt trouwens heel erg snel. |
||||||||
![]() |
||||||||
merino
Groupie
Lid sinds: 08 Juli 2009 Locatie: Canada Status: Offline Points: 97 |
Posted: 26 Augustus 2009 om 22:17 |
|||||||
|
Heel hartelijk bedantk allemaal!!
Wanneer ik na volgende week weer thuis ben ga ik de recepten proberen. We gaan een weekje kamperen. Daarna zal ik ook een andere baan moeten vinden maar hopenlijk vind ik tijd om te bakken en te breien. Groeten, Merino |
||||||||
|
Ik brei in Canada
|
||||||||
![]() |
||||||||
Reageer
|
|
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |