Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Zuurkool

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Zuurkool
    Posted: 21 Oktober 2019 om 10:31
Vraagje over zuurkool.

Mijn man had het er over dat hij wel weer eens trek in zuurkool had .

Nu kun je verse zuurkool hier alleen per schaal van 1 kilo kopen wat veel te veel is .

Mijn vraag kun je verse zuurkool in de diepvries bewaren ?

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2019 om 11:34
Ja, men zegt dat het kan. Zelf heb ik het nooit gedaan. Ik koop 1 pond zurkool. En maak dat voor 2 keer. De eerste keer eten we het apart. Ik maak dan puree erbij voor 2 keer. De zuurkool die over is doe ik bij de puree, dan is het dus stamppot geworden. Die gaat in de diepvries voor een volgende keer. Opgewarmd zegt men dat hij waterig wordt. Ik heb daar geen last van. Ik laat het ontdooien en dan in de oven met paneermeel en boter erop om een mooi bruin korstje te krijgen. Niks waterig maar wel erg lekker. Dit foefje kunt je natuurlijk ook toepassen voor een kilo zuurkool. Hier is zuurkool gewoon uit het vat te koop bij de groenteboer.Ik koop een pond omdat mijn man zuurkool apart erg lekker vindt en ik liever stamppot heb. Om de beurt onze zin.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2019 om 11:47
Grappig Lidwina ,

Mijn man is ook van de losse en dan met ananas en ik van de stamp ,maar puree is niet zo je van het voor mijn man

Maar puree kan ik ook van de overgebleven aardappels maken als ik daar twee poties van kook .

Bedankt voor de tip .

Dan wordt het maar een zakje i.p.v. losse zuurkool .
Onze laatste groentenboer heeft ook zijn deuren gesloten .







Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2019 om 17:04
Is het niet in potjes van Hak te koop?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2019 om 17:42
Nee zuurkool heb ik nog nooit gezien in die potjes ,maar ik heb er ook nooit opgelet .

Wel die zakjes ,maar ik heb liever zuurkool uit het vat .
Maar ja als de groentenboer z,n deuren sluit .

Ik begrijp er niets van . Het is altijd druk en ze bezorgden ook maaltijden aan huis ,ook in de service flats .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2019 om 18:26
Weggeconcurreerd door de supermarkt, waarschijnlijk.

Even gegoogled: Hak wijnzuurkool, pot van 340 gram. Maar ja, hun schorseneren in pot zijn niet overal te koop. Zuurkool misschien ook niet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Oktober 2019 om 18:57
Bedankt .

Ik zal eens kijken of onze supermarkt het heeft staan .maar er gaat meer uit het assotiment dan dat er bij komt .

Ik denk ook dat de supermarkt de oorzaak is en de bezorging aan huis van de supermarkt .
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Oktober 2019 om 10:05
Ik koop ook eigenlijk op gemak een zak, vooral ook omdat het zo goed houdbaar is en snel klaar als je in de winter eens geen flauw idee
hebt om te koken. Niet echt zero waste dus, daar moet ik dus aan werken LOL
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Oktober 2019 om 12:14
In Amerika wordt zuurkool als garnering gebruikt op een hotdog. Je zou het als garnering van varkensvlees kunnen gebruiken, bijvoorbeeld witte bonen, hamlapje met zuurkool.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 13:18
dan woon ik in Amerika want hier heb ik ook alleen maar zuurkool op een hotdog gezien. Ik vroeg mij al af of er mensen waren die zuurkool 'anders' aten, dus blijkbaar kan het wel.
Ga ik ook eens proberen, de overschot door de puree te draaien. Ik ben benieuwd naar de smaak.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 13:31
Hier is de proef al gedaan .Gekookte verse zuurkool gestoofd in ananassap met stukjes ananas .

De rest van de zuurkool is als stamppot de vriezer ingegaan ,in twee porties, want ik denk dat manlief dat zo niet lust ,krijgt hij wat anders waar ik niet dol op ben zoals bieten .

In de Elzas is het een specialiteit .


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 13:36
Efkes een vraagske : gekookte verse zuurkool is dat dan een witte kool die ge zelf in repeltjes snijdt en dat kookt? Of is het al echt zuurkool (zoals die zakskes in de winkel)?
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 14:03
Verse zuurkool haal je bij de groenteman, die dat in grote vaten heeft, die kool is rauw gesneden en dan gefermenteerd. Dat is gelijk wat er
in die zakjes zit. En wat hele oude omaatjes vroeger thuis in een grote Keulse pot maakten . . . deksel met een kei erop.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 14:14
Ik denk dat die vaten hier in Amerika niet te vinden zijn. Heel heel misschien tegen de Duitse grens.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 14:19
Het zijn zakskes in de winkel ,maar vroeger kon je het los bij de groenteboer kopen ,

Dat is dan verse zuurkool of zuurkool uit het vat . De groenteboer haalde het met een houten vork uit een blauw plastic vat ,het is gewoon al in reepjes gesneden en behandeld ik dacht met zout

De zuurkool uit de zakjes zijn vaak voorzien van kruiden of wijn, dat maakt wel wat uit in smaak ,maar ook weer niet zoveel ,maar het ziet er het zelfde uit



Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 19:49
Als je op goegel met plaatjes zoekt naar zuurkool uit het vat ga je het vast begrijpen. Als ze in Amerika een groenteboer hebben
hebben ze het vast, maar je moet het waarschijnlijk wel even vragen. Zo'n vat is namelijk niet erg sexy en staat dus meestal ergens
achteraf of onder de toonbank.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2019 om 22:05
En bij de Jumbo of Delhaize zullen die zakjes toch echt wel te koop zijn. Die zakjes zijn zo direct in de vriezer te leggen. Doen wij al jaren. Overigens eten wij zuurkool inderdaad op een broodje met worst, zeg maar een hotdog. 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 11:29
Het liefste zou ik zuurkool zeker een keer per week eten, ik vind het heerlijk en dan de verse uit het vat. Ik geloof dat ik nog nooit uit een zakje gebruikt heb, maar dat is een tic van mij. Als ik er stamppot van maak is er altijd appelmoes bij. Ook zelf gemaakt, niet uit een pot. Ik heb ooit een recept gemaakt uit de Volkskrant, zeker 50 jaar geleden, ik maak mijn zuurkool nog steeds op die manier.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Teunis View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Oktober 2019
Locatie: Drenthe
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Teunis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 12:13
Lidwina, is dit iets voor jou?

https://www.24kitchen.nl/populair/zelf-zuurkool-maken

Het is meer werk, maar met een beetje geluk zelfs elke dag zuurkool!

(helaas lukt het mij niet  er een link van te maken)
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Oktober 2019 om 12:23
Ik ben het met je eens wat betreft die verse Lida.

Vroeger toen ik nog thuis woonde hadden we een groente boer die zei dat je je adem in moest houden als groenteboer als je de zuurkool uit het vat haalde voor de klant .

Overigens zag ik gisteren een plaatje op internet van de keulse pot met de grote houten vork .
Ik heb geen idee waarom die van hout moest zijn .
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns